سرویس موسیقی هنرآنلاین: اسماعیل تهرانی آهنگساز و نوازنده در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین در پاسخ به این پرسش که چرا آثار امروزی ماندگار نمی‌شود، گفت: برای ماندگار شدن یک قطعه موسیقی شرایط مخصوصی ضروری است. اول آن که قطعه موسیقی اصالت و قدمت داشته باشد. نمونه این مسئله را در نغمه‌های کهن ردیف موسیقی شاهد هستیم. دوم آن که شعر و ترانه موسیقی پیغام و معنایی ویژه را داشته باشد که آن را از موسیقی‌های معمول جدا می‌کند و سوم آنکه اثر بدیع و تازه باشد.

این نوازنده تأکید کرد: در سال‌های بعد از تأسیس رادیو ایران شرایطی مهیا شد تا آهنگسازان و نوازندگانی برجسته با الهام از موسیقی ابزاری و بهره‌برداری از مبانی موسیقی علمی نوعی موسیقی را پدید بیاورند که همه مشخصه‌های بالا را داراست. این موفقیت در برنامه‌های "گلها" به اوج خود رسید و همراه با کارهای بزرگ موسیقی سنتی که در این برنامه‌ها اجرا می‌شد، آثاری نو و علمی نیز معرفی شد که بسیاری از آن‌ها در دسته ماندگارترین کارهای موسیقی اصیل ایرانی قرار دریافت کردند.

این آهنگساز خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر نه‌تنها اصالت کارهای اجراشده بسیار کمتر است حتی سطح اشعار و ترانه‌ها هم پایین‌تر آمده است. این مسائل با استناد به رواج بسیار بازخوانی تصنیف‌های قدیمی و جو تقلید در خوانندگان و مسائل مهمی چون بی‌توجهی اصولی به موسیقی‌های باکیفیت به وسیله ارگان‌های دست‌اندرکار و پخش نشدن موسیقی باکیفیت از رسانه‌های ملی، همه و همه دلیل نزول سطح موسیقی ارائه‌شده در بین مردم شده و بالاخره تنها تعداد انگشت‌شماری از کارهای ماندگار شده‌اند.

تهرانی افزود: همچنین به دلیل نشر غیراخلاقی و بدون اجازه کارهای هنرمندان و نبود سود کافی برای مردم زیادی از هنرمندان سطح بالا، انگیزه هنرمندان برای تولید کارهای باکیفیت و ماندگار کمتر شده و بسیاری به تولید کارهای بازاری روی آورده‌اند که حاوی خصوصیات ضروری برای ماندگار شدن نیستند.

این نوازنده در ادامه گفت: به‌طور کلی مسئولان هنری ما می‌توانند افکار عمومی را بسازند و به‌درستی فرهنگ‌سازی کنند. به نظر من مسئولان باید سطح آگاهی و سطح سلیقه مردم را افزایش دهند، نه اینکه موسیقی‌های بی‌کیفیت را گسترش دهند. در آن دوره همه اساتید می‌خواستند موسیقی ما به‌روز شود در نتیجه الان هم به‌جای آنکه دوباره به عقب برگردیم و تکرار مکررات کنیم بهتر است در موسیقی هم به‌روز شویم.