سرویس سینمایی هنرآنلاین: ویلیام گلدمن نویسنده و فیلمنامه‌نویس آمریکایی که برای فیلم‌های "بوچ کسیدی و ساندنس کید" (1969) و "همه مردان رئیس جمهور" (1976) برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه شد و بعداً کتابی‌هایی معروف درباره هالیوود نوشت، از دنیا رفت، او 87 ساله بود.

گلدمن که فیلمنامه‌های "دونده ماراتون" (1976) و فیلم محبوب "پرنسس عروس" (1987) را نیز نوشت، روز جمعه در خانه خود در منهتن از دنیا رفت. واشنگتن پست اولین بار این خبر را منتشر کرد. جنی گلدمن دختر او به روزنامه گفت پدرش بر اثر عوارض ناشی از سرطان روده بزرگ و ذات‌الریه درگذشت.

گلدمن متولد 1931 در شیکاگو بود. او در خانواده‌ای یهودی در هایلند پارک در ایلینوی بزرگ شد و در 1952 از دانشکده اوبرلین در رشته هنر دانش‌آموخته شد.  "سرباز در باران" اولین رمان او در 1963 منتشر شد و گلدمن دو سال بعد با نوشتن فیلمنامه فیلم بریتانیایی "بالماسکه" به دنیای سینما پا گذاشت.

کتاب خاطرات گلدمن با عنوان " Adventures in the Screen Trade" در 1982 به بازار آمد. او در بخشی از این کتاب نوشته است: هیچ‌کس هیچ‌چیز نمی‌داند. هیچ‌کس در صنعت فیلمسازی با قاطعیت نمی‌داند چه چیزی جواب می‌دهد. همه‌چیز بر مبنای حدس و گمان است و باید خوش‌شانس باشید.

او در کتاب " Hype and Glory" که در 1990 منتشر شد، بار دیگر به حرفه نمایش، نگاهی انتقادی داشت. این کتاب حاصل تجربیات گلدمن به‌عنوان یکی از داوران جشنواره فیلم کن در 1988 و انتخاب دختر شایسته آمریکاست. گلدمن در 2000 کتاب "چه دروغی گفتم؟" را روانه بازار کرد که تصویری جالب از حرفه نمایش و فعالیت‌های هنری است.

گلدمن در کتاب‌های خود درباره هالیوود، به نبردهای همیشگی خود با کارگردانان – که آن‌ها را "قاتلین نویسنده‌ها" می‌نامد – اشاره کرده است که به گفته او اصلاً نمی‌دانند چه می‌خواهند و برای همین دائم از نویسنده‌ها می‌خواهند فیلمنامه‌ها را بازنویسی کنند.

"هیچ‌کس هیچ‌چیز نمی‌داند" همچنین نام فیلمی مستند درباره گلدمن است.

او فیلمنامه "بوچ کسیدی و ساندنس کید" را بعد از حدود هشت سال تحقیق درباره گروه خلافکار "سوراخ در دیوار" در دهه 1880 نوشت. ریچارد زانوک در شرکت فاکس قرن بیستم در یک حراجی به تعبیر گلدمن "دیوانه‌وار"، این برداشت نامعمول از سینمای وسترن را که اولین فیلمنامه غیراقتباسی گلدمن نیز بود، به قیمت 400 هزار دلار خرید.

فیلم را جرج روی هیل با بازی پل نیومن و رابرت ردفورد در نقش دو سارق حرفه‌ای در غرب آمریکا مقابل دوربین برد. "بوچ کسیدی و ساندنس کید" با 102 میلیون دلار (یا حدود 665 میلیون دلار به نرخ فعلی دلار) پرفروش‌ترین فیلم سال آمریکا شد. گلدمن و روی هیل در این فیلم که برنده چهار جایزه اسکار شد، همکاری بسیار نزدیکی با هم داشتند.

حدود یک دهه بعد، اقتباس از "همه مردان رئیس جمهور"، کتاب پیچیده کارل برنستاین و باب وودوارد خبرنگاران واشینگتن پست درباره رسوایی واترگیت، یک تجربه هولناک برای گلدمن بود. ردفورد بازیگر نقش وودوارد در 2011 مدعی شد آلن جی. پاکولا کارگردان فیلم اساساً فیلمنامه گلدمن را بازنویسی کرد. "همه مردان رئیس جمهور" برنده چهار جایزه اسکار شد. این در حالی بود که گلدمن پروژه را رها کرد تا روی فیلمنامه "دونده ماراتون" کار کند. آن فیلم به کارگردانی جان شله‌زینجر و با بازی داستین هافمن و لارنس اولیویر، یکی دیگر از فیلم‌های موفق دهه 1970 بود.

از دیگر فیلمنامه‌های معروف گلدمن می‌توان به "همسران استپفورد" (1977)، "پلی در دوردست" (1977)، "چاپلین" (1992)، "ماوریک" (1992)، "شبح و تاریکی" (1996) و "قدرت مطلق" (1997) اشاره کرد.