سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی طراحی "ملاحظات؛ ضرورت طبیعت بی‌جان" عصر روزگذشته ۲۲ آبان‌ماه در گالری پیچ شمیران (هنرستان هنرهای زیبای پسران) گشایش یافت. این نمایشگاه شامل آثار هنرجویان سال یازدهم این دبیرستان است که از طبیعت بی‌جان طراحی شده است. فضای این نمایشگاه فضای جالبی برای گالری‌گردی است، زیرا در یک مدرسه قرار دارد و بسیاری از هنرمندان و بازدیدکنندگان آن در آغاز راه هنر هستند.

بیشتر این آثار روی کاغذ طراحی و در ابعاد نسبتا بزرگ خلق شده‌اند و فاقد قاب هستند. علی بهشتی، معلم این دانش‌آموزان و برگزارکننده نمایشگاه در این باره گفت: این اولین پروژه آموزش آکادمیک هنرجویان بود، یعنی در ضمن اینکه به مشاهده اشیا و فیگورها پرداختند، این پروژه را انجام دادند. طبیعت بی‌جان در هنرستان‌ها و دانشگاه‌های ما در دوره‌های بسیار کوتاه دو تا سه ماهه بررسی می‌شود. در حدی که چند کوزه و کاسه کشیده شود، در حالی که معتقدم طبیعت بی‌جان موضوعی است که پتانسیل بسیار زیادی برای کار در هنرستان دارد.

وی افزود: مشاهده، جمع‌آوری اشیای پیرامون و چیدن آنها امکان خوبی برای این فراهم می‌کند که هنرجو آرام آرام وارد روند ساخت تصویر شود. چیزی که معمولا تا ترم دوم و سوم دانشگاه در آن موفق نیستند. همین که یک هنرمند بتواند یک تصویر را با کمپوزیسیون، تونالیته و حجم و حتی بارقه‌های معنایی پیدا کند بسیار خوب است. معتقدم در کنار طراحی فیگوراتیو باید حتما طبیعت بی‌جان هم در هنرستان تدریس شود.

او در این‌باره توضیح داد: بسیاری از هنرمندان در طول تاریخ هنر، به طبیعت بی‌جان بسیار بیشتر از سطح توقع ما پرداختند. برخی هنرمندان هستند که ما آنها را اصلا به اسم طراحی بی‌جان می‌شناسیم و کاراکتر تصویری آنها خارج از طبیعت بی‌جان تعریف نمی‌شود. اینکه هنرجو محدود می‌شود (نه در موضوع و رفتار) و آرام و آرام در موضوع، تصورش را گسترش می‌‌دهد مسلما در ژانرهای دیگر تصویری هم خیلی راحت‌تر می‌تواند پیشرفت کند.

جمجمه عنصر اصلی در طراحی هنرمندان این نمایشگاه است، به طوری که کمتر اثری را می‌بینیم که از جمجمه انسانی یا حیوانی در آن طراحی نشده باشد.

بهشتی گفت: از این فراری هستم که بچه‌ها به واسطه سوژه‌ها، محتوای خود را تولید کنند. اینها اشیای عمومی در طبیعت بی‌جان است. خیلی از هنرمندان هستند که بدون اینکه به معنای نمادین جمجمه به عنوان سمبل مرگ صرفا به عنوان سوژه و حجم با آن برخورد کرده‌اند. وقتی کارهای سزان را می‌بینید علاقه‌ای ندارید سیب را از روی پارچه بردارید و گاز بزنید. آن سیب فقط یک کره است. یا مثلا بطری فقط یک استوانه است. در حال حاضر فکر نمی‌کنم لازم باشد دانش‌آموزان در این مقطع به این محتواها فکر کنند. هدف اصلی روند ساخت تصویر است وگرنه معنای محتوا زمان بیشتری می‌خواهد که وارد کار شود. در غیر این صورت خیلی شعاری می‌شود.

عرفان روهینا، یکی از هنرجویان هنرستان و شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه نیز درباره تجربه حضور در این عرصه گفت: اولین حضورم در نمایشگاه "تابستان" بود و به همین دلیل در این تجربه دوباره استرس ما کمتر شده است. مکان ارائه اثر تجسمی بسیار مهم است و درواقع می‌دانیم که مهم است کار در چه فضایی به نمایش در بیاید. برای همین در این نمایشگاه تلاش کردیم برخی از قانون‌های کلی برگزاری نمایشگاه را نقض کنیم. مثلا آن‌طور که مرسوم است روی آنها لیبل نزدیم. چون به نظرمان لازم نبود حتما لیبل نام هنرمند و مشخصات به عنوان مثال در قسمت چپ و پایین قرار بگیرد. به این نتیجه رسیدیم که خیلی از این قواعد اصلا کمکی نمی‌کند.

او گفت مثلا ایستالیشنی از مراحل طراحی تهیه کردیم. ممکن است در آینده به این نتیجه برسیم که کار غلطی بود. ولی همین که در این مرحله جسارت به خرج دادیم و آن را امتحان کردیم به نظرم خیلی خوب بود. چون معتقدیم یک کار خوب خراب شده بهتر از یک کار متوسط است.

گالری پیچ شمیران در هنرستان هنرهای زیبای پسران، ابتدای خیابان نورمحمدی است. این نمایشگاه تا ششم آذر برقرار است و مخاطبان می‌توانند کارهای دانش‌آموزان را در آن مشاهده کنند.