به گزارش هنرآنلاین، جلد اول مجموعه مقالات آجرستان (دفتر دزفول)، به کوشش مهدی مکی‌نژاد، دبیر علمی همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران، در دسترس پژوهشگران حوزه معماری قرار گرفت.

در مقدمه این کتاب به قلم دبیرعلمی همایش مذکور آمده است: " اگرچه آجر فراگیرترین و در دسترس‌ترین ماده ساختمانی در ایران بوده است، کاربرد و ظهور و بروزش در شهرها و دوره‌های مختلف تاریخی متفاوت و گوناگون بوده است. یقیناً معماران دزفولی در شناخت، استفاده فنی و هنری از آجر، جزو سرآمدان بوده‌اند. برای معماران و بنایان دزفولی، آجر فقط یک تن‌پوش ساده و پرکننده جرزهای خانه‌ها و کاشانه‌ها نبوده است. آجر و آجرکاران دزفولی به ترکیبی از عشق، مهارت و هنر دست یازیده‌اند و هر قطعه آجر برای خودش شخصیت و ارزش دارد."

مکی‌نژاد، در بخش دیگری از این نوشتار در مورد همایش ملی "آجر و آجرکاری در معماری ایران" و همچنین پیش‌همایش دزفول چنین به تحریر آورده است: "فرهنگستان هنر در سال 1395 همایش ملی "آجر و آجرکاری در معماری ایران" را به منظور شناخت و تحقیقات تخصصی در این حوزه برگزار کرد. همایش اصلی در تهران و دوپیش‌همایش در دزفول و کرمان برگزار شد. پیش‌همایش دزفول به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی و حمایت همه‌جانبه فرماندار محترم و همدلی و همکاری سازمان میراث فرهنگی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه جندی‌شاپور و با حضور گرم استادان، دانشجویان، استادکاران و اهالی فرهنگ و هنر دزفول، با نظم، کیفیت و هماهنگی شایسته‌ای برگزار شد و استقبال مخاطبان از سخنرانی‌ها و برنامه‌های جنبی آن بسیار چشمگیر بود."

مجموعه مقالات آجرستان؛ همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران با 12 مقاله بسیط و تخصصی در حوزه معماری و با شمارگان 1000 نسخه، در 284صفحه و با قیمت 37 هزار تومان توسط مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری(متن) عرضه می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از کتاب‌فروشی فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی‌عصر(ع)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1550 تهیه کنند.