سرویس استان‌های هنرآنلاین: سید عباس صالحی در مراسم اختتامیه سیزدهمین سوگواره تعزیه کشوری در لامرد فارس، با عرض تسلیت به مناسب ایام دهه پایانی ماه صفر اظهار داشت: اگر قرار باشد در تاریخ کشورمان در پس از تاریخ اسلام ویژگی را بیان کنیم که جغرافیا و اقشار مختلف ایران را در برگیرد و تنها مربوط به اسلام هم نباشد و سایر اقوام و اقلیت‌ها را هم در برگیرد که تنها مربوط به اسلام هم نباشد و سایر اقوام و اقلیت‌ها در کنار تمام جامعه ایرانی در برگیرد و این جامعه را در طول تاریخ به هم وصل کند و همه این جامعه را زیر یک خیمه قرار دهد، جز عشق به اهل‌بیت(ع)، ویژگی دیگری را نخواهیم یافت.

وی ادامه داد: علاقه به اهل‌بیت(ع) مردم ایران را در کنار یکدیگر قرار داده است، نباید فراموش کنیم که مهر اهل‌بیت(ع) بیش از هر چیزی مردم را به هم متصل می‌کند، بر اساس مطالعات اجتماعی مختلف که یکی از آن‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز انجام‌شده است بیش از ٨٠درصد جامعه ایرانی عشق به اهل‌بیت(ع) را بسیار زیاد در دل خود دارند و این رقم در استان فارس بیش از سایر استان‌های کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: خوشبختانه مهر و علاقه به اهل‌بیت(ع) در فرهنگ ایرانی به اشکال مختلف خود را نمایان می‌کند، یکی از این قالب‌ها "تعزیه‌خوانی" است، تعزیه به عنوان نمادی از عشق مردم به اهل‌بیت(ع) از جایگاه خاصی برخوردار است.

صالحی یادآور شد: لامرد در استان فارس همیشه به عنوان یک پایگاه مهم تعزیه، یک اتفاق الهی، اهل‌بیتی و معنوی مطرح بوده است، در کشور ما اتفاقات زیادی برای نشان دادن مهر به اهل‌بیت(ع) وجود دارد اما "تعزیه" از یک اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تعزیه به اعتبار ویژگی‌هایی که دارد به عنوان یک اتفاقی که در ایران زمین افتاده است؛ سنتی محسوب می‌شود که باید ارزش آن را بیش از پیش دانست و قدردان آن بود.

وی افزود: تعزیه تجسم بخش اتفاقات و حوادث تشیع و اهل‌بیت(ع) است و یک هنر ترکیبی محسوب می‌شود، ما در کشور آئین‌های مختلفی داریم اما هیچ هنری مثل تعزیه در این قد و قامت هنری ترکیبی نیست، هنر تعزیه هنری آوایی، نمایشی، تجسمی و ادبی به حساب می‌آید و در عمل در فضاهای مختلف هنر سیر می‌کند و این هنرهای مختلف را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در ایران و حوزه آئینی هنرهای دیگری هم داریم اما تنها یک رشته ایستا و هنری که بتواند میدان‌دار باشد و تمام هنرها را به هم پیوند دهد، "تعزیه" است، هنر تعزیه یک هنر مردمی است و ریشه در عمق ارادت مردم دارد که هم بازیگر و هم تماشاگر آن مردمی است و حتی مسئله مالی هم برای بازیگر اهمیت ندارد.

صالحی با بیان اینکه تعزیه از معدود هنرهایی است که مردم پایگاه آن هستند و به خاطر ارادت به اهل‌بیت(ع) اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: هنر تعزیه یک هنر مردمی است که مخاطب آن از کودک خردسال تا پیران کهن‌سال را گرد هم می‌آورد و مخاطب با این هنر همزاد پنداری می‌کند و اشک می‌ریزد، در این هنر بازیگر آن با وضو به روی صحنه می‌آید زیرا آن را محلی برای قرب الهی می‌داند.

وی با طرح این سؤال که کدام هنری است که مردم را به عنوان قاعده اصلی خودش قرار دهد؟ تصریح کرد: هنر تعزیه هم واقعی و هم نمادین است، تعزیه هنری است که واقعیت‌ها را با سمبل‌ها پیوند می‌دهد، از این رو این هنر به خاطر آنکه سمبل‌ها و نمادها را در هر روایتی به عنوان معنا و اتفاق جدیدی ورود پیدا می‌کند، همواره زنده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هنر تعزیه، یک هنر اسلامی، شیعی و ایرانی است، اتفاق تعزیه را نباید به عنوان یک هنر و آئین صرف در نظر گرفت، این هنر کارکردهای خوبی داشته است، این هنر در حوزه دینی تأثیر قابل توجهی داشته و ارتباط وجود ما را با اولیا و نفرت ما را از اشقیا، پایه‌ریزی کرده است.

صالحی با اشاره به اینکه هنر تعزیه همواره بیش از یک شعر و خطابه مؤثر بوده است، افزود: هنر تعزیه در عمق افزایی ایمانی، وجودی و معرفتی مردم از قرن‌ها پیش تاکنون مؤثر بوده است، درواقع این هنر برای زنده نگهداری بسیاری از بخش‌های هنری و ادبی ایران زمین مؤثر بوده است.

وی عنوان کرد: موسیقی اصیل ایرانی با تعزیه زنده ماند و در یک کلام، موسیقی اصیل اقوام ایرانی، مدیون تعزیه است که بخش‌های عمده‌ای از ردیف‌ها و آواها را زنده نگاه داشت.

دکتر صالحی با اشاره به اینکه بخش زیادی از ادبیات و شعر ما به تعزیه پیونده خورده است و بخش عمده‌ای از فرهنگ عمومی جامعه به خاطر تعزیه است که هنوز به حیات خود ادامه می‌دهد و زنده مانده است، افزود: این هنر در حوزه فرهنگی و دینی، فرهنگ عمومی، هویت سیاسی، غیرتی دینی، حقیقت‌جویی و دشمن‌ستیزی نقش اساسی را داشته و دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اتفاقی که در لامرد در چندین سده افتاده است و این شهرستان را به عنوان قطب "تعزیه" معرفی کرده است باید مورد توجه باشد و برگزاری این سوگواره‌ها نوید آن را می‌دهد که تعزیه به عنوان یک مبنا و پایه جدی گرفته شده و این مهم استمرار دارد.

صالحی یادآور در ادامه مطالب خود افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در دوره‌های گذشته و هم در این دوره با نگاهی راهبردی که به تعزیه داشته و دارد، این هنر را به عنوان رویداد آئینی و هنری مورد حمایت بیشتر قرار می‌دهد و از ایده‌های بومی برای این رشد تعزیه منطقه‌ای استقبال می‌کند. وی گفت: امیدواریم منطقه لامرد که در حوزه علم، دین، ادبیات و تعزیه پیشرو بوده است، با همکاری مسئولین استانی، بیش از گذشته حرکت کند و ما هم به کمک این حرکت خوب درخواهیم آمد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از موقوفه حسینیه ابو فاضل بیت العباس در برگزاری این آیین قدردانی کرد و با اهداء تندیس ویژه سوگواره یاد شده از گروه‌های تعزیه تجلیل به عمل آورد و در پایان گروه تعزیه استان قزوین نیز با اجرای روایت حضرت زهرا (س) حسن الختام این آیین بود.

گفتنی است سید عباس صالحی صبح روز پنج‌شنبه(١٧آبان‌ماه) وارد استان بوشهر شده و پس از دیدار با مسئولان این استان و بازدید از شهرستان جم به منظور شرکت در اختتامیه جشنواره ملی تعزیه وارد استان فارس شد و از نمایشگاه عکس تعزیه کشوری و کتابخانه ابوفاضل نیز دیدن کرد.

الهه بهرامی