سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "ریل" نوشته علیرضا صادقی با اقتباسی از نمایشنامه "کلفت‌ها" اثر ژان ژنه با طراحی و کارگردانی حمیدرضا خسروی لرگانی از 5 آبان‌ماه ساعت 17 در تماشاخانه باران روی صحنه است و بازیگران آن نیلوفر شهفری و کیمیا هوشمند هستند.

حمیدرضا خسروی لرگانی درباره اقتباس از نمایش "کلفت‌ها" گفت: ما در این اثر از شخصیت نمایشنامه "کلفت‌ها" و روند زندگی کاراکترهای آن الهام گرفتیم. یکی از دغدغه‌های من در نگارش متن این بود که روند زندگی خودمان را به نوعی دیگر نشان دهم که ژان ژنه این موضوع را به درستی در نمایشنامه "کلفت‌ها" بیان کرده است چرا که در جایی گفته بود در صورتی‌که قصد اجرای این اثر را داشته باشد از آنجا که قرار است تکرار اتفاق بیفتد آن را جلوی آینه اجرا خواهد کرد و این موضوع باعث شد که من دیدگاه خود را براساس نمایشنامه "کلفت‌ها" ارائه کنم.

او درخصوص نام‌گذاری این نمایش با عنوان "ریل" خاطرنشان کرد: معنی ریل چرخش، حلقه و حالت دورانی است که این نام بسیار شبیه این کار است و به فرم نمایش که تکرار مداوم است هرچند که در آن تغییر ایجاد می‌شود، نزدیک است.

این کارگردان درباره فضا و شیوه اجرایی نمایش "ریل" عنوان کرد: دو خواهر داستان این اثر، فضایی را متوهم هستند؛ در عین حالی که این دو بسیار به زندگی ما نزدیکند. بنابراین بر آن شدم آنچه که در ذهن داشتم و ایده‌آل من بود را به روی صحنه آورم. در این نمایش در نظر داشتم که زجر و مرارتی را نشان دهم و این زجر را در ریتمی که بسیار کُشنده است و در حرکت بازیگران که تکرارشونده اتفاقات روزمره است و بُعد روانشناسانه دارد، آوردم.

کارگردان نمایش "ماجرای عجیب" ضمن اشاره به اینکه نمایش "ریل" از ایده ویدئو آرت شکل گرفت، یادآور شد: اجرایی شدن این ایده ضمن اینکه هزینه‌بر بود، دشواری‌هایی نیز داشت اما بازخوردهای خوبی دریافت کردیم. استفاده از ویدئو آرت در این اثر با عنوان "ریل" به همان روزمرگی باز می‌گردد به این معنی که تماشاگر روایتی را روی صحنه می‌بیند و روایتی را پشت صحنه می‌بیند و در حالی‌که پشت صحنه که همان ویدئو آرت است را باور نمی‌کند اما روی صحنه را باور می‌کند در حالی‌که آنچه که روی صحنه است همان است و تفاوتی با پشت صحنه ندارد و آنچه تماشاگر لمس می‌کند اهمیت دارد و در واقع از ویدئو آرت به عنوان مکمل در روایت این نمایش استفاده شده است.

خسروی لرگانی در پایان صحبت‌هایش گفت: انتظار دارم که مخاطبان کمی برای آثار جوان‌ها اهمیت قائل شوند و کسب تجربه از سوی جوان‌ها نیاز به دیده شدن دارد و ما اصلاً از جهت رفع نیاز مالی به آن نگاه نمی‌کنیم. علاقمندیم که پیشکسوتان و هنرمندان نیز به تماشای این نمایش بنشینند و ما را با نقطه‌نظرات‌شان انتقاد و یا تشویق کنند. از کسانی که کمپین علیه تئاتر لاکچری و چهره محور راه می‌اندازند انتظار می‌رود که لااقل خودشان به تماشای آثار دانشجویی و کارهای گروه‌های جوان با بلیت‌های ارزان قیمت بنشینند.  

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: میثم جمالی، مشاور: بهراد محمدی، دستیار کارگردان: امیرحسین بختیاری و امیر بابازاده، طراح لباس: علیرضا شریفی، طراح صحنه: حمیدرضاخسروی لرگانی، طراح پوستر و بروشور: آیدین حق پناه، موسیقی: آیدین حق پناه، گریم: فایزه امیری، عکاس: سارا جاهدنیا، تبلیغات مجازی: باربد طولابی و مشاور رسانه: فیسه مهری.

 علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "ریل" را از سایت تیوال تهیه کنند.