سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری دومین‌ نمایشگاه سازِ خانه موسیقی ایران با عنوان "سازخانه" صبح روز دوشنبه 14 آبان‌ماه در خانه موسیقی ایران برگزار شد. در این نشست خبری فرمان مرادی رئیس کانون سازندگان ساز، داریوش النجری دبیر هنری نمایشگاه، حمیدرضا عاطفی مدیر اجرایی خانه موسیقی و عطا نویدی مدیر اجرایی نمایشگاه حضور داشتند.

نمایشگاه "سازخانه" امکان یک رقابت سازنده را فراهم می‌آورد

در ابتدای نشست داریوش النجری دبیر هنری نمایشگاه "سازخانه"  گفت: از زمان حضورم در کانون هیئت مدیره سازندگان ساز، پیشنهاد برگزاری چنین نمایشگاهی مطرح شد که امسال به مرحله نهایی رسید و مسئولیت برگزاری آن بر عهده من قرار گرفت. در طول این سال‌ها زحمات سازندگان ساز دیده نشده و این نمایشگاه بهترین بهانه است تا یک دورهمی شکل گرفته و نزدیکی بین این صنف بیشتر شود.

او ادامه داد: حضور در این نمایشگاه یک رقابت سازنده است که با توجه به امکانات خانه موسیقی شاید خیلی نباشد، اما همین که یک نمایشگاه با مشارکت این مجموعه در خانه هنرمندان به عنوان پاتوق اهالی هنر برگزار می‌شود می‌تواند اتفاق ارزشمندی باشد.

النجری تأکید کرد: با توجه به شرایط ناامیدکننده‌ای که امروز در جامعه حکم‌فرما شده است، وجود چنین برنامه‌هایی باعث دلگرمی و زنده کردن روحیه سازندگان ساز خواهد شد و در نهایت تعامل خوبی را رقم بزند.

امیر عطایی عضو کانون سازندگان ساز هم گفت: همان‌طور که گفته شد چنین اتفاقاتی می‌تواند زمینه پیشرفت را برای سایرین نیز فراهم کند و افراد در ارتباط با یکدیگر در یک صنف می‌توانند در جلو بردن فعالیت‌های خود پیش‌قدم شده و حتی با اطلاع از عیب کار خود آن را به بهترین شکل تغییر دهند.

نمایش سازهای ابداعی هنرمندان فعال

فرمان مرادی رئیس کانون سازندگان ساز در ادامه این نشست گفت: این کانون به همت خانه موسیقی و آقای نوربخش شکل گرفت و در حال حاضر 1200 عضو دارد. برگزاری چنین نمایشگاهی یکی از فعالیت‌های جنبی این کانون است. پیش از این قرار بود این رویداد به‌صورت جهانی برگزار شود، اما به دلایل وجود مشکلات که همگی از آن باخبر هستیم امکان جهانی شدن وجود ندارد و شاید در آینده بتوانیم این حرکت را انجام دهیم.

او ادامه داد: خیلی تلاش کردیم تا این نمایشگاه فضای گسترده‌تری را داشته باشد اما به خاطر وجود مشکلات مالی برای مکان دچار مشکل شده و خانه هنرمندان را انتخاب کردیم.

مرادی در پاسخ به سؤال حضور و نمایش سازهای محمدرضا شجریان در این برنامه گفت: استاد شجریان به‌اندازه کافی سازهایشان معرفی شد. بنابراین با توجه به فضای محدودی که در اختیار داریم بعید می‌دانم که چنین فضایی را برای نمایش سازهای ابداعی این هنرمند فراهم کنیم، اما من می‌دانم اگر اکنون این هنرمند مطرح موسیقی کشورمان حال مساعدی داشت قطعاً شاهد حضورش در این نمایشگاه بودیم. ما برای این دوره شرایطی را فراهم کردیم که سازهای ابداعی هنرمندان فعال این عرصه از بخش‌های قابل توجه ما خواهد بود.

حضور پیشکسوتان هنر موسیقی

عطا نویدی دیگر سخنران برنامه که مدیریت اجرایی این نمایشگاه را بر عهده دارد درباره این رویداد توضیح داد: این برنامه دومین سری از نمایش ساز است که برگزار می‌شود. سری گذشته در اردیبهشت‌ماه سال 79 برگزار شد، فراخوان برگزاری تابستان امسال منتشر و خود برنامه از 21 الی 25 آبان ماه در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: نمایشگاه شامل سازهای ملی، غربی و سازهای ابداعی است. ضمن آنکه افتتاحیه هم ما مراسم ویژه‌ای را در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار می‌کنیم که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته مخاطبان شاهد یک برنامه جالب توجه خواهند بود. در این مراسم شاهد حضور پیشکسوتان هنر نیز خواهیم بود.

نویدی همچنین گفت: در این نمایشگاه صرفاً مکان‌هایی برای ارتباط گرفتن سازندگان ساز و بازدیدکنندگان وجود دارد اما امکان فروش ساز وجود ندارد و بیشتر جنبه نمایشی دارد، اما شرایطی هست که با ارائه ارتباط دوطرفه بعد از اتمام نمایشگاه سازها به فروش برسد.

حمیدرضا عاطفی مدیر اجرایی خانه موسیقی هم در انتهای برنامه گفت: نمایشگاه سازهای ابداعی استاد شجریان اخیراً برگزار شده و در این نمایشگاه به همین بهانه فیلمی آماده شده است که پخش خواهد شد.