به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم ویدیویی تهران، محمدرضا شرف الدین مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با بیان این مطلب افزود: نقش جشنواره‌ها برای هر پدیده ایی در واقع، سامان دهی و گزارشی از موضوعی است که جشنواره به آن می‌پردازد، دیدگاه‌ها و نظرات جدید و ساختارها را بررسی می‌کند، و به واقع، آینده آن را برای خودشان ترسیم می‌کنند. دراصل یک نقشه کلی، یک راهی را، مسیر آینده آن‌ها طراحی می‌کند.

وی ادامه داد: اگر به این موضوع دقت کنیم می‌بینم پیشرفت و رشد و تعالی موضوعات، مباحث مرتبط و دغدغه‌هایی موضوعی در گرو کیفیت همین جشنواره‌هاست. وی افزود: متاسفانه باید این راهم بگوییم بیشتر چیزی که در ایران در مورد جشنواره‌ها هست یک مراسم آیینی است تا اینکه یک کارعلمی صورت بگیرد و به روز باشد که بخواهد کمکی بکند، بیشتر یک نمایش است و آن رسالت اصلی را ندارد. ولی واقعیتش این است که جشنواره ای مثل فجر، سینمای دفاع مقدس درطول این سال‌ها و دوره‌هایی که برگزارشده تاثیرخوبی را روی سینما داشته است و اگر در کنار آن موضوعات آیینی و نمایشی که یک جمع بندی سطحی و سرانگشتی از آثار آن سال‌ها ارایه می‌دهند، همین هم باعث تاثیرگزاری در سمت و سوی سینما شده است. مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس افزود: مثلا امسال وقتی در جشنواره فجر ما شاهد تعدادی فیلم که با فرهنگ، اخلاق، آداب و سنن ایرانی‌ها همخوانی ندارد. همین باعث می‌شود مسولین به فکر بیافتند و یک راهکارهایی را برای حفظ حدود اخلاقی سینما تعیین کند و قطعا در سال‌های آینده تاثیرات این را خواهیم دید. به طبع، جشنواره ویدیویی هم همین خاصیت راخواهد داشت. شرف الدین درمورد مستقل شدن جشنواره ویدیویی از فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر آرام آرام داشت به یک جشنواره ویدیویی تبدیل می‌شد، به خصوص، از زمانی که رویکرد تلویزیون در تولید انبوه فیلم‌های ارزان قیمت بود، اثرش را روی سینما داشته و به نوعی شاهد غلبه آثارسینمای ویدیویی بر سینمای اصلی ملی بودیم. می‌دیدیم بیشتر این آثار درحد آثار ویدیویی هستند. از کادربندی‌ها، نور، فیلمبرداری ها، بازی‌ها، کارگردانی‌ها و .. از ساختارهای سینمایی فاصله گرفتند و به ساختارهای تلویزیونی روی آوردند. وی با بیان اینکه البته نمی‌خواهم بگویم ساختار تلویزیونی نمی‌تواند فاخر باشد، بلکه متاسفانه در ایران ساختار تلویزیونی ضعیف و تحقیر شده است، اضافه کرد: این آثار می‌آیند و به اسم سینمایی تولید می‌شوند و به ویدیو تبدیل می‌شوند. البته این راهم تاکید می‌کنم ذات فیلمی را با ویدیویی بگیرند، مشکلی ندارد. ما فیلم‌هایی داشتیم و داریم که با ویدیو گرفته می‌شود و آثار بسیار ارزشمندی هستند، اما اینکه اصولا درساختار کادر تولید این‌ها دم دستی می‌شود، آسان پسند شویم این، به ساختار سینمایی ما آسیب جدی می‌زند و به خاطرهمین خیلی خوب شد و کار پسندیده ایی شد که ما ویدیو را از سینما جداکنیم. شرف الدین خاطر نشان ساخت: اتفاق خیلی خوبی که امسال درسی امین جشنواره فیلم فجر افتاد این بود که اعلام کردند باید فیلم‌هایی که برای جشنواره انتخاب می‌شوند حتما پروانه سینمایی داشته باشند، این خیلی گام بزرگی بود درپیشگیری ازنزول وسقوط سینمای ایران . وی تاکید کرد: لازم است در کنارجشنواره فجر و در کنار جشنواره های سینمایی یک بخش ویدیویی داشته باشیم. تولیدات ویدیویی تولیدات بدی نیستند و می‌توانند فاخر باشند. درواقع چنین جشنواره‌هایی اگر درست برگزارشود و درست هدایت شود و هدفمندی و سیاستگذاری درست بشود بسیار درارتقای سطح کمی وکیفی فیلم‌های ویدیویی موثراست. مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: اساسا، در دنیا فیلم سینمایی تعریف دارد، فارغ از اینکه با چه فرمتی ساخته شود. فیلم می‌تواند سوپر هشت ساخته شود ولی فیلم سینمایی باشد. ما فیلم‌های پرقدرت و ماندگاری را از دوران سوپرهشت ها چه در سینمای ایران و چه در سینمای جهان داریم که ارزشمند هستند و فرمت آن‌ها نیست که تعیین کننده ارزش آن‌هاست، بلکه ساختار، نگاه و محتوا است که آن‌ها را به یک اثر فاخر تبدیل می‌کند. درمقابلش ما فیلم‌های ۳۵ میلی متری و حتی هفتاد میلیمتری داریم که با شکست روبروشده اند ونتوانسته اند مخاطب را به خودشان جذب کنند. وی ادامه داد: این نشان می‌دهد اساسا، فرمت در مرحله دوم و شاید سوم یک اثر است. بنابراین، اگر جشنواره فیلم ویدیویی داشته باشیم، رقابت‌ها باعث می‌شود در قالب ویدیو، ساختارها و نگاه‌ها قوی بشود و وقتی ساختار فیلم‌های ارزان قیمت قوی باشد خود به خود سینمای ما این خیز را برمی دارد و پرقدرت می‌شود و جایگاه خودش را ارتقا می‌دهد. شرف الدین در آخر بیان کرد: بنابراین، وجود چنین جشنواره ایی ضرورت امروزسینمای ماست تا از یک طرف آثار سینمایی لطمه نبینند و از طرف دیگر، فیلم‌های ویدیویی مورد ارزیابی دقیق‌تری قراربگیرند و موجب ارتقای سطح سینمای ما بشوند.