سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی نیاز باباتبار با نام "آوازخوان و گربه‌هایش" در گالری دلگشا برپاست. در این نمایشگاه بیش از 30 اثر به نمایش درآمده است که با اکریلیک بر روی کاغذ و مقوا نقاشی شده‌اند. باباتبار در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره مجموعه جدید خود گفت: از سال 90 به طور جدی کار روی این مجموعه را آغاز کردم و تعداد بسیار زیادی نقاشی کردم. کار روی کاغذ هم این امکان را در اختیار من قرار می‌دهد که زیاد کار کنم و از میان آنها تعدادی را برای نمایش در گالری انتخاب کنم.

او با اشاره به اینکه بخشی از این مجموعه سال گذشته به نمایش درآمده است گفت: در نقاشی‌های خود معمولا از عکس‌های شخصی و آلبوم‌های قدیمی استفاده می‌کنم، اما به تصویر و فضای آنها چندان پایبند نیستم. اغلب از حس و حال اشخاص و جاگیری آنها در محیط استفاده می‌کنم اما زمینه و فضای نقاشی‌ها با استفاده از عنصر تخیل شکل می‌گیرد.

باباتبار ادامه داد: نگاه من به نقاشی بسیار ساده است. البته مراحل قبل از آغاز کار که شامل ایده‌پردازی، انتخاب سوژه، تکنیک و نوع کاغذ است، مدت زیادی زمان می‌برد، اما وقتی نقاشی را شروع می‌کنم کار بسیار راحت جلو می‌رود.

او با بیان اینکه انسان در آثار او شخصیت خاصی ندارد، گفت: بر اساس تفکر رایج در شرق دور، انسان در آثار من در خدمت طبیعت است. دوست دارم طبیعت بزرگ‌تر و برتر از انسان باشد و به همین دلیل در آثارمن فیگور انسان در اندازه کوچک دیده می‌شود. البته گه‌گاه پرتره‌هایی از افراد شناخته شده هم وارد نقاشی‌هایم می‌شود که این اتفاق تاثیر گرفته از شرایط لحظه‌ای است که در آن قرار داشتم. به عنوان مثال در این نمایشگاه چهره چند خواننده خارجی دیده می‌شود که در زمان گوش کردن به آثار آنها احساس کردم علاقه دارم چهره آنها را نقاشی کنم.

باباتبار افزود: طبیعت در آثار من گاه تخیلی و گاه تاثیر گرفته از فضاهایی است که دیده‌ام. در هر صورت عناصر کارم همراه با تغییر است و دوست ندارم واقعیت را بازنمایی کنم. منظور من از فیگور، صرفا فیگور انسان نیست، بلکه هر موجود زنده‌ای که در طبیعت حضور دارد در آثارم هم جا می‌گیرد. نقش حیوانات گوناگون در دنیا برای من اهمیت دارد و به ویژه حیواناتی که بیشتر با انسان در ارتباط هستند را بیشتر به تصویر می‌کشم.

او درباره تکنیک کار خود گفت: تجربیات زیادی با مواد گوناگون انجام دادم تا بتوانم بافت مورد نظر خود را ایجاد کنم. احساس می‌کردم شیوه رایج کار با اکریلیک مناسب آثارم نیست و از سوی دیگر علاقه داشتم که به شیوه‌ای خلاقانه عمل کنم. بنابراین اکریلیک خشک را بر روی کاغذ و مقوا به کار می‌برم و بافت کاغذ کمک زیادی به کار من می‌کند. تاش‌های قلم من شبیه کار امپرسیونیست‌ها است و سریع بودن کار باعث می‌شود بهتر با آن ارتباط بگیرم.

نمایشگاه نقاشی نیاز باباتبار تا 23 آبان در گالری دلگشا واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک 30 میزبان هنردوستان است.