سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی علی گنجوی با نام "شباهنگام" در گالری سایه برگزار ‌شد. در این نمایشگاه 10 تابلو با تکنیک اکریلیک روی بوم و 10 تابلو با تکنیک مدادرنگی روی مقوا به نمایش درآمده است. گنجوی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: مدت زیادی است که روی موضوع خواب کار می‌کنم. من به شب علاقه زیادی دارم و معمولا شب‌ها کار می‌کنم، از سوی دیگر از دیده شدن تابلوی نیمه‌کاره توسط دیگران و قضاوت آنها هراس دارم، به همین دلیل دوست نداشتم آدم‌ها را به عنوان مدل جلوی خود بنشانم. بنابراین صبر می‌کردم تا دیگران به خواب روند و سپس به طراحی از آنها می‌پرداختم. پس از مدتی تصمیم گرفتم همین سوژه را تبدیل به نقاشی کنم و این مجموعه شکل گرفت.

او با اشاره به استفاده از دو تکنیک متفاوت در این نمایشگاه گفت: من با هر دو ماده احساس راحتی می‌کنم و به نظرم اشکالی ندارد که پراکندگی در شکل اجرای آثار یک نمایشگاه وجود داشته باشد. آنچه اهمیت دارد موضوعی است که آثار را به هم پیوند می‌دهد.  

گنجوی افزود: دوست داشتم در کارهایم نوعی حرکت وجود داشته باشد و کارها خیلی یکنواخت پیش نرود. به همین دلیل تابلوهای اولیه با کارهای آخر تفاوت دارند. در کارهای آغازین این مجموعه رنگ زیاد استفاده شده است و چهره آدم‌ها بیشتر نمایان است، اما هر چه جلوتر رفتم رنگ کمتر شده و صورت آدم‌ها حذف شده است. درکارهای آخر فقط خواب باقی مانده است. در این آثار متوجه شدم که برای کشیدن خواب لازم نیست فیگور را کامل نقاشی کنم، بلکه یک دست یا پا می‌تواند حالت خواب را نشان دهد. بنابراین هرچیز اضافی را حذف کردم و سعی کردم به لَختی خواب برسم.

این هنرمند ادامه داد: برخلاف آنچه ابتدا به نظر می‌رسد در نقاشی‌های من جزییات زیادی به کار نرفته و کارها دارای پرداخت رئالیستی نیستند. با کمی دقت می‌بینید که بیشتر ضرب قلم در آنها وجود دارد و نه پرداخت‌های دقیق. اما این میزان پرداخت که به کار بردم لازمه کار بود و اگر آن را هم حذف می‌کردم کار به آن چیزی که الان هست تبدیل نمی‌شد. خواب اتفاقی است که در آن لطافت وجود دارد و شاید اگر سوژه دیگری را انتخاب کرده بودم بافت‌های زمخت‌تری به کار می‌بردم.

گنجوی افزود: فضای شب برای من جذابیت زیادی دارد و در آثار جدید خود هم به آن می‌پردازم. اما فضا را تغییر داده‌ام و سعی می‌کنم سوژه‌های فضای داخلی و خارجی را در شب به تصویر بکشم. آنچه برای من اهمیت دارد عنصر شب است و جزییات آن در مرحله بعدی قرار دارد.