سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مرجان ترابی با نام "غیبت" در گالری آ برپاست. در این نمایشگاه 24 اثر با تکنیک‌های اکریلیک روی بوم و طراحی روی کاغذ به نمایش درآمده است. ترابی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه از ابتدای دوران نقاشی خود به کار فیگوراتیو علاقه داشته است، گفت: همیشه دوست داشتم افراد نزدیک به خود مثل خانواده و دوستان را نقاشی کنم. پس از مدتی مجموعه‌ای شکل گرفت که کاملا رئال بود اما ابعاد آنها را کوچک در نظر گرفته بودم تا شبیه عکس باشند. ایده من این بود که آد‌‌‌م‌ها  در زندگی روزمره دیده شوند اما انگار هر لحظه ممکن است این زندگی را ترک کنند.

ترابی ادامه داد: پس از مدتی به این فکر کردم که وقتی در هر لحظه ممکن است حضور فیگورها از بین برود، بهتر است آنها را محو کنم و به شکلی ناواضح به تصویر بکشم. بنابراین آدم‌ها را به شکل شفاف نقاشی کردم که فضای پشت آنها قابل مشاهد است.

او درباره مفهوم عدم حضور گفت: دست مخاطب را باز گذاشته‌ام که برداشت خود را از این موضوع داشته باشند. تمرکز من در این مجموعه بیشتر به موضوع مرگ بود، اما از دست دادن آدم‌هایی که دوست داریم، صرفا به معنای مرگ نیست و نقل مکان از جایی به جای دیگر هم می‌تواند چنین معنایی داشته باشد.

ترابی درباره تفاوت تکنیک آثار خود گفت: کار را با نقاشی شروع کردم اما به مرور به سمت طراحی رفتم و این کار دو دلیل داشت. نخست اینکه وقتی کارها را کنار یکدیگر قرار می‌دادم احساس کردم کوچک بودن و فضای مشابه آنها ممکن است باعث خستگی چشم مخاطب شود، پس با تغییر تکنیک خواستم تنوعی در کارها ایجاد کنم. از سوی دیگر احساس می‌کردم با یک متریال سبک‌تر و سرعت بالاتر، این محو شدن که مورد نظر من است بهتر انجام می‌شود. اتودهای مدادی که برای نقاشی‌های خود می‌زدم این فضا را در خود داشت و بعد از مدتی تصمیم گرفتم از همان ابزار برای کارم استفاده کنم.

ترابی افزود: همه مدل‌ها واقعی هستند و پس از چیدمان آنها در صحنه، از فضا عکاسی کرده و پس از آن نقاشی کردم. ابعاد کوچک آثار علاوه بر اینکه می‌تواند ذهن را به سوی عکس برده و فضایی نوستالژیک ایجاد کند، به این دلیل است که علاقه زیادی به کادر کوچک دارم چون می‌توانم جزییات فراوانی در کار ایجاد کنم و این کار برایم جذاب است.

نمایشگاه آثار مرجان ترابی تا 15 آبان‌ماه در گالری آ برپاست. گالری آ به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره 7 قرار دارد.