به گزارش هنرآنلاین، سرجیو توفتی رئیس موزه ملی سینمای ایتالیا که برای حضور در برنامه پژوهشی و تخصصی "نگاهی به سینمای نئورئالیسم ایتالیا" به ایران سفر کرده‌است، عصر شنبه 12 آبان‌ماه 1397 از موزه سینمای ایران بازدید و با علیرضا قاسم‌خان مدیرعامل موزه دیدار کرد.

در این بازدید توفتی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در ایران و برگزاری این برنامه فرهنگی، حین تماشای ویترین افتخارات جهانی سینمای ایران بیان کرد که در بسیاری از جشنواره‌های مطرح دنیا که سینمای ایران جایزه کسب کرده‌، حضور داشته و سینماگران ایرانی را تشویق کرده‌است.

رئیس موزه ملی سینمای ایتالیا پس از بازدید از موزه سینما به همراه روبرتا باسانو مسئول خزانه‌دارى عکس موزه و فرانچسکا پاچى خبرنگار روزنامه لاستامپا در بخش امور خارجه با علیرضا قاسم‌خان ملاقات کردند و در نشستی صمیمی به گفت‌وگو پرداختند.

در ابتدای این دیدار، قاسم‌خان ضمن خیرمقدم به میهمانان و با ابراز خوشحالی از برگزاری پروژه مشترک دو موزه سینمای ایران و ایتالیا، افزود: موزه سینمای ایران قدمتی 25 ساله دارد؛ در حالی‌که سابقه تاریخ سینمای ایران به بیش از 118 سال می‌رسد. اما در این 25 سال، بخش اعظمی از آثار سینمای ایران ثبت و نگهداری شده‌است؛ از این نظر می‌توان گفت این موزه می‌تواند به تاریخ پاسخگو باشد.

وی افزود: در تمام سال‌های بعد از انقلاب هرگاه صحبت از سینمای ایتالیا به میان می‌آمد، مردم با علاقه‌مندی به آن مراجعه می‌کردند؛ این گرایش دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها مکتب سینمایی نئورئالیسم است که حس نزدیک و مشترکی را در مخاطب ایجاد می‌کند.

در ادامه، سرجیو توفتی نیز درباره موزه سینمای ایران گفت: بازدید از این مکان تاریخی برایم بسیار جالب بود. موزه سینمای ایران در روایت تاریخ سینما مسیر را خوب نوشته شده‌است چرا که می‌توان در آن تاریخ را دید.

وی با اشاره به نمایشگاه نام‌آوران موزه سینمای ایران، تصریح کرد: از فضای نزدیکی که با پهن کردن فرش قرمز بین سینماگران و بازدیدکنندگان از موزه ایجاد کرده‌اید، بسیار لذت بردم و از این ایده خوشم آمد برای همین این واقعیت را اینجا به شما می‌گویم که شاید این ایده را برای موزه سینمای ایتالیا کپی کنیم چراکه معتقدیم آدم از اتفاقات خوب کپی می‌کند.

رئیس موزه ملی سینمای ایتالیا با بیان اینکه فیلم‌های سینمای ایران به ویژه با موضوعات اجتماعی برای ایتالیایی‌ها بسیار جذاب است، از آرشیو 200 فیلم ایرانی در موزه تورین خبر داد و گفت: من تا سال 1998 در موزه سینمای ایتالیا حضور داشتم و پس از آن به مدت 20 سال در جای دیگری مشغول به کار شدم برای همین نمی‌دانستم در این دو دهه چه تغییراتی در موزه ایجاده شده‌است، از این رو برای آمدن به ایران در آرشیو موزه جستجو کردم تا متوجه شوم چه فیلم‌هایی از سینمای ایران در این آرشیو موجود است.

وی افزود: در جستجوهایم به 200 فیلم مستند، داستانی و انیمیشن ایرانی رسیدم که متاسفانه برخی از آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردار نیست، اما فیلم‌ها اورجینال هستند و به زبان فارسی، که برخی از آن‌ها زیرنویس انگلیسی و عربی نیز دارند.

توفتی از بهرام بیضایی، امیر نادری، پرویز کیمیاوی، منوچهر طیاب، ناصر تقوایی، شاهرخ گلستان، احمد فاروقی قاجار و ... نام برد که آثار آن‌ها در میان این لیست و آرشیو موزه سینمای ایتالیا موجود است.

در پایان این دیدار، قاسم‌خان و توفتی با استقبال از گسترش همکاری‌های دو سینمای ایران و ایتالیا، ابراز امیدواری کردند که برگزاری ویژه‌برنامه "نگاهی به سینمای نئورئالیسم ایتالیا" و سفر به ایران، سرآغازی برای تعاملات فرهنگی و سینمای ایران و ایتالیا باشد.