به گزارش هنرآنلاین به نقل از انتشارات کتاب نیستان، سه کتاب "پریزاد شهر فراموشان" اثر لیدا طرزی، "نسکافه با شریف رضی" اثر میاده خلیل با ترجمه عطیه اسماعیلی و "غوغای غزل؛ از سنایی تا سایه" به اهتمام سید محمد تولیت توسط انتشارات کتاب نیستان روانه بازار کتاب شدند.

لیدا طرزی که در سال‌های اخیر بیشتر در مقام مترجم به ویژه با ترجمه آثار داستانی برگزیده جایزه ادبی اُ. هنری شناخته شده؛ در اثر تازه خود در مقام نویسنده دست به نگارش دو نمایشنامه زده که در قالب یک کتاب با عنوان "پریزاد شهر فراموشان" منتشر شده. "پریزاد شهر فراموشان" و "حکایت اسمر ساحر"، دو نمایشنامه‌ای هستند که او در این کتاب گنجانده شده‌اند.

طرزی این دو نمایشنامه را جان مایه روایت را بر افسانه‌ها و داستان‌های کهن ایرانی قرار داده و سعی کرده از زاویه این حکایت‌ها نمایشنامه‌ای حکمی و با جهت‌گیری دینی خلق کند.

نمایشنامه "پریزاد شهر فراموشان" روایتی است از مردمان شهری که نعمت باروری و فرزند داشتن از آن‌ها سلب شده و مردمانش به دنبال رفع این مساله دست به دامان پیرمردی حکیم می‌شوند که او در کنار طلب کردن توبه از سوی مردمان نسبت به پروردگار درخواستی عجیب را نیز برای رفع این موضوع با آن‌ها در میان می‌گذارد.

نمایشنامه "حکایت اسمر ساحر" نیز در ادامه همان داستان و درباره عالمی است به نام اسمر که علمش را در راه تصاحب صنمی با شیطان معامله می‌کند.

"پریزاد شهر فراموشان" در 132 صفحه و با قیمت 15000 تومان منتشر شده.

در کتاب "نسکافه با شریف رضی" اثر میاده خلیل ترجمه عطیه اسماعیلی، داستان با محوریت دو انسان جلو می‌رود. یک زن و یک مرد. هر دو مهاجر و هر دو تن داده به زندگی که مایل به آن نیستند و در عوض زندگی با اصراری عجیب آن‌ها را در تار و پود خود از نو می‌تند و نقش و نگاری تازه می‌افکند. مرد درست پس از مرگش است که در مسیر زندگی زن قرار می‌گیرد. صندوقچه‌ای از ماترکش در اختیار زن قرار می‌گیرد که در آن دیوانی از اشعار شریف رضی قرار دارد و زن که زندگی خود را در سال‌های از پیش رفته‌اش در نابودی و حسرت و حرمان تصویر می‌کند، با این کتاب دریچه‌ای تازه به زندگی و جهان پیش روی خود باز می‌بیند.

میاده خلیل از فعالان زن سوری و عضو انجمن زنان سوریه و از فعالان مدنی و اجتماعی سوریه معاصر به شمار می‌رود. او در رمانش داستانی در بستر مهاجرت و با تم مرگ را روایت کرده است. این اثر در 116 صفحه و با قیمت 13000 تومان منتشر شده.

"غوغای غزل؛ از سنایی تا سایه" به اهتمام سید محمد تولیت ، گزیده چهارصد غزل از 10 غزلسرای برجسته ادب فارسی است که از هرکدام به تساوی چهل غزل منتخب شده است. این غزلسرایان شn