سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی دودل‌آرت با گردآوری هانی نجم در گالری شروه برپاست و 102 اثر از 51 هنرمند در آن به نمایش درآمده است. نجم در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: من شناختی از دودلینگ‌آرت نداشتم تا اینکه وارد کلاس‌های احمدرضا دالوند شدم تا این هنر را بشناسم. پس از آن با نقدی که آقای دالوند بر روی آثارم نوشت متوجه شدم نقاشی‌های من نیز در این سبک جای می‌گیرند.

نجم ادامه داد: اگرچه این سبک در ایران شناخته شده نیست اما در دنیا کاملا جا افتاده است و حتی در شهرها روزهایی مشخص می‌شود تا افراد بتوانند روی دیواری که در نظر گرفته شده است آزادانه نقاشی کنند. این سبک نیازی به آموزش ندارد و هنرمندان یا افراد عادی می‌توانند به این شیوه نقاشی کنند.

او درباره تعریف دودلینگ‌آرت گفت: دودلینگ نوعی تمرین خط‌خطی کردن با پشتیبانی عقل است. نمونه بارز آن زمانی است که با تلفن صحبت می‌کنید و همزمان روی کاغذ خط‌خطی می‌کنید. این کار باعث تخلیه و مهار انرژی شما می‌شود و در عین اینکه ناخودآگاه است، نیم کره سمت چپ مغز که مربوط به عقل و هوش است را نیز به کار می‌گیرد. در خارج از ایران روانشناسان از این نقش‌ها برای تحلیل شخصیت افراد استفاده می‌کنند.

او با بیان اینکه در دنیا افراد زیادی هستند که به شکل جدی در سبک دودلینگ کار می‌کنند، افزود: این نقوش از ناخودآگاه انسان خارج می‌شوند و طرح‌ها آزادانه و اتفاقی شکل می‌گیرند. در خط‌خطی کردن ما می‌خواهیم صرفا ذهن ناهوشیار را به یک شیوه خیالی به کارگیریم و تصاویری را که از ناخودآگاه به سطح می‌آیند، ثبت کنیم. ممکن است فرم خاصی در این خطوط پیدا شود و یا تصویری انتزاعی به دست بیاید.

نجم ادامه داد: وقتی دودلینگ به عادت روزمره تبدیل شود و از فرآیند گنگ و سرگشتگی خارج شود، گویی فرد نیز از سرگشتگی رها شده و کمتر دچار حالات روحی نامعلوم می‌شود. کنترل بر روحیات و مدیریت بر روان شخصی، از ویژگی‌های انسان آگاه دوران جدید است. نکته بسیار مهم این است که در مرحله "خط‌خطی" فرد تحت تاثیر ضمیر ناهوشیار است، اما در "دودلینگ" فرد با تسلط بیشتر بر خویشتن، از منبع لایزال ضمیر ناهوشیار به عنوان ماده خام بهره می‌گیرد. به عبارت روشن‌تر، تفاوت خط‌خطی با دودلینگ، در این نکته است که در خط‌خطی فرد دچار امواج آزاد ذهنی می‌شود، اما در دودلینگ قادر می‌شود امواج آزاد ذهنی را به مهار و کنترل خود درآورد.

این هنرمند ادامه داد: جامعه ما نیاز دارد که برنامه‌های گروهی برای دودلینگ‌آرت در سطح شهر برگزار شود. در این شلوغی و روزمرگی که زندگی افراد را دربر گرفته است، مردم به فضایی نیاز دارند که با خود مواجه شوند و به درون خود فکر کنند تا به آرامش برسند. شهرداری باید امکانات این کار را فراهم کند و قطعا مردم نیز استقبال خوبی از آن خواهند کرد.

نجم ادامه داد: برای گردآوری آثار این نمایشگاه جلساتی با شرکت‌کنندگان داشتیم و توضیحاتی درباره این سبک به آنها دادم. در این مجموعه کسانی هستند که سابقه فعالیت هنری نداشتند و یا هنرمندانی بودند که خودشان نمی‌دانستند آثار آنها در سبک دودلینگ قرار دارد. در نگاه اول به آثار این مجموعه با تصاویر سیاه و سفیدی مواجه هستیم که در همه آنها از خط استفاده شده است، اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان مشاهده کرد که هر تابلو با نوع خطوط یا فرم‌های آن نشان دهنده ویژگی‌های روانی یک شخص است.

نمایشگاه گروهی دودل آرت تا 10 آبان‌ماه در گالری شروه به نشانی میدان فاطمی، میدان گل‌ها، خیابان کاج جنوبی، کوچه سوم، پلاک 12، طبقه دوم برپاست.