سرویس معماری هنرآنلاین: دوسالانه معماری تالین که 12 آبان، 1397 برگزار می‌شود، مسابقه معماری کلبه‌ها و خانه‌های TAB2019 را برگزار می‌کند. این مسابقه موقعیت فوق‌العاده‌ای در اختیار استعدادهای جوان قرار می‌دهد، تا بتوانند در قلب تالین سازه‌هایی چوبی طراحی کنند.

مسابقه معماری کلبه‌ها و خانه‌های TAB2019 شرکت‌کنندگان را به رقابت طراحی اینستالیشن‌های خلاقانه و موقت، روبه روی موزه معماری استونی دعوت می‌کند. این موزه واقع در منطقه‌ای است که یکی از بهترین نمونه‌های معماری صنعتی در تالین است. این سایت از پیاده‌رویی سبز و زنده در طول یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌ها قرار دارد که دو طرف تالین، یعنی خلیج و مرکز شهر را به هم وصل می‌کند.

همان‌طور که رتسین سرپرست مسابقه معماری کلبه‌ها و خانه‌های TAB2019 ادعا می‌کند: این مسابقه از معماران و طراحان نوظهور دعوت می‌کند تا نوعی کلبه اولیه و مدرن طراحی کنند. این مسابقه موقعیتی برای بررسی ویژگی‌های معماری است.

کانسپت کلبه با موضوع مسابقه یعنی "زیبایی مهم است؛ تجدید حیات زیبایی" هم‌تراز است. در حقیقت زیبایی با ایده‌های تکنونیک و متریال‌ها به دست می‌آید. این سازه نباید صرفاً مثل یک خانه یا کابین کوچک دیده شود. بلکه باید مانیفستی فیزیکی از سیستم سازه‌ای طرح باشد. در عین حال باید مثل یک فضای عمومی مستقل و پر جنب و جوش کار کند که برای جلب رضایت بازدیدکنندگان و مردم به چیز دیگری نیاز ندارد.

دکتر رینسر، سرپرست این پروژه در این باره می‌گوید: زیبایی یک ایده مستقل نیست و تعدد است که آن را زیبا می‌کند. این نقش خلاقانه معماران است که زیبایی‌های جدید و عمیق معماری را به شهرها بیاورند، احساسات را جایگزین بیگانگی کنند و آن را توسعه دهند.

 او به شرکت‌کنندگان پیشنهاد می‌کند تا برای طراحی این کلبه سبک خودشان را از نظر سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی داشته باشند.

برای افزایش همکاری میان استعدادهای نوظهور و صنعت، شرکت‌کنندگان تشویق می‌شوند تا در ارتباط با تاریخ غنی قرن 20 استونی در سازه‌های چوبی تکنولوژی‌ها و طرح‌هایی جدید ارائه دهند. و با استفاده از متریال‌ها و تکنولوژی‌های جدید شیوه استفاده از چوب را نسبت به گذشته تغیر دهند. امروزه از چوب به عنوان فلز قرن 21 یاد می‌شود.

بر اساس گزارش رستارک، آخرین فرصت ارسال آثار برای مرحله اول این مسابقه 11 آبان، 1397 است و آخرین فرصت مرحله دوم 10 بهمن، 1397 اعلام شده است. علاقه‌مندان به ثبت‌نام می‌توانند از طریق سایت این مسابقه به آدرس https://tab.ee/ مراجعه کنند.