سرویس معماری هنرآنلاین: در فراخوان این مسابقه آمده است: از سال 1323 که ساخت راه‌آهن تهران – تبریز از مبدأ ایستگاه مرکزی راه‌آهن تهران آغاز شد. این خط به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباط دهنده پایتخت ایران به سایر نقاط به شمار می‌آمد. به‌تدریج محله‌های شهری در پیرامون این خط شروع به شکل‌گیری کردند که در فاصله سه دهه بعد، این مسیر در میانه محله‌های مسکونی منطقه 17 شهر تهران قرار گرفت و با گسترش شهر تهران از حوزه جنوب غربی، به ویژه در منطقه 18 این خط را به عنوان لبه‌ای جداکننده مطرح کرد.

مهاجرت‌های مداوم از سایر نقاط شهری و روستایی به تهران و مکان‌گزینی این جمعیت در بخش‌های پیرامونی شهر تهران، از جمله مناطق 17 و 18 و عدم ساماندهی اطراف خط آهن، همراه با کیفیت پایین محیط و نیز مسائل و مشکلات اجتماعی، از جمله عواملی بود که در سال 1386 منجر به انتقال این خط به مسیر زیرسطحی و آزاد سازی عرصه فوقانی شد. عملیات انتقال این خط به سطح زیرین تا سال 1392 ادامه یافت و این تونل در خردادماه 1392 به بهره‌برداری رسید.

در مناطق 17 و 18 با انتقال خط آهن به زیر سطح به طول 9 کیلومتر و با بروز برخی آسیب‌ها، فضای شهری گسترده و بی‌نظیری با مساحت حدود 50 هکتار برای  محور یادشده و حوزه نفوذ به‌منظور اجرای پروژه بازآفرینی شهری فراهم آمد که در مقیاس شهری می‌تواند تصویر ذهنی شهروندان را از پهنه جنوبی شهر بهبود ببخشد و با رفع بخش عمده‌ای از نیازمندی‌های محلات دارای بافت فرسوده همجوار، نقش عمده‌ای در توسعه آن‌ها ایفا نماید. اهمیت این موضوع سبب شده است برای نیل به ایده‌های برگزیده، طراحی فضای فوقانی تونل خط آهن تهران-تبریز در قالب برگزاری مسابقه و با فراخوان عمومی بین‌المللی دنبال شود.

مسابقه "بازآفرینی محور شهری؛ طراحی فضای فوقانی تونل راه‌آهن تهران- تبریز" در دو مرحله برگزار می‌شود و ثبت نام در آن برای افراد حقیقی و حقوقی آزاد است.

در مرحله نخست این مسابقه، ارائه ایده و طرح مفهومی مد نظر است. بر همین اساس در این مرحله شرکت‌کنندگان می‌توانند پس از ثبت نام و احراز شرایط شرکت در مسابقه، ضمن دریافت اسناد تکمیلی، ایده اصلی و طرح مفهومی خود را در ارتباط با موضوع مسابقه (مطابق با مشخصات درخواستی کارفرما و زمان‌بندی مربوطه) ارسال کنند.

مرحله دوم نیز به ارائه طرح جامع سه بعدی اختصاص دارد. در این مرحله با توجه به نتایج داوری مرحله اول، تعداد 10تا 15 شرکت کننده واجد شرایط ورود به مرحله دوم، انتخاب و نسبت به ارائه طرح جامع سه بعدی موضوع مسابقه (مطابق با مشخصات درخواستی کارفرما و برنامه زمان‌بندی مربوطه) اقدام می‌کنند. در پایان و پس از طی مراحل داوری، سه اثر انتخاب و جوائز تعیین شده را دریافت خواهند کرد.

با توجه به اهمیت مسابقه و موضوع آن، ضروری است شرکت‌کنندگان در معرفی افراد همکار به تخصص‌های مورد نیاز پروژه توجه داشته باشند.

توجه به موضوع  مسابقه به عنوان یک پروژه بزرگ و پر اهمیت بازآفرینی شهری، لزوم توجه به مسائل اجتماعی و ارتباط‌ اجتماع محلی همجوار،  توجه به اسناد فرادست و مرتبط، رعایت امنیت و ایمنی راه‌آهن و فضای زیرسطحی پروژه،  توجه به تاب‌آوری زیستی شهر (مدیریت رواناب شهری، مدیریت تقاضا و مصرف آب،  مدیریت مصرف انرژی و نفوذ‌پذیری در برابر جریان هوا)، توجه به نقش محله‌ای، شهری و فراشهری محور، توجه به مبحث هوشمند‌سازی و توجه به مسائل اقتصادی پروژه و تحقق پذیری آن از جمله معیارهای داوری آثار در این دوره از مسابقات هستند.

این مسابقه با حمایت سازمان نوسازی شهر تهران به عنوان کارفرما و مدیریت سید جواد میرحسینی برگزار می‌شود.

همچنین پیروز حناچی، سید عبدالهادی دانشپور، سید اویس ترابی، حمید ناصر خاکی، محمد سعید ایزدی، مجتبی رفیعیان، مصطفی کاظمی و علی غفاری سده به عنوان اعضای هیئت داوران این مسابقه انتخاب شده‌اند.

بر اساس این گزارش، به نفر نخست این مسابقه مبلغ 1250 میلیون ریال،  نفر دوم مبلغ 800 میلیون ریال و  نفر سوم مبلغ 450 میلیون ریال تحت عنوان جایزه اهداء خواهد شد.

همچنین با عنایت به برگزاری مسابقه در دو مرحله، پس از بررسی اولیه صلاحیت‌ها و مستندات ارائه شده، برای 15 نفر از شرکت کنندگان از 100 میلیون ریال و تا 150 میلیون ریال کمک هزینه اهدا خواهد شد.

علاقمندان به حضور در این مسابقه تا 13 آبان ماه فرصت دارند که به پرتال سازمان نوسازی شهر تهران به آدرس: http://Nosazi.Tehran.ir مراجعه کنند و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 4-88921890 تماس حاصل نمایند.