سرویس مد و لباس هنرآنلاین: تبعات افزایش قیمت ارز در ایران تمامی ندارد و هر قدر هم که بانک مرکزی از اختصاص ارز دولتی به فعالان صنایع مختلف دم زند، اما باز هم جای گله از این دستگاه وجود دارد، چرا که به نظر می‌رسد ارز دولتی موجود، توان لازم و کافی برای حمایت از صنایع پرتقاضا در ایران همچون پوشاک را ندارد، اما تمام دلایل حاکم بر مشکلات صنایع خرد و بزرگ در ایران به مشکلات ارزی و بحران‌های اقتصادی ختم نمی‌شود.

بر اساس گزارش سال ۲۰۰۳ سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد در مورد صنایع کوچک و متوسط در ایران، توسعه‌نیافتگی صنایع ایران به عواملی همچون نبود مؤسسات نظارتی، سیستم بانکی ناکارآمد، کمبود تحقیق و توسعه، کمبود مهارت‌های مدیریتی، فساد، نبود قوانین کار و مالیاتی کارآمد، ملاحظات اجتماعی و فرهنگی، فقدان حلقه‌های یادگیری اجتماعی، ناآشنایی با بازارهای بین‌المللی برای رقابت جهانی، رویه‌های اداری دست‌وپاگیر، کمبود کارگر ماهر، نبود قوانین حمایتی مالکیت فکری، کمبود مراکز تحقیقاتی، کمبود سرمایه اجتماعی، آموزش اجتماعی، مسئولیت اجتماعی و ارزش‌های فرهنگی اجتماعی مربوط می‌شود.

صنعت نساجی و پوشاک ایران هم در سایه بسیاری از این معضلات با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه بوده است، اما به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین آن‌ها به مشکلات تأمین مواد اولیه از داخل کشور و خارج از آن به‌شرط استفاده از ارز دولتی مربوط است.

محمد توکلی دبیر کارگروه بررسی و پیگیری تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک استان تهران دراین‌باره می‌گوید حذف واسطه‌ها در تأمین مواد اولیه این صنعت با جدیت در دستور کار است و نظارت‌های کامل اعمال می‌شود تا قیمت‌ها به‌صورت غیرمتعارف افزایش پیدا نکند.

قرار است در ذیل کارگروه بررسی و پیگیری تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک استان تهران، هشت کمیته از جمله کش‌باف و جوراب، پیراهن و مانتو، جین و کتان، کت‌وشلوار تک، خرج کار، چرم مصنوعی و طبیعی و نیز رنگ و پتروشیمی تشکیل شوند و رسیدگی به این مشکلات را در رأس توجه قرار دهند.

همکاری بانک مرکزی را برای اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان مواد اولیه پوشاک خواسته تمامی این کمیته‌ها است و امید است با توجه به نرخ ارز دولتی، برآورد قیمت محصول به شکل کارشناسی انجام شود تا مواد اولیه با هزینه متعارف به دست تولیدکنندگان برسد.