به گزارش هنرآنلاین،  عماد افروغ عضو شورای سیاست‌گذاری دومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران معتقد است سینما هیچ وقت نمی‌تواند از امر اجتماعی خود فرار کند. سینما تحت هر شرایطی اجتماعی است و شایسته است با آگاهی نسبت به این وجه اجتماعی خود و با رویکردی ترمیمی بازتابنده مسائل، دردها وآسیب‌های اجتماعی باشد.

افروغ با بیان اینکه در اصل پژوهش سینمایی هیچ تردیدی نیست، گفت: پژوهش‌های سینمایی به ویژه پژوهش‌هایی که مسئله محور هستند و مسائل مرتبط با سینما را به پژوهش می‌کشند وجودشان بسیار ضروری است. امروزه در قلمرو فعالیت‌های سینمایی نیز مسئله کم نداریم.

 وی ادامه داد: بنده به عنوان عضو کوچک خانواده جامعه شناسی در ایران که مدتی است با عرصه فعالیت‌های گسترده سینمایی، مستقیم و غیرمستقیم، ربطی برقرار کرده‌ام یک سری مسائل را فهم کرده‌ام و آنهایی که مدت‌هاست در این عرصه به فعالیت مشغول‌اند و ذهنیتی انتقادی و اصلاح گرانه دارند، یک سری مسائل را احصا کرده‌اند که ممکن است این مسائل همپوشانی نیز داشته باشند. جایزه پژوهش سال سینمای ایران بهانه خوبی برای تبادل نظر درباره این مسائل، جمع بندی و به فراخوان گذاشتن آنها در قالب شورای سیاست‌گذاری برای آشنایی بهتر و بیشتر با این مسائل و امیدوارانه برون رفت از آنهاست.

 این استاد دانشگاه یادآور شد: این جمع بندی می‌تواند در قالب فراخوان و میزگردهای تخصصی حداقل بسترساز آشنایی سینماگران و صاحب نظران ذی ربط با این مشکلات و اقدامات بعدی برای حل آنها باشد. اما همان گونه که اشاره شد، مهم این است که مسئله محور و مضمونی و محتوایی  باشد و سرگرمی، باری به هرجهت و قالب گرایانه نباشد.

 نکته شایان توجه و تأثیر گذار بر نگاه ما به سینما و طبعاً مسئله شناسی آن، این است که سینما ذاتی اجتماعی دارد و این ربطی به انتخاب و عدم انتخاب سینماگر هم ندارد. لذا نمی‌توان سینما را امری تفننی و انتزاعی و وهمی دانست.

 افروغ در ادامه خاطرنشان کرد: سینما مانند جامعه شناسی نمی‌تواند و شایسته نیست که از وجه اجتماعی و بومی خود فرار کند. بی توجهی به این وجه از او یک زائده بی خاصیتی می‌سازد که تنها برای گذران زندگی متولیان و دست اندرکارانش فایده‌ای گذرا خواهد داشت. سینما تحت هر شرایطی اجتماعی است و سعی می‌کند بازتابنده مسائل، دردها وآسیب‌های اجتماعی و امیدوارانه با رویکردی ترمیمی و شکل دهنده باشد.

دومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران به دبیری احمد ضابطی جهرمی در آذرماه همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌شود.