سرویس استان‌های هنرآنلاین: جلسه افتتاحیه نشست‌های ماهانه "همسایگان نیما" به همت جمعی از شاعران و نویسندگان استان مازندران در مجموعه "شهر کتاب رویان" در شهر نور برگزار شد. در این نشست تنی چند از شاعران و هنرمندان استان مازندران به ارائه اثر و گفتگو پرداختند. همچنین در بخشی از این برنامه برزویه فرخ سیر، منتقد ادبی، خوانش و تحلیلی از شعر جمعه اثر فروغ فرخزاد ارائه داد.

 بناست برگزاری این نشست‌ها در نخستین جمعه هر ماه با محوریت ایجاد فضای گفتگو پیرامون مباحث فرهنگی و هنری توسط "همسایگان نیما" در شهر کتاب تداوم یابد. خوانش و تحلیل آثار شاخص ادبیات معاصر، خواندن شعر، داستان و مقالات ادبی توسط شاعران و نویسندگان و گفتگوی تحلیلی با مؤلفان و هنرمندان شاخص استان و منطقه از دیگر بخش‌های این نشست فرهنگی خواهد بود.

حامد رمضانی، شاعر و دبیر این برنامه ادبی گفت: باور ما در برگزاری نشست "همسایگان نیما" بر این است که ادبیات در واقع جریانی از یک گفتگوی دائمی و خلاق میان مؤلف و مخاطب است. بدون این رودخانه سیال مکالمه و بی‌برکت این ماخ اولای خروشان، از دشت ادبیات جز بیابانی سترون چیزی باقی نخواهد ماند.

وی افزود: از طرفی میان تألیف و خوانش یا مؤلف و مخاطب هم مرز مشخص و پررنگی وجود ندارد. چرا که هر مؤلفی، خودآگاه یا ناخودآگاه، مخاطب متون بی‌شماری است که این امر همواره تألیف او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر کنش تألیف و نویسش نیز خود به نوعی خوانش تجربه‌های زیستی و متنی نویسنده به شمار می‌رود و هر مؤلفی در لحظه نگارش در حال خوانش است و هر خواننده‌ای با خوانش خود در فرآیند تألیف مشارکت دارد. با توجه به این امر در این نشست شکل‌گیری یک جریان مستقل گفتگو پیرامون متون ادبی، تألیفات نویسندگان و آثار هنرمندانی که با تجربه مشترک زیستی، تاریخی، جغرافیایی، آثار خود را در سال‌های اخیر انتشار داده‌اند از اهمیت و اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

 

رمضانی اذعان داشت: در واقع ما در این جلسات به دنبال چیزی بیش از ایجاد انگیزه و تشویق هستیم و نگاهمان به برگزاری این نشست ادبی هم به مثابه نوعی از تألیف است. "همسایگان نیما" نیز همچون نیما ادبیات را همچون رودخانه‌ای در حرکت می‌بینند و نگاه به آینده دارند؛ بنابراین این جمع، یک جمع بسته نیست و به همه کنشگران ادبی، هنری و فرهنگی که به لزوم این گفتگو باور دارند به گرمی خوشامد می‌گوید.

 آزاده فخاری، مدیر و صاحب امتیاز شهر کتاب رویان که میزبانی این برنامه فرهنگی را بر عهده دارد، نظر خود را این‌گونه بیان کرد: مجموعه شهر کتاب رویان از ابتدای تأسیس همواره برای خود مسئولیت و رسالت فرهنگی قائل بوده و همیشه نسبت به مقوله هنر نگاه بسیار جدی و حرفه‌ای داشته است.

وی افزود: این مجموعه همواره سعی داشته تا به عنوان یک مکان در خور و شایسته هنرمندان منطقه و کشور باشد و برای رسیدن به این امر مهم، از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.

فخاری ضمن اینکه ارتقای سطح کیفی و کمی برنامه‌های فرهنگی در شهرستان نور را از اهداف اصلی مجموعه خود دانست گفت: کارنامه فعالیت ما در این سال‌ها گواه این است که نه تنها همپا با بسیاری از مجموعه‌های دولتی و خصوصی در کلان‌شهرهای کشورمان اقدام به برگزاری نشست‌ها و ورک شاپها و کلاس‌های مختلف کرده‌ایم، بلکه در بسیاری از موارد پیشتاز بوده‌ایم.

مدیر شهر کتاب رویان تصریح کرد: در این مسیر همواره پذیرای پیشنهاد‌ها و انتقادات هنرمندان و نویسندگان بوده و هستیم و اعتقادمان این بوده است که تنها با حضور و همکاری همه اقشار قادر خواهیم بود به اهداف هنری و فرهنگی‌مان برسیم.

photo_2018-10-27_11-20-09

مدیر شهر کتاب رویان، همکاری با انجمن‌ها و ان‌جی‌او های فعال در شهر را از دیگر اقدامات خود و همکارانش عنوان کرده و ادامه داد: همیشه سعی در قوی‌تر کردن و پر رنگ‌تر کردن سهم این انجمن‌ها در شهرمان بوده‌ایم، چرا که باور داریم در حوزه هنر و فرهنگ، انحصارطلبی نتیجه‌ای جز شکست نخواهد داشت. برگزاری چند دوره همایش شب شعر به همراه انجمن همسایگان نیما و همچنین برگزاری مداوم و هفتگی نشست‌های ادبی در شناخت و معرفی تعدادی از استعدادهای جوان، مؤثر واقع شده است.

فخاری روند جلسات را این‌گونه بیان کرد: در این جلسات هفتگی ابتدا مقالات و مباحثی پیرامون فرهنگ و هنر مطرح شده، سپس حاضرین به ارائه آثار خود پرداخته و در ادامه اعضا نسبت به این آثار نظرات خود را ارائه می‌کردند. همچنین دعوت از چهره‌های فرهنگی و نویسندگان و مترجمان، از جمله اقدامات این مجموعه بوده است که در آن بسیاری از چهره‌های منطقه‌ای و کشوری حضور پیدا کردند.

بانوی پرتلاش فرهنگ و ادب نور افزود: ارتباط تنگاتنگ و مستمر با بزرگ‌ترین و خوشنام‌ترین ناشرین بخش کتاب سبب شده تا جدّی‌ترین و تازه‌ترین آثار ارائه شده بازار نشر در این مجموعه حاضر بوده تا در دسترس علاقه‌مندان به کتاب قرار گیرد.