سرویس استان‌های هنرآنلاین: متفاوترین سفیر خارجی در ایران این بار با قطار تهران - شمال به سوادکوه مازندران سفر کرد و تصاویری به یادگار گرفت که لذت‌بخش و دیدنی است.

سفیر ژرمن‌ها در ایران الگوی تمام عیار دیپلماسی عمومی محسوب می‌شود و هر کجا که می‌رود محبوب مردم است.

او در جوار پل ورسک عکسی با پوشش بومی و کهن مازندرانی‌ها گرفت و فارغ از تشریفات آزاردهنده دیپلماتیک با اهالی خوش و بش کرد.

راه‌آهن شمال برای سفیر آلمانی‌ها یادآور روزهایی است که مهندسان آلمانی با همت کارگران ایرانی چنین دستاورد باشکوهی را خلق کرده‌اند.

سفیر برای دیدن این یادگار مهندسان کشورش با بادیگارد و تشریفات به سوادکوه نرفت. ترجیح داد با کارکنان سفارت و خانواده‌اش سوار قطار شود و از شاهکار ریلی جهان دیدن کند.

او سفرش را عالی و رویایی توصیف کرد. کاری که سفیران و دیپلمات‌های ما با آن بیگانه‌اند و تمایلی برای خارج شدن از کت و شلوارهای اتو کشیده و یقه‌های دیپلماتیک ندارند.

چه بسیار دیدارها و فعالیت‌های مردمی که می‌توان در سایر کشورهای دنیا به سادگی و صمیمت سفیر آلمان رقم زد و محبوب افکار عمومی شد.

هرچه قدر مقامات سایر کشورهای دنیا ترجیج می‌دهند از چارچوب‌های ناخوشایند اداری و امنیتی فاصله بگیرند و راحت و بی‌واسطه به میان مردم بروند، هنوز مسئولان ایرانی به این باور نرسیده‌اند و تمایلی برای سفر و ترددهای عادی و مردمی نشان نمی‌دهند.

photo_۲۰۱۸-۱۰-۲۵_۱۱-۱۱-۴۵

همراهی چندین نفر، ده‌ها خودرو شیشه دودی، اسکورت پلیس، محافظان مشکی‌پوش و هندزفری به گوش، به فرهنگ قالب مسئولان کشور مبدل شده است.

کار به جایی رسیده که حتی در سفر وزرا و مسئولان سازمان‌ها و نهادهایی که به هیچ وجه اهمیت امنیتی ندارند، شاهد استقبال مقامات محلی و استانی در ورودی شهرها هستیم.

کاش دیپلمات‌های وزارت خارجه ایران حداقل در یک کارگاه یک ساعته به مرور رفتارها و ذکاوت سفیر آلمان در ایران می‌پرداختند و بدون هزینه‌های کلان و کم‌بازده‌ای که صرف معرفی ایران در سایر کشورها می‌کنند فقط و فقط با مردم قدم می‌زدند و لبخند هدیه می‌دادند.