به گزارش هنرآنلاین، اختتامیه دومین مسابقه طراحی معماری موکب عصر روز دوشنبه ۳۰ مهرماه  ۱۳۹۷ در سالن شهید امیرحسین فردی، حوزه هنری با حضور هیئت داوران، مدیر مرکز معماری اسلامی و جمعی از شرکت کنندگان در این مسابقه برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم مهندس علی فروزانفر مدیر مرکز معماری اسلامی با تشکر از استقبال گسترده از این جشنواره، گفت: دومین جشنواره طراحی معماری موکب نسبت به دوره قبل از استقبال بسیار خوبی برخوردار بود، آثاری که به دبیرخانه جشنواره رسید از نظر کیفی نسبت به دوره قبل رشد خوبی را نشان می‌داد، علت این که مرکز معماری به سمت برگزاری این جشنواره حرکت کرد دو دلیل دارد، نخست دلیل احساسی این کار است که هنرمندان هریک می‌خواهند با خلق یک اثر خود را به دستگاه حضرت سیدالشهدا(ع) مرتبط کنند، هر کس بسته به استعدادی که دارد، شاعر با سرودن ابیات، نقاش با خلق یک تابلو و نوازنده با نواختن موسیقی، معماران و فعالان عرصه معماری نیز می‌خواهند با خلق یک اثر و طراحی‌های معماری کاری در این حرکت عظیم انجام داده باشند، دلیل بعدی یک دلیل منطقی و تخصصی است زیرا امروز موکب‌ها نیازمند یک معماری حساب شده هستند و باید به شکل تخصصی برای معماری آن‌ها کاری انجام شود.

 سپس مهندس یحیی نوریان به نمایندگی از هیئت داوران توضیحاتی را نسبت به چگونگی داوری آثار ارائه کرد.

نوریان درباره شکل‌گیری ایده این جشنواره گفت: 14 سال پیش طی مطالعاتی که در اسناد دینی داشتم به احادیث و روایاتی برخورد کردم که بسیار قابل تأمل است، در این احادیث آمده است که شهری میان نجف و کربلا ساخته می‌شود که در آن 40 قبه طلای سرخ وجود دارد، در ادبیات عرب منظور از طلای سرخ  فلز برنج و مس است، کسانی که در راهپیمایی اربعین حضور داشته‌اند می‌دانند، من در سال گذشته به این مسئله دقت کردم و 37 قبه را شمردم که با فلز برنج ساخته شده بود، ما شاهد شکل‌گیری شهری در بین مسیر نجف و کربلا هستیم، شهری با عرض 2 کیلومتر در طول 40 کیلومتر، شهری که نسبت به عرض جاده تقریباً بین 2 تا 10 کیلومتر فاصله دارد.

photo_2018-10-23_10-36-49

رتبه اول تیم طراحی پایانقش 

وی ادامه داد: در جنگ عراق آوارگان موصلی که اغلب از اهل تسنن بودند، در این منطقه سکونت پیدا کردند، حضور عشایر نیز خود مزید بر علت بود، حال پس از رونق گرفتن پیاده‌روی اربعین بسیاری از این افراد در آنجا ساکن شده‌اند و فضای آنجا در قالب یک شهر طرح ریزی شده است، در فضای این شهر همه زیرساخت‌ها بر اساس زندگی افراد تعریف شده است، در همین منطقه بسیاری از افراد ازدواج کرده و بچه‌دار شده‌اند و به طور کل امروز شاهد زندگی کسانی هستیم که این منطقه وطن آن‌ها محسوب می‌شود، این فضا و این زمان فرصت بسیار مناسبی برای جوانان معماری ایران است که بتوانند برای مشکلات شهری در جاده نجف به کربلا راه چاره‌ای ارائه دهند. عراق در حوزه بتون بسیار پیشرفته است اما در حوزه معماری خلأهایی دارد که می‌توان با ورود به آن‌ها فضا را به سمت رفع مشکلات کاربری در شهر و توسعه شهری پیش ببریم.

عضو هیئت داوران دومین جشنواره طراحی معماری موکب، تصریح کرد: در منطقه میان نجف و کربلا بستر بسیار جدی و مناسبی وجود دارد که کمتر به موضوع معماری آن پرداخته شده است، طراحی آنجا فقیر است و کسانی که می‌توانند به مسئله معماری موکب‌ها و سازه‌ها ورود کنند قادر خواهند بود کارهای مناسبی را ارائه دهند، کسانی که با فرهنگ مردم عراق آشنا هستند می‌دانند که عراق کشوری است که فرهنگ عشیره‌ای در آن حاکم است، از همین رو نسبت به بعضی اقدامات گسترده و بزرگ موضع گیری می‌کنند. بر همین منوال فرصت خوبی است که طراحی‌ها بر اساس فرهنگ خود مردم عراق صورت گیرد تا آن‌ها پذیرای طرح‌های نوین باشند.

در پایان این مراسم دکتر اکبر شیرمحمد زاده مسئول برنامه‌های هنری و آموزشی مرکز معماری اسلامی اظهار داشت: آثار برتر دومین دوره مسابقه طراحی معماری موکب در مجله هنر و معماری به چاپ خواهند رسید.

هیئت محترم داوری، طی این مراسم ۳ طرح را به‌عنوان طرح‌های برتر و ۲ طرح را به ترتیب ذیل واجد تقدیر دانستند.

photo_2018-10-23_10-36-58

رتبه دوم حسین بهر‌ه‌ساز

بر اساس اعلام هیئت داوران تیم طراحی پایا نقش، حسین بهره‌ساز، محمدحسین محمدپور پارچه‌بافی، محسن عزیزیان غروی و امیر خرقانی به عنوان برگزیدگان اعلام شدند.

در این نمایشگاه 53 طرح برتر که در دومین مسابقه طراحی معماری موکب شرکت کرده‌اند، نمایش داده می‌شود و نمایش آثار تا هفتم آبان ماه در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری ادامه خواهد داشت.

شایان ذکر است، در این دوره از رقابت 319 طرح به دبیرخانه دومین مسابقه طراحی معماری موکب ارسال شد و بهمن ادیب زاده، محسن وفامهر و یحیی نوریان داوری آثار را برعهده داشتند.

photo_2018-10-23_10-37-02

رتبه سوم محمدحسین محمدپور پارچه‌بافی

بر اساس این گزارش، این مسابقه به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و با همکاری مرکز معماری حوزه هنری برگزار شده است.