به گزارش هنرآنلاین به نقل از دفتر ایسنای دانشگاه هنر، نشست اعضای شورای سیاست‌گذاری هفتمین جشنواره ملی نقش تنش پوش عصر روز 29 مهرماه با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، بهزاد رشیدی رئیس جهاد دانشگاهی هنر، الهام زایجانی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر، بنایی نماینده مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، جدی نماینده مشاور امور بانوان شهرداری تهران، اکرمی نماینده دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیری نماینده معاونت فرهنگی منطقه آزاد کیش، مهدی محمودی رئیس مؤسسات مد و لباس، مهدی کاظمی رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و شاهرخ جعفری مدیرعامل برند سله بن و رامین جوانرود مدیرعامل برند تن ریس، در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهزاد رشیدی رئیس جهاد دانشگاهی هنر ضمن قدردانی از حضور اعضای شورا، گفت: این جلسه اولین جلسه هفتمین جشنواره شورای سیاست‌گذاری است ان شاء الله با هماهنگی و هم‌اندیشی که در این جلسه صورت خواهد گرفت، بتوانیم با یک قدرت و قوت بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته، این جشنواره را شروع و فراخوان آن را در ابتدای آبان ماه منتشر کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه افزود: جشنواره ملی نقش تن‌پوش مسیر خودش را پیدا کرده و به حدی از بلوغ و پختگی که انتظارش را داشته‌ایم نزدیک شده است و می‌توان ادعا کرد که این جشنواره در بین سایر جشنواره‌های دانشجویی، یک جشنواره شاخص و متفاوت است.

او در ادامه بیان داشت: ما به دنبال اثرگذاری بر جامعه و به‌ویژه بر جوانان هستیم و در این راه توانایی این جشنواره به مرحله‌ای از رشد و بلوغ رسیده اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب‌های بالای جوانان هنرمند را به خدمت می‌گیریم تا هم به بهبود فضای عمومی کشور کمک کرده باشیم و هم زمینه بروز خلاقیت بالای جوان هنرمند ایرانی را فراهم کنیم.

رشیدی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی واحد هنر در قالب دبیرخانه دائمی جشنواره "نقش تن‌پوش" تلاش می‌کند با برجسته‌سازی این موضوع طرح‌ها و نمادهای متناسب با فرهنگ ایرانی را جایگزین طرح‌های غیربومی کند.

وی تصریح کرد: باید روی ذائقه مردم کار کنیم تا کمتر به سمت آثار هنری ارزان و بی‌کیفیت بروند. باید در هنرمندان خوش‌ذوق و خلاق، انگیزه ایجاد کنیم. ما به سهم خودمان در حال کار روی این موضوعات هستیم. البته این موضوع تلاش همه‌جانبه همه متولیان را طلب می‌کند و مدیران فرهنگی کشور هم باید همراهی و حمایت کنند.

سپس الهام زایجانی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر گفت: تن‌پوش یا تی‌شرت و طرح و نقش روی آن را محور بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی خود قرار داده است. زیرا این نوع پوشش در حقیقت فراگیرترین پوشش در بین جوانان است.

وی در ادامه افزود: تلاش می‌کنیم به روش‌های مختلف هنرمندان جوان را به مراکز تولید لباس و به بخش صنعت معرفی کنیم تا از این طریق هم به اشتغال هنرمندان کمک کنیم و هم طرح‌های متنوع‌تر و متناسب‌تری در بازار داشته باشیم. از یک سو می‌کوشیم برندها و تولیدکنندگان لباس و تی‌شرت را به سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی آثار منتخب ترغیب کنیم و از سوی دیگر سعی داریم متناسب با هر محور تعریف‌شده سازمان‌های متولی را هم وارد موضوع کنیم آن‌ها خود بیایند و متناسب با اهداف تبلیغاتی و فرهنگی و اقتصادی‌شان و با نگاهی کاملاً کاربردی از جشنواره و از هنرمندان حمایت کنند.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز بیان کرد: جشنواره ملی نقش تن‌پوش خوشبختانه توانست مسیر پویا و فراگیری خود را در مدت کوتاهی پیدا کند و این اتفاق مهمی است. زیرا خیلی از جشنواره‌ها بعد از گذشت چند سال برگزاری هنوز تکلیف خود را نمی‌دانند و خیلی در جامعه تأثیرگذار نیستند.

وی گفت: گسترده‌تر کردن دایره مشارکت‌کنندگان بیرونی با نگاه کاربردی، توجه به منافع ملی، مرتبط کردن دانشجو با بازار کار و شناخت بازار، ایجاد ارتباط منطقی بین تولیدکننده و طراح، برگزاری کارگاه‌های آموزشی بیشتر، فکر محور و اندیشه محور حرکت کردن از ویژگی‌های مهم جشنواره ملی نقش تن‌پوش است.

او در پایان با اعلام این خبر که دو جشنواره نقش تن‌پوش و جشنواره طراحی مد و لباس دیبا توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تقویم جشنواره‌های این وزارت خانه ثبت شده، ابراز امیدواری کرد با مشارکت حداکثری مراکز و دانشگاه‌ها، دوره هفتم جشنواره متفاوت‌تر برگزار شود.

در ادامه اکرمی نماینده ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سخن گفت. او با اشاره به فرآیند رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، گفت: اگر ایده‌ها و طرح‌ها مطرح‌شده توسط بخش صنعت و کارگاه‌ها به مرحله تولید برسد این یک رویداد و نوآوری باز به شمار می‌رود و به‌عنوان یک درگاه و شرکت خلاق می‌توانند به ثبت برسند.

علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: جشنواره ملی نقش تن‌پوش با پویایی و فراگیری خود توانسته است دو بخش دولتی و صنعتی را در راستای همفکری و همکاری کنار هم نگه دارد و سبب ایجاد تعامل بین آن‌ها شده است، در صورتی معمولاً این دو نهاد خیلی راحت در کنار هم حرکت نمی‌کنند.

بنایی نماینده مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یادآوری کرد: جشنواره ملی نقش تن‌پوش به لحاظ مثمر ثمر بودن و کاربردی توانسته است به وزارت علوم در راستای مسیر نسل سوم دانشگاه‌ها که همان دانشگاه‌های کارآفرین هستند، کمک بزرگی کند.

وی در پایان تأکید کرد: ما تعداد 9000 انجمن علمی و 4500 کانون فرهنگی و هنری داریم که آماده همکاری با جشنواره ملی نقش تن‌پوش هستند.

شاهرخ جعفری مدیرعامل برند سله در ادامه این نشست با اشاره به نیاز جامعه طراحی به طراحان خلاق، گفت: صنعت پوشاک نیاز به طراحان خلاقی دارد این نیاز باید توسط آموزش‌های تخصصی خود ما برطرف شود. ما باید از همین نیروهایی که آموزش می‌دهیم نهایت استفاده را داشته باشیم.

او در ادامه تصریح کرد: در جشنواره نقش تن‌پوش میزان و رقم جایزه‌ها می‌تواند انگیزه مناسبی را برای شرکت‌کنندگان در این جشنواره به وجود بیاورد. باید رقم جایزه‌ها را بالا ببریم تا شرکت‌کنندگان در این جشنواره رغبت بیشتری برای رقابت با یکدیگر را داشته باشند.

جعفری در ادامه با اشاره به استانداردسازی تی‌شرت‌ها گفت: باید معیاری برای استانداردسازی تی‌شرت‌ها تعیین کنیم. مثلاً اندازه ثابت، سایز و مسائلی از این دست باید کاملاً مشخص شده باشد.

رامین جوانرود مدیرعامل برند تن ریس در ادامه این نشست اظهار داشت: دانشجویان رشته طراحی مد و لباس باید با بازار ارتباط برقرار کنند و زبان بازار را درک کنند. دانشجویان و صنعتگران این حوزه باید به یک زبان مشترک برسند.

مهدی محمودی رئیس مؤسسات مد و لباس نیز در این نشست پیشنهاد داد علاوه بر مسائل محتوایی، وجهه نمایشی و اطلاع‌رسانی این جشنواره باید بیشتر شود و این جشنواره باید با اسپانسرهای بیشتر کار خود را ادامه دهد.