به گزارش هنرآنلاین، جمال شورجه از کارگردانان صاحب نام سینما، در آستانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی تهران در گفتگویی با روابط عمومی این رویداد بین المللی، گفت: هر جشنواره ای اعم از جشنواره فیلم ویدیویی یا جشنواره فجر یا جشنواره های متعددی که در کشور برگزارمی شود باعث رشد و تعالی جوانان و کشف استعدادهای تازه می‌شود.

وی اضافه کرد: قطعا، برای فیلم‌سازان خوب است آثارشان در این جشنواره‌ها مقایسه شود، با هم نقد و بررسی شود و مورد ارزیابی قرار گیرند.

این کارگردان ادامه داد: بی تردید، با توجه به حضور سینماگران و همکاران سینمایی، منتقدان و نویسندگان و رسانه‌ها و نیز، حضور مردم و مخاطبین، این گونه جشنواره‌ها، برای رشد و تعالی فیلم، سینما و فیلم‌سازان بسیار مفید است.

به گفته وی: جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی تهران هم که امسال اولین دوره‌اش برگزارمی شود و در سال‌های قبل به صورت مستقل نبود و در حاشیه جشنواره فجر قرار داشته است، می‌تواند دستاوردهای ارزشمند و تاثیرگذاری در پی داشته باشد.

شورجه بیان داشت: استقلال جشنواره فیلم‌های ویدیویی به نظرم بهتر شده است و اهمیت خاصی برای خودش پیدا کرده، قطع به یقین، برای فیلم سازانی که تولید اثار ویدیویی می‌کنند نیز، مفیدتر و موثرتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: دیدن آثار دیگران، ارزیابی و نقد و بررسی فضای پررونق و غنی فراهم می‌سازد. مضافا که اگر ورگ شاپ هایی کنار این جشنواره پیش بینی شود و متخصصین کار آثار را ببینند و ارزیابی کنند و با فیلم سازان گفتگو شود کارکردهای جشنواره دوچندان می‌شود.

وی اظهار داشت: حجم انبوهی از فیلم‌های ویدیویی ده سال گذشته در جشنواره خواهد بود و هیئت انتخاب قطعا خیلی زحمت می‌کشند برای ان‌ها تا بتوانند فیلم‌های ده سال تولید شده را انتخاب کنند. نیاز است همه این‌ها تک تک دیده شود و بهترین ها لحاظ شود.

کارگردان «۳۳روز»، «شب دهم» و ... معتقد است: هر چقدر اولین دوره جشنواره خوب برگزار شود هم به لحاظ سطح کمی آثار که قطعا آثار زیاد هست و هم این که انتخاب‌های شایسته ایی صورت بگیرد، باعث تشویق و ترغیب فیلم سازان می‌شود و این اتفاق بزرگی است برای سینما و تلویزیون ما و جشنواره زمینه سازی می‌کند تا تعدادی از آثار شاخص به لحاظ ساختار و محتوا انتخاب شوند و به صورت الگو مطرح گردند.

به گفته او: حرکت شکل گیری و برگزاری مستقل جشنواره فیلم‌های ویدیویی حرکت خیلی خوبی است و شایسته است تداوم و استمرار پیدا کند.

وی خاطر نشان ساخت: یکی از مشکلاتی که همواره در حوزه برگزاری جشنواره‌ها دیده می‌شود عدم استمرارشان است که امیدواریم با توجه به حجم گسترده آثار تولیدی ویدیویی در طول سال و ضرورت این حرکت شاهد توقف این جشنواره نباشیم.

وی ادامه داد: تلویزیون سالیانه حدود سیصد - چهارصد عنوان فیلم طبق ارقامی که تلویزیون داده بود باید فیلم ویدیویی ایرانی تولید کنند. با نگاه به این اعداد و رقم؛ و با توجه به اینکه خود وزارت ارشاد هم یک بخش مستقل تولید فیلم دارد و نهادهای مرتبط و مستقل دیگری هم تولید دارند فکر نمی‌کنم مشکل کمیت فیلم را در سال‌های آتی در این جشنواره داشته باشیم.

این کارگردان سینما اظهار داشت: نحوه برگزاری جشنواره، کیفیت انتخاب فیلم‌ها با مضامین مناسب و مفید می‌تواند در روند جشنواره و تولید فیلم‌های ویدئویی بسیار تأثیر بگذارد.

وی افزود: متاسفانه یک فرهنگ اشتباهی رواج پیدا کرده مبنی بر اینکه فیلم‌های ویدیویی را تعریف می‌کنند به فیلمهای کم هزینه. این تعریف تعریف غلطی است. فیلم‌های ویدیویی که از طریق رسانه در جامعه پخش می‌شود به مراتب هزینه‌اش بیشتر از فیلم‌های سینمایی است و باید هم در مضمون و هم در نگاه و ساختارآن کارها جدی گرفته شود، تلویزیون هم باید برای فیلم‌های تولیدی ویدیویی خودش هزینه بیشتری بکند.

وی معتقد است باید به این قضیه جدی‌تر نگاه شود، برای این آثار هزینه کنند. این فیلم‌ها بازیگر می‌خواهد، فیلمنامه، عوامل تولید و ... همه این‌ها باعث رشد ژانر فیلم خواهد شد اگر اتفاق بیافتد.

شورجه با بیان اینکه لازم است به دلیل حساسیت و تاثیرگذاری بالایی که نوع فیلم‌های ویدیویی دارند، هر نهادی که اقدام به ساخت و تولید فیلم‌های ویدیویی می‌کند، متناسب با ْآن سرمایه گذاری هم بکند روی کیفیت، موضوعات و مضامین اثار سرمایه گذاری باید صورت گیرد. حالا نه مثل فیلم‌های سینمایی، ولی قدر مسلم، تولید خیلی خوب هم هزینه های خاص خودش را لازم دارد.

او ادامه داد: اگر خوب هزینه شود، فیلمنامه خوب، انتخاب بازیگران خوب ، کیفیت فیلم‌برداری و تصویربرداری خوب و ... می‌تواند انجام شود و سایر عوامل که قطعا باعث بهتر شدن این نوع فیلم‌ها خواهد شد.