سرویس سینمایی هنرآنلاین: پوریا رحیمی سام بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون این روزها با سریال "نجوا" به کارگردانی ابراهیم شیبانی در نقشی متفاوت از شبکه اول سیما مهمان خانه‌ها می‌شود.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره حضور در این سریال گفت: نقش سامانی را در این سریال بسیار دوست دارم. در استراتژی و برنامه ریزی خودم هنوز برگ‌های زیادی تا پایان این نقش وجود دارد که قابلیت دیده شدن دارد.

وی ادامه داد: این فیلمنامه خیلی عجیب بود. بیش از 7 یا 8 سال سعید شاهسواری درصدد ساخت آن بود و هربار بنا به دلایلی ساخت آن میسر نمی‌شد و همین باعث شد تا او دچار وسواس بیش از حد شود و در انتخاب بازیگران وسواس داشته باشد و کار پیش‌تولید بسیار طولانی شود. از سوی دیگر نیز می‌خواست پیشنهادهای تازه‌ای در حوزه بازی اتفاق بیفتد. ابراهیم شیبانی و خود سعید شاهسواری در مقام نویسنده و تهیه کننده روی تمرین و دورخوانی نیز بسیار تاکید داشتند و مدت زمان زیادی صرف پیش تولید و دورخوانی‌ها شد.

بازیگر فیلم "کوپال" بیان کرد: یکی از مهمترین مشخصه‌های این سریال که خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد آماده بودن متن فیلمنامه بود؛ یعنی زمانی که ما کار را شروع کردیم حدود 30 قسمت از  فیلمنامه کاملا مکتوب و حتی بازنویسی شده در اختیار ما قرار گرفت و بعد کار کلید خورد. در واقع ما با یک فیلمنامه دقیق مواجه شدیم که سخت گیری برای حفظ جزئیات فیلمنامه وجود داشت و 98 درصد دیالوگ‌ها و بازی‌ها عین به عین فیلمنامه است. به همین جهت تمرین می‌طلبید و هم این عامل نیز موجب شده تا نمود پیدا کند. ما برای این کار چیزی حدود 9 ماه زمان صرف دورخوانی و تمرین کردیم.

پوریا رحیمی سام

رحیمی سام درباره کیفیت این اثر و متفاوت بودنش اظهار کرد: به نسبت سریال‌های تلویزیونی، سریال"نجوا" یک اثر با کیفیت است و برایش وقت گذاشته شده است. در این حجم دلمشغولی‌های مردم و رخوت عمومی که همه دچارش شده‌اند، رسانه‌ها برای دیده شدن تمهیداتی دارند و ما نیز دوست داریم این کار انجام شده و مخاطب با این کار ارتباط برقرار کند، چرا که ارزش دیده شدن دارد. برای این سریال بسیار زحمت کشیده شده است و شاید بخشی از سریال با همه سلیقه‌ها جور نباشد ولی به هوش و ذکاوت تمامی مخاطبان احترام گذاشته است.

این بازیگر در ادامه با اشاره به این که یکی از بهترین تجربیاتش در حوزه تصویری به همین سریال باز می‌گردد، افزود: نقش سامانی یکی از بهترین نقش‌هایی است که به من روی کاغذ پیشنهاد شده است. خود فیلمنامه روی کاغذ به قدری خوب بود که من را برای حضور در این اثر برانگیخت چرا که ما اغلب عادت کرده‌ایم که نقش‌های پیشنهاد شده را اصطلاحا چاق‌تر کنیم ولی این سریال کاملا همه چیز به همراه خود داشت و نیاز به کار اضافه‌تر نبود. عنوان تعریفی این نقش در سینما و تلویزیون، بدمن است، اما خود سامانی به نظرم یکی از منحصربه فردترین بدمن‌هایی است که در تلویزیون اجازه پرداخت به آن داده شده است. همیشه بدمن‌ها خیلی سطحی دیده شده‌اند و اجازه پرداختن به ویژگی‌های انسانی آن‌ها را نداشتیم، اما در این سریال تا سرحد ممکن محق بودن این کاراکتر را بازی کردم و به نظرم برای اولین بار مسیری رفتم برای سمپات کردن یک بدمن در تلویزیون؛ ذهنیت خودم در تلویزیون همواره این بود که بدمن کاراکتری است که به ذات بد است و جایی به او حق نمی‌دهیم، اما درمورد این نقش این شانس وجود داشت که از جنسی دیگر به او نگاه شود.

وی همچنین درباره تفاوت نقش خود در این سریال با سایر نقش‌هایی که ایفا کرده است، بیان کرد: بازی در این نقش بسیار سخت و پیچیده است. این کاراکتر در چند مرحله تحولش دیده می‌شود و به نظرم موقعیت‌های متنوعی در ایفای آن وجود دارد و به اندازه کافی شانس برای بازی‌های بیرونی و درونی دارد. یکی از کارهایی بود که حفظ یکدستی و راکورد کاراکتر در طول یک سال اتفاق افتاد. انصافا کار مشکلی است که بین 600-700 سکانس و ورود و خروج به لوکیشن‌ها طی مدت 7-8 ماه گاهی با فواصل طولانی مدت آن را حفظ کرد. در واقع تمرکز روی بازی در چنین حالتی کار بسیار سختی است.

رحیمی سام درباره ایفای نقش این بدمن گفت: من شخصیت سامانی را بدمن نمی‌بینم. در طول کار هم جنگیدم که بدمن نباشد او نماینده طیف گسترده‌ای از افراد جامعه است و همه ما یک سامانی بالقوه در وجودمان داریم. بلندپروازی و زیاده خواهی‌های ما که به دنبال زندگی بهتری هستیم و دائما در معرض اشتباه و خطا هستیم باعث می‌شود تا فاصله ما با سامانی بسیار باریک باشد و با کوچکترین قدم می‌توانیم این مسیر را تغییر دهیم. این قشر زائیده یک اجتماعی است که به جبر زاده آن هستند. پارامترهای شخصی و فردی در آن دخیل نیست و به نوعی می‌توان او را فرزند اجتماعی دانست که فشار اقتصادی و فشارهای قدرتی سرچشمه بوجود آمدن آن هستند.

بازیگر "احتمال باران اسیدی" درباره حضور بازیگران تئاتر در این سریال نیز گفت: بسیاری از بازیگران تئاتری که در این سریال حضور دارند سابقه سینمایی نیز دارند و یک نقطه عطف برای آنها رقم خورده است. تئاتری‌ها بسیار سختکوش هستند و با تمرین منطبق‌ترند و از پس کارهای اینچنینی که هم زمان بر است و هم به تمرین و دورخوانی بیشتری نیاز دارد، بر می‌آیند. این اتفاق در "نجوا" خیلی به ما کمک کرد که این پروسه طولانی تمرین و کار با حضور یک لیدر خوب را راحت‌تر پشت سر بگذاریم و به این یک دستی برسیم و بازی‌ها سلامت و به دور از ادا و غلو و درخدمت بازی باشند.

وی در ادامه درباه سایر فعالیت‌های خود نیز توضیح داد: به زودی بازی در یک اثر سینمایی را آغاز خواهم کرد. همچنین در نظر دارم امسال یک نمایش به روی صحنه ببرم، تاکنون با چند سالن صحبت کرده‌ام و اگر بتوانم برای بهمن یا اسفند ماه این کار را به روی صحنه می‌برم و اگر نشد احتمالا فروردین یا اردیبهشت سال آینده این کار را انجام خواهم داد. ضمن این که نمایش"10 سال تنهایی" اشکان خطیبی را نیز در اولویت اجرا داریم البته در یک سالن جدید.

رحیمی سام در خاتمه اظهار کرد: برخی در رسانه به دنبال جنجال هستند و به این وسیله کارشان دیده می‌شود، ما در این سریال بلد نیستیم این کار را انجام دهیم. به دلیل نوع متفاوت روایت و ریتم کار، بسیاری در ابتدا تعجب کردند اما بعد از چند قسمت آن را دنبال کردند و از کار حمایت شد، امیدوارم که دوستان و مخاطبان از این اثر با کیفیت حمایت کنند تا بهانه‌ای شود برای این که باز هم آثار با کیفیت و متفاوت تولید شوند.