به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران، به مناسبت بزرگداشت یادبود حافظ شیرازی، شاعر نامدار ایرانی، رونمایی از آلبوم "حافظ‌خوانی" علی رستمیان با حضور جمعی از هنرمندان عرصه موسیقی و صاحبنظران عرصه ادبیات و نیز علاقمندان شامگاه ۲۰ مهرماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

این مراسم با حضور صدیق تعریف، دکتر الهی قمشه‌ای، علی رستمیان، شاهد الهی قمشه‎ای، سیما مافیها، فرامرز نیکنام، سید عباس سجادی، اسرافیل شیرچی کورش متین، دکتر محمودی بختیاری، فاضل جمشیدی، استاد محمد بهرامی، مهران مهرنیا، علی جهاندار، مرتضی گودرزی، بهروز مبصری، سهیل محمودی و جمع بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.

در ابتدای مراسم سید عباس سجادی، مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران با ذکر این مطلب که روز حافظ یکی از شریف‌ترین، عزیزترین و دوست‌داشتنی‌ترین روزها است گفت: چه شایسته که در مهرماه مقام حافظ هنرمند و شاعری سراسر مهر. بزرگ داشته می‌شود.

سجادی در ادامه افزود: حافظ خلاصه خوبی‎های شعر ما است. ما می‌توانیم چکیده شعر پارسی را در آثار حافظ ببینیم. امروز آلبوم "حافظ خوانی" علی رستمیان هم رونمایی می‎شود، که در این میان شاید اشاره‌ای به موسیقی هم خالی از لطف نباشد. اگر بخواهیم تعبیری امروزی از حافظ و آن هم در حوزه موسیقی ارائه بدهیم می‎توانیم جایگاه والایی را که استاد محمدرضا شجریان در حوزه موسیقی دارد با جایگاه حافظ در شعر و ادب مقایسه کنیم. بسیاری از افراد این تعبیر را به کار برده‎اند و من نیز توفیق داشتم تا در مقاله‎ای که در مجله هنر موسیقی که به مناسبت بزرگداشت استاد شجریان منتشر شد با عنوان"رستاخیز شعر در آوای سیاوش" به این نکته اشاره کنم.

سجادی با خواندن غزلی از سروده‌هایش به سخنان خود پایان داد.

پس از صحبت‎های سید عباس سجادی، فرامرز نیکنام ضمن حضور در جایگاه طی سخنانی گفت: ما امروز به مناسبت روز جهانی حافظ، یکی از مفاخر ایران‌زمین و نیز رونمایی از آلبوم "حافظ خوانی" علی رستمیان که به همین مناسبت تهیه شده، گرد هم آمده‌ایم. من سال‎ها با علی رستمیان نشست‌وبرخاست داشته‎ام و می‎توانم بگویم او با خود و جهان پیرامونش به صلح رسیده است. آدمی آرام، مهربان، متین، بی‌تکبر و دوست‌داشتنی است. علی رستمیان محضر اساتیدی همچون تاج و کسائی و ... را درک کرده است. اما ایشان تمام امکانات اصفهان را رها کردند و آمدند تا در محضر اساتید بزرگی مثل پایور و شهناز و ... باشند.

وی افزود: امروز به مناسبت رونمایی از آلبوم هنرمندی گرد هم آمده‌ایم که غرور و خودخواهی در صدایش نیست و مهرورزی را به مخاطبش عرضه می‌دارد. وی ردیف‎ها رعایت می‎کند و اگر این ردیف خوانی توأم با مهرورزی نباشد تأثیری که بایدوشاید را نخواهد گذاشت.

نیکنام در ادامه با ذکر نام استاد محمدرضا شجریان افزود: رستمیان با محمدرضا شجریان رابطه‌ای شمس و مولاناوار داشتند، آرزو می‎کردم که‌ای کاش استاد هم در جمع امشب ما می‌بود چرا که این دو دوستی و صمیمیت خاصی با هم دارند.

نیکنام از حاضران خواست تا برای سلامتی استاد شجریان یک دقیقه سکوت کنند.

سخنران بعدی مراسم دکتر علیقلی محمودی بختیاری بود. وی در ابتدای سخنان خود از برگزارکنندگان چنین مراسمی که برای بزرگداشت فرهنگ و هنر ایران برگزار می‌شوند قدردانی کرد و گفت: امروز روز حافظ است و باید درباره این شاعر گران‌قدر حرف بزنیم. می‎توان به‌یقین گفت که هیچ خانه‌ای در ایران نیست که دیوان حافظ در آن نباشد. اما با افسوس باید بگویم که بسیاری از تحصیل‌کردگان ما امروز حافظ و اشعارش را نمی‎شناسند. من پنجاه سال پیش آثار گوته و نیچه درباره حافظ به دستم رسید و وقتی این آثار را خواندم به‌ویژه اثر گوته را شگفت‌زده شدم از تسلط و شناخت گوته نسبت به حافظ. شناختی که او به دست آورده بود حتی متأسفانه مصححین حافظ هم بدان دست نیافته‌اند. شعر حافظ تمامی حیرت است و شناخت حافظ کار هر کسی نیست. نیچه هم می‌گوید من فارسی را یاد گرفتم تا حافظ بخوانم. این‌ها را گفتم که بگویم فقط ما ایرانی‌ها نیستیم که حافظ را دوست داریم، حافظ شخصیتی جهانی است و تمام دنیا دوستش دارند. زبان حافظ زبانی شیرین و دوست‌داشتنی دارد. حافظ واژه‌ها را به شکلی هنرمندانه به کار گرفته به‌گونه‌ای که حتی شاعران بلندمرتبه‌ای همچون مولانا و سعدی هم نتوانستند در معنابخشی به واژگان زبان فارسی همچون حافظ عمل کنند.

بختیاری در خاتمه سخنان خود گفت: ما بزرگانی داریم که فقط به ایران و این محدوده فکر نمی‎کردند و در آن روزگار جهانی می‌اندیشیدند و حافظ یکی از آن‌هاست.

در ادامه مراسم بهروز مبصری به نقد آلبوم "حافظ خوانی" پرداخت و گفت: امروز آلبوم "حافظ خوانی" رونمایی می‎شود و خوب است به مکتب آوازی اصفهان بپردازیم. در این مکتب تأکید خوانندگان روی ویژگی‎ها و نکات شعری و مناسب خوانی و درک مفاهیم شعری است. در این مکتب توجه کمتری به تصنیف‌خوانی شده است. استاد بزرگ جلال تاج اصفهانی با توجه به پیشینه بیش از شصت ساله ایشان چیزی در حدود ده دوازده تصنیف بیشتر ندارد، یا استاد ادیب خوانساری فکر می‎کنم فقط دو یا سه تصنیف دارند. علی رستمیان، خواننده‎ای که خود اهل اصفهان و برآمده مکتب اصفهان است در آلبوم "حافظ خوانی" تصنیف کار کرده و آن هم شعر حافظ. وی اشعار حافظ را به سادگی خوانده و این هم کار هر کسی نیست. ساده خواندن نیازمند سیر و سلوکی است که رستمیان به آن مرتبه رسیده است. اشعار انتخاب شده در این اثر هم به شکلی خاص هستند و جناب رستمیان برای انتخاب این اشعار مطالعه طولانی داشته‎اند.

وی در ادامه افزود: در این اثر کار ارکسترال بسیار خوبی انجام شده و همچنین از ساز دودوک در این اثر استفاده شده که از معدود آثاری است که از این ساز استفاده کرده که بسیار هم حرفه‌ای استفاده شده، دودوک همان ساز بالابان است که مربوط به ایل شاهسون و هم‌وطنان ترک‌زبان است. سنتور هم محوریت این اثر را شکل داده که نوازنده به زیبایی و مهارت هرچه‌تمام‌تر آن را نواخته است. در این آلبوم ماهیت موسیقی ایرانی حفظ شده و می‎بینیم که آهنگساز هارمونی را خوب می‎شناسد و هم موسیقی غربی را می‎شناسد و هم موسیقی ایرانی را. در نهایت خلاقیت در آهنگسازی و نیز انتخاب اشعار با دقت در این اثر به پیشرفت این اثر کمک کرده و آن را شنیدنی ساخته است.

بخش بعدی مراسم به صحبت‎های کورش متین در نقد آلبوم"حافظ خوانی" اختصاص داشت. متین در بخشی از صحبت‌هایش با ذکر این مطلب که رستمیان به‌جز اینکه اثری موسیقایی آماده کرده باشد خوانشی از یک پیشامتن را نیز از حافظ در اختیار ما قرار داده گفت: این اثر با آثار دیگر موسیقی ایرانی متفاوت است.

وی با تمجید از طراحی جلد آلبوم "حافظ خوانی" که توسط اسرافیل شیرچی صورت گرفته گفت: تنظیم‌کننده اثر آقای فاضل احساس و درک بسیار درستی از ملودی‌های مد نظر رستمیان داشتند و توانستند فضایی را که می‎خواهند به وجود بیاورند. باید اذعان کنم که این آلبوم تنظیم دل‌نشینی دارد. همچنین نقش ساز سنتور در این اثر بسیار پررنگ است و در واقع در این اثر گفتمانی بین سنتور و دیگر سازها شکل گرفته است. هنرمند سنتورنواز، محمدرضا رستمیان، اجرایی بسیار قدرتمندانه داشته است و ریتم‌ها را به‌درستی و دقت و به زیبایی هرچه‌تمام‌تر نواخته است.

پس از صحبت‎های کورش متین، سهیل محمودی، شاعر معاصر، شعری را به مناسبت روز حافظ برای حاضران قرائت کرد.

در پایان مراسم علی رستمیان به درخواست حضار با حضور بر روی سن آوازی خواند و سپس از  آلبوم "حافظ خوانی" با حضور استاد صدیق تعریف، دکتر الهی قمشه‌ای، علی رستمیان، شاهد الهی قمشه‎ای، دکتر محمودی بختیاری، سیما مافیها، فرامرز نیکنام، سید عباس سجادی، اسرافیل شیرچی، کورش متین، فاضل جمشیدی، استاد محمد بهرامی، مهران مهرنیا، علی جهاندار، مرتضی گودرزی، بهروز مبصری، سهیل محمودی و ...رونمایی انجام شد.

اجرای آواز توسط علی جهاندار و پخش کلیپ‌هایی از روند ساخت آلبوم و نیز زندگی علی رستمیان از دیگر بخش‌های این برنامه بود.