سرویس مد و لباس هنرآنلاین: طلیعه عابدزاده سال‌ها است در زمینه چاپ کلاقه‌ای یا باتیک بر روی انواع شال و روسری فعالیت می‌کند و توانسته است به‌عنوان یک کارآفرین، بانوان چندین روستا در استان آذربایجان شرقی را در این حوزه مشغول به کار کند.

عابدزاده درباره فعالیت در این عرصه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: چاپ کلاقه‌ای یا باتیک یکی از روش‌های چاپ بر روی پارچه است که در ایران قدمتی حدود 400 سال دارد و از آنجا که این هنر بر روی پارچه‌های ابریشمی نقش می‌بندد، محصول نهایی از لحاظ مادی و معنوی دارای ارزش فراوانی است.

او در ادامه با تأکید بر اینکه در تلاش است برند "کپنک" به معنای پروانه را با تکیه بر طراحی و تولید محصولات دارای چاپ کلاقه‌ای در زمینه مد و لباس به ثبت رساند، اظهار داشت: در این روش چاپ کار با قالب‌های فلزی و مواد نفتی انجام می‌شود و از آنجا که قیر پایه کار است، پس از اتمام کار آثار با نفت شست‌وشو شده تا رنگ نهایی به دست آید و از آنجا که این روند بسیار دشوار و زمان‌بر است، جا دارد که با ثبت برندی مختص این مقوله هنر، توجه مردم و مسئولین را تا اندازه زیاد به آن جلب کنیم.

عابدزاده افزود: علاوه بر کشورهای اندونزی، تایلند، سریلانکا و هند، این هنر در کشور ما و به‌ویژه استان آذربایجان شرقی رونق داشته و خوشبختانه من توانسته‌ام طی سال‌های اخیر با تأسیس کارگاه‌هایی، بانوان روستاها و شهرستان‌هایی همچون اسکو و اسکندان را در این زمینه مشغول به کار کرده و با کمک هم بازار مناسبی را در سطح کشور برای آن‌ها ایجاد کرده‌ایم.

این هنرمند عرصه چاپ کلاقه‌ای درباره نحوه انجام کار توضیح داد: دور پارچه ابریشم را رنگ حاشیه می‌زنیم و در ادامه بانوان هنرمند به شکل فی‌البداهه نقش‌ها و طرح‌های مختلف را بر روی زمینه ایجاد می‌کنند. در این روش کلیه طرح‌ها و رنگ‌ها با استفاده از عملیات رنگرزی بر روی پارچه منتقل می‌شود و رنگ‌های به‌کاررفته برای چاپ بیشتر از دسته رنگ‌های گیاهی مانند روناس، اسپرک، پوست انار و زردچوبه است. البته یکی از ویژگی‌های چاپ کلاقه‌ای ایجاد رگه‌های رنگی است که در اثر شستن با نفت و نفوذ رنگ از میان این شکست‌ها به پارچه در حین عملیات رنگرزی بر روی پارچه پدید می‌آید.

عابدزاده تصریح کرد: هر چند که انواع شال و روسری متأثر از چاپ کلاقه‌ای کاملاً سنتی است اما به‌واسطه نوع طرح‌ها و رنگ‌ها، این آثار به‌راحتی با مانتوهای مدرن تلفیق می‌شوند و افرادی که طرفدار این طرح هستند، همواره با به‌کارگیری آن، پوشش خاصی را برای خود رقم می‌زنند.

او در ادامه از فروش شال و روسری‌های چینی در بازارهای سنتی کشور ابراز گله‌مندی کرد و گفت: متأسفانه خیلی از روسری‌های چینی که با استفاده از پلی‌استر دوخته می‌شوند فروش خوبی دارند اما ما در تلاشیم که با تکیه بر این هنر و افزایش تیراژ تولید و البته برندسازی، بتوانیم جایگاه مناسبی در بازار داخل و خارج از کشور در رقابت با محصولات چینی برای خود ایجاد کنیم.