به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی تهران، نقی نعمتی از فیلم‌سازان کشور، در آستانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران، گفت: اگر جشنواره‌ها به سیاسی کاری مبتلا شوند و از دریچه ملاحظات سیاسی بخواهند آثار و سازندگانش را گزینش کنند نتیجه عکس دارد و آسیب هم می‌زنند.

وی ادامه داد: جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هم به اعتقاد من اگر بخواهد سیاسی نگاه کند و جوایزش به سفارش ارگان‌های مختلف بر اساس چشم انداز فکری خودشان انتخاب شود از اعتبار می‌افتد.

این کارگردان سینما گفت: اما، جشنواره‌ها، اگر در خدمت فیلمساز و فیلم خوب باشد و باعث ترقی سینما بشود طبیعتا، خیلی می‌تواند جایگاهی برای آموزش فیلم سازها باشد و فضایی مناسبی برای فیلم‌سازان در عرصه های مختلف می‌شود، تا ببینند آثار خودشان و دوستان و هم نسلانشان در چه سطحی قرار دارد و مقایسه آموزنده و ثمربخشی اتفاق می‌افتد. در متن جشنواره، جمع تولیدات سینمایی یک مملکت را می‌بینند و بالا پایین می‌کنند و می‌توانند راحت خودشان را آسیب شناسی بکنند.

وی معتقد است مستقل شدن بخش فیلم‌های ویدیویی از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تصمیم خیلی شایسته و خوبی بود، چرا که باعث می‌شود جایگاه فیلم‌های ویدیویی بهتر شود و ویژه تر و متمرکزتر به آن نگاه شود.

نعمتی اضافه کرد: در سال‌های قبل فیلم‌های ویدیویی که مثلا با صد میلیون ساخته می‌شد می‌آمد با فیلم سینمایی که مثلا با دو میلیارد ساخته می‌شد می‌خواست در یک بخش رقابت کند و از لحاظ پروداکشن، منابع و امکانات به هیچ وجه منصفانه نبود. ولی الان که این بخش مستقل شد، وقتی آثار داوری می‌شوند، همه در یک شکل تولید و چرخه و با یک نگاه و مدیوم تهیه شدند. به خاطر همین هم، فیلم‌های ویدیویی حرمتش حفظ می‌شود و از سوی دیگر هم جای فیلم‌های سینمایی بازتر می‌شود.

او تصریح کرد: کاری که این جشنواره باید انجام بدهد این است که فیلم‌هایی که در تلویزیون دیده شده نمایش ندهند، چون اقبال عمومی از جشنواره کم خواهد شد. باید فیلم‌های جدید و آثاری که قبلا از رسانه ملی پخش نشده باشند مورد توجه قرار گیرند.

کارگردان فیلم‌های سینمایی «آن سه» و «سه و نیم» ادامه داد: نوع نگاه در فیلم‌های ویدیویی خیلی مهم است. این نوع آثار یا با نگرش تلویزیونی ساخته می‌شوند، یا از نگاه مستقلی برخوردارند. بنابراین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی تهران باید فراگیر نگاه کند و با وسعت نظر بتواند به نگاه انتقادی، سازنده و متفاوت از سیاست‌های صدا و سیما توجه کند. به خاطر همین باید این‌ها تفکیک بشود و فیلم‌هایی را که در رسانه ملی دیده شده‌اند نباید دوباره پخش کنند. فیلم‌های جشنواره باید اصل باشند و این خیلی مهم است که مردم بیایند فیلم‌های جشنواره را ببینند.

به گفته وی، از میان همین فیلم‌سازان است که می‌شود فیلم سازهای نسل آینده ما تربیت شوند و این جشنواره می‌تواند پشتوانه سازی خوبی برای سینمای آینده مملکت ما باشد.

نعمتی پیشنهاد داد: انتخاب دسته بندی داوری‌ها باید یک کمی مستقل باشد. از پیکره دولتی و به فیلم‌هایی که نگاه ویژه و متفاوتی دارند بها داده شود. فیلم‌هایی که احتمالا در صدا و سیما جای نمایش ندارند باید در این جشنواره این نوع فیلم و فیلمساز دعوت شوند، نقد شوند، تشویق و دیده شوند و آسیب شناسی گردند.

وی در آخر گفت: جشنواره فیلم ویدیویی تهران نباید چیزی از جشنواره فجر کم داشته باشد. تنها تفاوتش این است که آن سی و پنج میلی متری است ولی این آثار ویدیویی و فقط، تفاوت در فرمت است وگرنه توانایی‌های فیلم‌سازها در این بخش کمتر از فیلم‌های سینمایی نیست.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی تهران به همت موسسه رسانه های تصویری و با همکاری سازمان سینمایی کشور به دبیری محمدرضا عباسیان از ۲۸ خرداد تا ۲ تیر در تهران و جزیره ابوموسی برگزار می‌شود.