سرویس معماری هنرآنلاین: کتاب "معماری در دارالخلافه ناصری؛ سنت و تجدد در معماری معاصر تهران" با حضور نویسنده کتاب و تنی چند از کارشناسان این حوزه رونمایی و بررسی می‌شود.

در این نشست اسکندر مختاری، باستان شناس، محقق در تاریخ هنر و مرمت بناهای تاریخی؛ مهناز محمودی، دکترای تخصصی معماری؛ امیررضا فرهبد، دکترای معماری و تهران پژوه به نقد و بررسی این کتاب خواهند پرداخت. همچنین مهندس مریم پیرهادی نیز به عنوان دبیر پنل در این نشست حضور خواهند داشت.

در این کتاب مؤلف نگاهی پژوهشگرانه به شکل‌گیری تهران و روند معماری در کلان‌شهر امروز از گذشته دارد.

در فصل نخست این کتاب اهمیت موضوع و مقوله سنت و تجدد تشریح و تبیین شده است. در فصل دوم ابتدا تحولات معماری تهران در دوره ناصری مطرح می‌شود.

فصل سوم به طور مشخص به معماری تهران و تحولات به وجود آمده در عصر ناصری اختصاص داده شده است. در این فصل تحولات بافت شهری تهران، مجموعه کاخ گلستان، سپهسالار و سه ساختمان مهم این دوره تجزیه و تجلیل می‌شود. خلاصه و نتایج مباحث عنوان شده و پیشنهادات برای مطالعات بعدی، آخرین فصل کتاب را به خود اختصاص داده است.

در این کتاب آمده است: از دوران ناصرالدین‌شاه، هر چند بناهای جدید در قالب کلاه فرهنگی احداث شد، اما در زمان رضا شاه بود که جلوه‌هایی از نوسازی شهری آغاز شد و به تدریج چهره شهر تهران تغییر کرد. اما این تغییر در همه ابعاد نبود، یعنی نوسازی و معماری به هیچ روی ریشه در اندیشه بومی نداشت. از این رو نوعی گسست میان دو جنبه زندگی به وجود آمد.

علاقه‌مندان به حضور در این جلسه می‌توانند پنج شنبه 26 مهرماه از ساعت 16 الی 18 به مرکز تبادل کتاب واقع در خیابان انقلاب، نرسیده به چهار راه ولیعصر، ابتدای خیابان شهید مظفر شمالی مراجعه کنند.