سرویس سینمایی هنرآنلاین: دوانقی کارگردان مستند "+58" که در بخش مستندهای نیمه بلند جشنواره مستند تلویزیونی برگزیده مردمی شد درباره مشکلات مستند در جامعه امروز به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره فیلم‌های مستند در جامعه امروز باید به آن توجه شود این است که مستند را به عنوان رسانه‌ای تاثیرگذار بپذیریم. متاسفانه مستند از این جنبه زیاد جدی گرفته نمی‌شود. در صورتی که جایگاه مستند در دنیا اینطور نیست و غرب به شدت روی جایگاه مستند و تاثیرگذاری آن فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: ما در ایران مستندهایی که تولید می‌کنیم که به موضوعاتی برآمده از دغدغه‌های خودمان می‌پردازد و مستند را با نگاه تاثیرگذاری ارزیابی نمی‌کنیم. وقتی از مردم درباره دیدن فیلم‌های مستند سوال می‌کنیم، کمتر از آن‌ها جواب مثبت می‌گیریم. در حالی که در مورد فیلم‌های داستانی اینطور نیست حتی ضعیف‌ترین‌هایشان هم توسط مخاطبان بسیاری دیده می‌شوند.

کارگردان مستند "+58" درباره تاثیر جشنواره تلویزیونی مستند بر اهمیت پیدا کردن جایگاه مستند گفت: نکته مهم در برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند این است که بتواند اهمیت و میزان درک این مسئله که مستند می‌تواند تاثیرگذار باشد را افزایش دهد. در کشورهای دیگر موضوعی را انتخاب می‌کند تا درباره‌اش فیلم مستند اجتماعی بسازد تا با آن فیلم مخاطبش را در مورد موضوع مورد نظر قانع کند، یا مخاطبش را به سمت و سویی که در اهداف خودش وجود دارد بکشاند. اما ما چنین نگاهی را در مستندسازی دنبال نمی کنیم، جشنواره تلویزیونی مستند می‌تواند در این مورد جریان‌سازی کند.

دوانقی با بیان اینکه جشنواره تلویزیونی مستند محلی برای جمع شدن مستندسازان در کنار هم است، افزود: بیشتر فیلمسازانی که خارج از تهران فعالیت می‌کنند کمتر فرصت عرضه فیلم‌های‌شان را برای کل کشور  پیدا می‌کنند. این جشنواره فرصتی برای آن‌ها ایجاد می‌کند که بسیار ارزشمند است.

این مستندساز درباره وضعیت مستندهای تلویزیونی نیز گفت: خوشبختانه چند سالی است که مستندسازی در تلویزیون رونق یافته است. البته مستندهای خوب هیچ وقت در تلویزیون ساخته نمی‌شود زیرا تلویزیون بستر مناسبی برای ساخت مستند نیست. شاید چون حمایت‌های خوبی نمی‌شود؛ در هر صورت آنچه شاهدش هستیم این است که به ندرت مستندهای خوب در تلویزیون می‌بینیم.

وی ادامه داد: تلویزیون خط قرمزهایی دارد که با نمایش واقعیت تعارض دارند در حالی‌که مستند کارش واقع‌گرایی است. بهترین حمایت تلویزیون از مستند می‌تواند کمک به عرضه و دیده شدن مستندها باشد نه صرفا تولید یا ساخت.

دوانقی درباره چگونگی حمایت تلویزیون از مستند نیز گفت: تنها پخش یا نمایش آثار مستند نمی‌تواند حمایت یا امتیازی برای فیلم‌های مستند محسوب شود زیرا برخی فکر کنند تلویزیون فقط می‌خواهد کنداکتورش را پر کند، بنابراین شاید بهتر باشد تلویزیون برای حمایت از مستند آن را به شکل رایگان پخش نکند.

وی ادامه داد: اینکه برای اولین بار در این جشنواره همت شده تا مستندها دیده شوند، فرصت خوبی است. امیدوارم که این جشنواره جریان مستندسازی را هدایت کرده و مستندسازان را تشویق کند که تلاش بیشتری برای رساندن فیلم‌هایشان به این جشنواره کنند.

دوانقی عنوان کرد: اگر این جشنواره دیده شود، تداوم پیدا کند و به موقع برگزار شود. فرصتی برای مستندسازان ایجاد می‌شود که تلاش بیشتری برای حضور در آن انجام دهند. فیلم‌های بهتری بسازند و موضوعات بهتری انتخاب کنند. همین موضوع موجب ارتقای سطح مستند خواهد شد.