سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "شاباش خوان" نوشته محمد چرم‌شیر به کارگردانی غلامرضا عربی  از 5 مهر ماه ساعت 19:45 در خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر روی صحنه است و بازیگران آن ندا سلیمانی، مریم دیهیم‌بخت، سایه همایی، شیما شوری، معصومه عطایی، معصومه حسین‌زاده، فاطمه نجف‌قلی، زهرا علاءالدینی، الهه محقق، زهره شعبانی، حمیدرضا کیانی‌خواه و علی بلبلی هستند. غلامرضا عربی این نمایش را با بازی نابینایان به روی صحنه آورده است او سال 95 نیز نمایش "فصل بهار نارنج" را با نقش‌آفرینی نابینایان در جشنواره تئاتر شهر و جشنواره تئاتر فجر اجرا کرده است.

غلامرضا عربی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "شاباش خوان" گفت: این نمایشنامه را 10- 12 سال پیش خوانده بودم اما در مطالعه مجدد، تامل بیشتری در آن کردم. نمایش "فصل بهار نارنج" را حدود 14 ماه با نابینایان تمرین کردم و حدود یک سال هم  آن نمایش را اجرا کردیم و پس از آن تصمیم گرفتم با توجه به سختی‌ها و دشواری‌هایی که آن کار داشت، با چنین شرایطی اثری را اجرا نکنم.

او در ادامه اضافه کرد: از آنجا که بچه‌های نابینا مشتاق به اجرای نمایش دیگری بودند و پیگیر اثری دیگری شدند، تصمیم به اجرای نمایشنامه "شاباش خوان" که اثری فولکلور در فضایی سنتی است، گرفتم. این اثر بسیار عارفانه، شاعرانه و لطیف است که 13 شخصیت دارد.

عربی ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش 11 ماه به طول انجامید، داستان نمایش "شاباش خوان" را اینگونه توضیح  داد: دختری به نام دره به دنبال سعادت می‌گردد و از طریق تجربیات دیگران به سعادت نزدیک می‌شود. نمایشنامه "شاباش خوان" اثری سورئال است و دختر با ستارگان و پرندگان گفت‌وگو می‌کند. این اثر کاوش درونی دختری به منظور پیدا کردن راه سعادت است.

او همچنین افزود: به نظرم از آنجا که این نمایش اثری لطیف است، تنها کسانی از پس بازی در آن بر می‌آیند که از جسم گذر کرده و به روح رسیده‌اند، بازیگران این نمایش با توجه به شرایط فیزیکی‌شان و توانایی که دارند این نمایشنامه را کالبدشناسی می‌کنند تا به اصل هدف نزدیک شوند.

این کارگردن تئاتر درباره سبک و شیوه اجرایی این نمایش عنوان کرد: نمایش به سبک سورئال و شیوه نمایش‌های ایرانی مدرن اجرا می‌شود. در صحنه دایره‌ای وجود دارد که بازیگران به دور آن می‌چرخند. از آنجا که اجرای نمایش توسط افراد نابینا سخت است و مقتضیات خود را دارد باید شرایطی فراهم می‌شد تا بازیگران در صحنه مستقل عمل کنند و شرایط لازم برای اجرای نمایش ایرانی فراهم شود.

غلامرضا عربی در پایان صحبت‌هایش گفت: این نمایش در نوع خود در جهان بی‌نظیر است چرا که 12 بازیگر نابینا 60 دقیقه روی صحنه حرکت می‌کنند و میزانسن‌های تو در تو دارند که در دنیا این سبک و سیاق اجرا توسط روشندلان اتفاق نیفتاده است.

در خلاصه داستان نمایش "شاباش خوان" آمده است: دره دختری است که به ازدواج فکر می‌کند، تمام اطرافیان و کائنات با او همراه می‌شود و برایش از عشق و دل می‌گوید، حتی دریا و آسمان و پرنده و ستاره...خاله و مادر و خواهر...در هر مرحله انسان فرزانه‌ای او را همراهی می‌کند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار گارگردان: آزاده حاجی حسینعلی، موسیقی: مهرپاد زحمتکش و نوید نوبخت، طراح لباس و طراح دکور: جواد مرآتی، طراح پوستر: فاطمه عبدالرحیمی، عکاس: مجتبی بروشکی، روانشناس: دکترمحمد محمدپور، هماهنگی: فریبا رفیعی، منشی صحنه: هدیه الهی، مدیر صحنه: مجتبی جعفری‌پور و حمید رحیمی‌نیا، طراح حرکت: غلامرضا عربی، ساخت دکور، آکسور، ماسک و دوخت لباس: دکوراسیون ناوک (غلامرضا عربی، جواد مرآتی، حمید رحیمی‌نیا، مریم دیهیم‌بخت، مجتبی جعفری‌پور، آزاده حاجی حسینعلی، آساره هداوند و زهرا مقدسی).

علاقمندان می‌توانند برای تهیه بلیت این نمایش به سایت تیکت مراجعه کنند.