سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مرثیه‌ای برای آقای ع" به نویسندگی سپیده قربانی و کارگردانی سمیرا آقایی از 5 مهرماه ساعت 19:30 در سالن شماره دو خانه نمایش مهرگان روی صحنه است و بازیگران آن مهدی حسینی، وحید حافظی، سمیرا آقایی، عقیل تقی‌زاده و سامان هاشمی هستند.

سمیرا آقایی که دانش آموخته بازیگری آموزشگاه استاد سمندریان است و با نمایش "مرثیه‌ای برای آقای ع" نخستین تجربه کارگردانی حرفه‌ای را پشت سر می‌گذارد در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: امسال این نمایشنامه را در جشنواره تئاتر کاغذی در فرهنگسرای ارسباران خواندیم و پس از آن تصمیم به اجرای آن در تماشاخانه مهرگان گرفتم.

او در ادامه درباره انتخاب این نمایشنامه گفت: به دنبال متنی ایرانی در راستای دغدغه‌های ذهنی‌ام که معضلات اجتماعی است و همه اقشار با آن درگیرند، بودم که با این نمایشنامه که به چاپ رسیده بود و پیش از این کسی آن را اجرا نکرده ‌بود، آشنا شدم. پس از مذاکره با خانم سپیده قربانی نویسنده این اثر، متوجه شدم که تا چه اندازه فضای ذهنی ما به یکدیگر نزدیک است و این نویسنده جوان دیدگاهی شبیه به من دارد. بنابراین تصمیم به نمایشنامه‌خوانی و سپس اجرای این نمایشنامه گرفتم.

این کارگردان جوان درباره موضوع و مضمون نمایش عنوان کرد: داستان و اتفاقات این نمایش در خانه قدیمی در جنوب شهر می‌گذرد. قطعیت زمانی در این نمایش وجود ندارد هر چند که شاید دکور نمایش مخاطب را به یاد دهه‌های 60 و 70 بیاندازد و تماشاگر تصور کند اتفاقات این نمایش مربوط به گذشته است. در صورتی‌که چنین شرایط زندگی هم اکنون نیز در جنوب شهر عادی است و دیده می‌شود.

آقایی ضمن اشاره به اینکه این نمایش درباره افرادی است که دچار اختلال شخصیت شده‌اند، اظهار کرد: بر آن شدم تا سبک کار دارای المان‌های مختلف باشد، از نوع طراحی لباس‌ها تا فضای خانه‌های کنونی که در جامعه استفاده می‌شود. این نمایش درباره افرادی است که متاسفانه قشر زیادی از جامعه را در بر می‌گیرند. ما در جامعه با چنین افرادی مواجه هستیم اما باید با آن‌ها مقابله نکنیم و آن‌ها را قضاوت نکنیم چرا که آن‌ها در گذشته‌‌شان مشکلات اساسی داشته‌اند و تربیت‌شان با معضلاتی روبرو بوده است.

او داستان نمایش "مرثیه‌ای برای آقای ع" را اینگونه توضیح داد: خانه‌ای قدیمی در پایین شهر تهران که یکسری افراد بزهکار در آن خانه زندگی می‌کنند و یک نویسنده و معلم که تازه از شهرستان به تهران آمده و به دلیل شرایط مالی نامساعدی که دارند در این خانه مستاجر می‌شوند و ناخواسته تصمیم می‌گیرد تا به آن‌ها کمک کرده و مشکلات‌شان را حل کند...

سمیرا آقایی همچنین در ادامه با بیان اینکه این نمایش اثری اجتماعی است، اظهار کرد: سبک و شیوه اجرایی ما کاملاٌ رئال است اما فضاهای ذهنی و خیالی نیز دارد. به عنوان کارگردان علاقمند بودم در شروع تجربه کارگردانی و از آنجا که این اثر دیالوگ‌محور و بر پایه دیالوگ است، از فضای رئال دور نشوم تا مخاطب نیز با آن ارتباط بیشتری برقرار کند.

او درباره فضای نمایش و طراحی صحنه آن یادآور شد: مخاطب در بدو ورود نریشنی را می‌شنود که صدای نویسنده شخصیت اصلی نمایش است. این اثر 5 پرسوناژ دارد که دو به دو با هم در ارتباط هستند. نمایشنامه یک فضا که اتاق نویسنده است را پیشنهاد می‌دهد اما من به دلیل اینکه مخاطب دچار یکنواختی نشود علاوه بر اتاق، فضای حیاط خانه را وارد طراحی صحنه کردم. همچنین یک سری از شخصیت‌ها و کاراکترها در فضای زیر متن نمایشنامه هستند که من آن‌ها را به نمایش وارد کردم.

این بازیگر تئاتر درباره موسیقی این نمایش عنوان کرد: موسیقی نمایش ایرانی و توسط آرمان جمالی‌فر ساخته شده است و کاملاً در راستای فضای کار است و می‌توان گفت موسیقی از نقاط قوت این نمایش است.

سمیرا آقایی در پایان صحبت‌هایش گفت: ما جوان‌ها نیاز به حمایت داریم. از کسانی که تصمیم‌گیرنده و در راس کار هستند خواهش می‌کنم دستمان را باز بگذارند و تلاش‌های‌مان را نادیده نگیرند و از جوان‌هایی که در این شرایط ناآرام زندگی قصد دارند با فعالیت فرهنگی و هنری فضای آرامی را برای مردم آماده کنند، حمایت شود. ما قصد نداریم خدشه‌ای به فرهنگ وارد کنیم لطفا جلوی ما را نگیرید.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: دستیار کارگردان و  مجری گریم: مهناز اکرمی، طراح لباس: علیرضا نوروزی، طراح صحنه: محمد موسوی، طراح گریم: مسعود غنی آبادی، موسیقی: آرمان جمالی فر، ساخت ویدیوی تبلیغاتی: آرمان جمالی فر، روابط عمومی: دانیال اربابی، مجری طرح: الهام دهقان، عکاس صحنه: مهدی آشنا، عکاس پشت صحنه: کامیار بهزادی نسب، طراح پوستر و بروشور: مهناز اکرمی و منشی صحنه: زهرا فرض مهدی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.