سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه مروری بر آثار همایون سلیمی در گالری ایرانشهر، نمایشگاه خط‌نگاره‌های ابراهیم حقیقی در گالری سهراب، نمایشگاه نقاشی امیرحسین امیرجلالی با نام "فراسو" در گالری ژاله و نمایشگاه نقاشی زیبا بیک محمدلو با نام "شوق پرواز" در گالری هفت‌ثمر سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.  

 

شکل ساده واقعیت

نمایشگاه مروری بر آثار همایون سلیمی در گالری ایرانشهر برپاست. در این مجموعه آثاری متعلق به 40 سال فعالیت این هنرمند به نمایش درآمده است که از تجربیات سال‌های ابتدایی دانشجویی او تا امروز را در بر می‌گیرد. آثار اولیه سلیمی که در این مجموعه دیده می‌شوند دارای تفاوتی فاحش با آنچه در سال‌های اخیر از این هنرمند دیده‌ایم، هستند.

آثاری خالی از رنگ که با هاشورها یا خراشیدن سطح رنگ به وجود آمده‌اند، تنالیته خاکستری را در مقابل بیننده قرار می‌دهند که سطوحی هندسی و منظم را به وجود آورده‌اند. سلیمی در این آثار انتزاعی، محیط اطراف خود را تا حد امکان ساده کرده است و  تنها با استفاده از حداقل امکانات توانسته فضایی پر انرژی و پویا ایجاد کند.

او در بخش دیگری از آثار خود رنگ را به این فضای هندسی و ساده وارد کرده و کادرهای کوچک او میزبان سطوحی با رنگ‌های گرم است که کنار هم قرار گرفتن آنها ممکن است تنها ترکیبی هندسی را ایجاد کند یا قاب پنجره‌ای را برای مخاطب تداعی کند.

نمایشگاه آثار همایون سلیمی در گالری ایرانشهر

اما بخش اصلی آثار این مجموعه همان گل‌های پنج‌پر شناخته شده سلیمی هستند. تجربه رسم چنین گل‌هایی از نخستین گام‌های فراگیری نقاشی برای اغلب افراد است و هر کودکی که مداد رنگی را به دست می‌گیرد نخستین تصور خود از گل را به این شکل بر سطح کاغذ می‌آورد. حال این تصویر ساده و ابتدایی به عنصر اساسی نقاشی‌های سلیمی تبدیل شده است تا نشانی از نگاه کمینه‌گرای او به واقعیت و تقلیل آن به ابتدایی‌ترین فرم ممکن باشد.

سلیمی گاه یک گل بزرگ را به گونه‌ای نقاشی می‌کند که تمام سطح کادر را بپوشاند و گاه ترکیب‌های چندتایی از آنها را ایجاد می‌کند و گل‌ها به شکلی منظم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. اما این گل‌ها به جای اینکه سوژه اصلی تصویر باشند، ابزاری برای بازی با رنگ و بافت بر سطح بوم هستند. شاخصه این آثار بافت‌هایی هستند که با دقت و صرف زمان به وجود آمده‌اند تا پس از آن لایه‌های فراوان رنگ روی آنها قرار گیرد و انبوهی از رنگ در یک تابلو چشم مخاطب را نوازش دهد.

نمایشگاه مروری بر آثار همایون سلیمی تا 24 مهرماه در گالری ایرانشهر برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 قرار دارد.

 

شعر نو، خط نو

نمایشگاه خط‌نگاره‌های ابراهیم حقیقی در گالری سهراب برپاست. حقیقی در ادامه تجربیات گذشته خود در زمینه خط نگاره‌های فارسی، این بار هم اشعار و جملاتی از شاعران کلاسیک و معاصر را بر سطح بوم خود آورده است. در این تابلوها به جز خط فارسی، هیچ چیز دیده نمی‌شود. حقیقی که در آثار پیشین خود از موتیف‌های ایرانی بهره گرفته بود، این بار تنها با خط و رنگ به نمایش فرم‌هایی از کلمات پرداخته است که هر کدام با توجه به مفهوم و احساس نهفته در متن به وجود آمده‌اند.

خط در آثار حقیقی صرفا عنصری تزیینی نیست. اگرچه گاه فرم‌های در هم پیچیده خطوط باعث می‌شوند خوانایی آنها از بین برود، اما در موارد دیگر وجود کلماتی خوانا و آشنا باعث می‌شود که یک بیت کامل در ذهن مخاطب تداعی شود. حقیقی در خط‌نگاره‌های خود اغلب از اشعار شعرای معاصر استفاده می‌کند و فرم خطوطی که توسط او طراحی شده در هماهنگی با این اشعار است. همانطور که اشعار کلاسیک فارسی در هماهنگی کامل با خطوط نستعلیق و شکسته هستند، حقیقی در سال‌های اخیر تلاش کرده است خطی را به وجود آورد که مناسب نوشتن اشعاری متفاوت باشد.

نمایشگاه خط‌نگاره‌های ابراهیم حقیقی در گالری سهراب

رنگ نیز در این آثار جایگاه مهمی دارد. اغلب کارها دارای زمینه مسطح تک رنگ هستند که خطوط با رنگ‌هایی متفاوت بر آنها جلوه‌گری می‌کنند، یا با رنگ‌هایی هماهنگ در زمینه غرق شده‌اند. در مواردی دیگر نیز ترکیب‌بندی نوشته باعث ایجاد فضاهای مثبت و منفی شده که با رنگ‌های مختلف پوشیده شده‌اند.

نمایشگاه خط‌نگاره‌های ابراهیم حقیقی تا 25 مهرماه در گالری سهراب برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان سمیه، قبل از رامسر، شماره ۱۴۲ مراجعه کنند.

 

جهان آبستره رنگین

نمایشگاه نقاشی امیرحسین امیرجلالی با نام "فراسو" در گالری ژاله برپاست. تابلوهای امیرجلالی در نگاه اول آثاری آبستره به نظر می‌رسند که با ترکیب رنگ‌های متنوع به وجود آمده‌اند. رنگ‌های رقیق و شفاف آبرنگی در حالی کنار هم قرار گرفته‌اند که سفیدی کاغذ هم نقش مهمی در کنار آنها دارد. لکه‌های رنگ با حرکت‌های پیش‌بینی نشده در میان سطح خیس کاغذ فرم‌هایی گوناگون را به وجود آورده‌اند که در عین حال توسط نقاش به کنترل درآمده و محدود شده‌اند.

اما نگاهی دیگر به تابلوها باعث می‌شود فرم‌هایی گوناگون را در میان رنگ‌ها ببینید که فضایی شهری را تداعی می‌کنند. خط‌های نازک به پل‌ها و تیرهای چراغ برق تبدیل می‌شوند و لکه‌های رنگ نمایانگر دیوار خانه‌هایی هستند که بافت فشرده شهری را تداعی می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی امیرحسین امیرجلالی در گالری ژاله

در تعدادی دیگر از آثار امیرجلالی نمادهایی تکرار می‌شوند که مانند رمزی تصویری به نظر می‌رسند که در آینده گشوده خواهد شد. حروف و اعداد انگلیسی بر روی لکه‌های رنگ قرار گرفته‌اند و وجهی علمی، حساب شده و صنعتی را به این تصاویر گنگ می‌دهند. در تعدادی دیگری از آثار این مجموعه به نظر می‌رسد هنرمند از نقطه‌ای دورتر به فضایی که خلق کرده است می‌نگرد. در این آثار لکه‌های رنگ و خطوط مانند سیاره‌ای در میان کهکشان دیده می‌شوند که حجم متراکم آنها با تمام جزییات موجود در سطح این سیاره، تنها به یک دایره کوچک و ناشناخته تبدیل شده است.

نمایشگاه نقاشی امیرحسین امیرجلالی با نام "فراسو" تا 24 مهر در گالری ژاله برگزار می‌‎شود. این گالری به نشانی ایرانشهر، کوچه نوشهر، پلاک 3 قرار دارد. 

 

همراه با پرنده‌های آهنی

نمایشگاه نقاشی زیبا بیک محمدلو با نام "شوق پرواز" در گالری هفت‌ثمر برپا است. سوژه اصلی تابلوهای بیک محمدلو، زنان هستند. زنانی که در محیطی رنگارنگ و غیرواقعی قرار گرفته‌اند و در اطراف آنها نمادهای گوناگونی دیده می‌شود. فضای شلوغ اطراف آدم‌ها محیطی آشفته و اضطراب‌آور را به وجود می‌آورد که حاکی از تحت فشار بودن انسانِ احاطه شده در آن است.

هواپیماهای آسیب دیده‌ای که بر زمین افتاده‌اند، دکل‌های برق عظیم، ماهواره‌ها، فضاپیماها و... مانند بازیچه‌ای در دست انسان قرار گرفته یا به نوعی در کنار او دیده می‌شوند که وجه آسیب‌پذیر انسان را نمایان می‌کنند. نحوه رنگ‌گذاری این آثار هم نمایانگر فضای پر تنشی است که ماحصل تکنولوژی نوین این روزگار است. بیک محمدلو با قلم‌های درشت و تاش‌های رنگی که روی بوم آمده، فضایی پر انرژی و پر تحرک را به وجود آورده است که آرامش بیننده را هم سلب می‌کند.

نمایشگاه نقاشی زیبا بیک محمدلو در گالری هفت ثمر

خطوطی که در تابلوها آمده است مانند نقشه‌های اولیه از لوازم صنعتی و یادآور کتاب‌های قدیمی دانشمندانی است که طراحی آنها از ماشین‌های پرنده، زمانی تنها در خیال انسان وجود داشت و امروزه به واقعیتی ساده تبدیل شده است. این سیر تکامل از خطوط روی کاغذ تا ماشین‌هایی که ساخته شده و حتی از رده خارج شده‌اند، روندی از تکاملات تاریخی را در مقابل دید مخاطب قرار می‌دهد.

اما بیک محمدلو در تمام این آثار زنان را به عنوان قهرمان خود نمایش داده است. در شرایطی که اغلب پیشرفت‌های فنی و تکنولوژیک در زمینه علوم هوایی و پروازی توسط مردان انجام شده‌اند، وجود زنان در این آثار می‌تواند نمادی از حضور پنهان آنها در عرصه علم، و یا حتی نشان آرزوهای ناکام مانده آنها برای کسب موقعیت در این زمینه باشد.

نمایشگاه نقاشی زیبا بیک محمدلو تا 18 مهرماه در گالری هفت‌ثمر واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 برپا است.