سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مهتاب بلوکی مترجم که آثار ژان ژنه را در دست انتشار دارد به هنرآنلاین، توضیح داد: کتاب "زیباشناسی نمایشی" حاوی مجموعه مقالات ژان ژنه، نامه‌ها و گفت‌وگوهایی است که درباره ژنه انجام شده است. این اثر به زودی توسط نشر بیدگل منتشر خواهد شد.

او با بیان این که بخش نخست کتاب "زیباشناسی نمایشی" مدتی پیش منتشر شده، گفت: با توجه به این موضوع که نشر بیدگل متون تخصصی حوزه نمایش را چاپ می‌کند تصمیم گرفتم این کتاب را به دو بخش تقسیم کنم و بخش نخست با عنوان "زیباشناسی هنر" اسفندماه سال 1396 توسط انتشارات ققنوس منتشر شد و محتوای آن 6 مقاله ژان ژنه درباره آثار هنری است.

بلوکی با این توضیح که در کتاب "زیباشناسی نمایشی" علاوه بر جنبه تئوریک به جنبه اجرای تئاتر نیز پرداخته شده، ادامه داد: به طور کلی این کتاب راهنمای خوبی برای هنرمندان عرصه تئاتر محسوب می‌شود. مجموعه‌ای از توصیه‌های ژنه به کارگردانان و بازیگران است برای این‌که چگونه روی صحنه ظاهر شوند و ایفای نقش کنند یا صحنه‌آرایی به چه نحوی باشد.

او اضافه کرد: در این کتاب نامه‌ای را می‌خوانید که ژنه به ناشر اصلی‌اش نوشته و ممکن است ابتدایی به نظر برسد ولی مفاهیم عمیقی دارد. ژنه در کشور فرانسه از نویسندگان ثروتمند محسوب می‌شود ولی از ابتدا ثروتمند نبود. در خلال این نامه‌ها متوجه می‌شویم او برای آسایش اقتصادی خیلی تلاش کرده و تا حدود زیادی دغدغه مالی داشته است. جنبه اقتصادی و فرهنگی در نامه‌های ژنه منعکس است.

به گفته این استاد دانشگاه، در کتاب "زیباشناسی نمایشی" از نمایشنامه‌های اصلی ژنه به مراتب صحبت شده و برای درک بهتر مخاطبان خلاصه آثار "مراتب عالیه"، "کلفت‌ها"، "بالکن"، "سیاهان" و "پاراوان‌ها" ارائه شده است. 

ژان ژنه شاعر، رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس برجسته فرانسوی (1910-1986) از دوستان نزدیک ژان پل سارتر فیلسوف فرانسوی بود.

مهتاب بلوکی نیز زبان فرانسه را از دوران دبستان آموخته است و در سال 1368 در رشته ادبیات فرانسه وارد دانشگاه شهید بهشتی شده و تا کارشناسی‌ارشد در آن دانشگاه تحصیل کرده و مقطع دکترا را در رشته ادبیات و تمدن فرانسه، در دانشگاه سوربن فرانسه گذرانده است.