سرویس سینمایی هنرآنلاین: "اینجوری بهتره- سفر دریایی" یکی از انیمیشن‌هایی بود که در سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش درآمد.

شیوا ممتحن کارگردان این انیمیشن در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره چگونگی تولید این انیمیشن گفت: این کار یک قسمت از سریال "اینجوری بهتره" است که از مهرماه در قالب 13 قسمت از شبکه دو برای گروه خردسال در حال پخش است. قصه سریال در مورد کودکی خردسال به نام علی است که پیش‌دبستانی است و در تمام قسمت‌های مجموعه اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد که قصه‌ها را پیش می‌برد. در واقع مجموعه حول محور این کاراکتر و داستان‌های او پیش می‌رود و مخاطب هم سن با این کاراکتر به راحتی می‌تواند با او همذات‌پنداری کند. در واقع علی به گونه‌ای تخیل خود را به کار می‌اندازد و در هر قسمت آنچه او تخیل کرده است نشان می‌دهیم و در نهایت نتیجه گیری اصلی شکل می‌گیرد.

شیوا ممتحن- اینجوری بهتره

وی ادامه داد: ما سعی کردیم قسمت‌هایی داشته باشیم که در سریال‌سازی برخی خوب هستند و برخی هم متوسط. از آنجا که هر بخش این سریال قصه کاملا مجزایی دارد ما بخش‌های جذاب سریال را به شکل جدا در جشنواره‌ها شرکت دادیم. به طور مثال بخش "نیمکت " چند جایزه از جشنواره‌های مختلف دریافت کرد. تاکنون در جشنواره دوسالانه انیمیشن، جشنواره فیلم رشد، جشنواره فیلم کودک حضور یافتیم و موفق به دریافت جوایزی از این جشنواره‌ها شدیم. در حال حاضر نیز بخش "آدم آهنی " این انیمیشن در جشنواره فیلم کودک تایوان حضور یافته است.

این انیماتور درباره شیوه و تکنیک ساخت این انیمیشن بیان کرد: تکنیک ما تله‌دیجیتال است. مدل کار هم به شیوه کلاسیک است که دیجیتال شده است، یعنی فریم فریم انیمه‌ها ساخته می‌شوند، ضمن این که ما یک پیش‌تولید طولانی مدت داشتیم و استوری‌ها زده شد، ریتم کار مشخص شد و بعد کار  را انجام دادیم. در واقع ما یک استوری برد متمرکز نداشتیم بلکه انیمه داشتیم و براساس ریتم فیلم آن را منتقل می‌کردیم.

ممتحن در ادامه درباره وضعیت انیمیشن ایران نیز اظهار کرد: استعدادهای خوبی داریم. در سال‌هایی که این کار را آغاز کردم استادان خوبی حضور داشتند، اما تعدادشان محدود بود. جوان‌هایی که بعدها وارد این عرصه شدند آثاری بسیار درخشان تولید کردند. پیش‌تر فضای خیلی محدودی برای نمایش وجود داشت که این روزها بخشی از آن به مدد وجود فضای مجازی برطرف شده است. یکی از اتفاقات مهم این عرصه نیز داشتن مخاطب است. این عاملی است برای پیشرفت این عرصه چرا که باید بازخورد آثار را دید و نقاط ضعف را از بین برد، اما متاسفانه مشکل نمایش به شکل عمومی همچنان وجود دارد. حتی کسانی که در تلویزیون کار می‌کنند نیز باید این بازخورد را به موقع دریافت کنند و بتوانند آن را به کار انتقال دهند که این بخش همچنان نیازمند تقویت است و در طی این سال‌ها کاری که باید در این زمینه انجام می‌شد، نشد و کمبود همچنان وجود دارد.

وی افزود:  با ورود فضای مجازی به زندگی همه ما اتفاقی که افتاد این است که دیگر تلویزیون تنها رسانه نمایش دهنده نیست و کسانی که کار می‌کنند توانستند بیشتر با مخاطب آشنا شوند و بازخورد بگیرند، اما این کافی نیست و نیازمند حمایت بیشتری هستیم. انیمیشن خودش یکی از پایه‌های اصلی صادرات است. ما استعدادهای خوبی داریم و آثارمان کم از آثار خارجی ندارند و فیلم‌های کوتاهمان که در جشنواره‌های خارجی حضور دارند این را اثبات کرده‌اند. از سوی دیگر شاهد هستیم که  بخش اعظم این جوایز در حوزه انیمیشن  است و این نشان از آن دارد که کارها در حد جهانی هستند، ولی باید به درستی از آنها استفاده شود. در واقع می‌توان گفت امکانات و ابزار و استعدادها را داریم، اما متاسفانه در بخش بازاریابی همچنان ضعف داریم. در نوع ارتباط با بازار آشنایی نداریم و این هم دست بچه‌های انیمیشن نیست که بتوانند این بخش را تامین کنند این دست مسئولان و متولیان امر است و باید حمایت بیشتری در این زمینه داشته باشند تا این خلاء پر شود.

ممتحن در خاتمه درباره ادامه روند ساخت سریال "اینجوری بهتره" گفت: 52 قسمت برای آن پیش‌بینی شده و متن‌ها نیز آماده است، اما فعلا 13 قسمت به سرانجام رسیده است و در حال مذاکره برای ساخت قسمت‌های بعدی هستیم.