سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "هامان کُشان" به نویسندگی عباس عبدالله‌زاده و کارگردانی علیرضا مهران از 9 مهر ماه ساعت 20:30 در تالار حافظ روی صحنه است و بازیگران آن کامبیز امینی، یزدان فتوحی، احمد داوودی، فرنوش نیک‌اندیش، مهرناز افلاکیان، پرستو علیزاده، فرشاد مجرب، مجید رمضان‌نسب، حسنا قنبری، یاسمن جعفری، عاطفه غضنفری، حاتمه واحدی، احسان سخی، امیر داوود آبادی، بهار محمدی، الهه محمدی، پگاه شریفی، آیلا شجری، آیناز شجری، سارینا سیفری و یزدان فتوحی هستند.

علیرضا مهران در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب "هامان کشان" و اجرای آن گفت: این نمایش در سال 91 یا 92 در بخش چشم‌انداز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به کارگردانی تینو صالحی اجرا شد و من از بازیگران آن بودم. این اثر از آن زمان به دلایلی کنار گذاشته شد تا چندی پیش که من به دلیل موضوعیت آن‌که در راستای حال و هوای جامعه امروز ماست، تصمیم به اجرای آن گرفتم. نمایش "هامان کشان" پروداکشن سنگینی دارد و متشکل از تیم بازیگران و نوازندگان پنجاه نفره‌ای است.

او ضمن اشاره به اینکه قصه این نمایش درباره روز سیزده بدر نحس ایرانیان است، درباره موضوع و مضمون این اثر خاطرنشان کرد: در زمان خشایار شاه، فرد یهودی وارد دربار ایران می‌شود و طی توطئه‌ای هفتاد و شش هزار ایرانی در یک روز کشته می‌شوند و نحسی سیزده بدر با چنین پیشینه تلخی در ایران رقم می‌خورد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره سبک و شیوه اجرایی این نمایش عنوان کرد: نمایش‌هایی که تاکنون روی صحنه آوردم، فضایی فرمالیستی داشته است و این اثر نیز دارای طراحی صحنه، کارگردانی و فضاسازی مینی‌مال و فرمالیستی است؛ اما بازی‌های این نمایش کاملاٌ رئالیستی است.

مهران درباره طراحی صحنه نمایش "هامان کشان" یادآور شد: طراحی صحنه مثلث بزرگ 5 در 5 است که در داخل آن تعداد بسیاری مثلت وجود دارد که طراحی با استفاده از نور، فضایی در راستای نمایش دارد.

او درخصوص موسیقی این نمایش افزود: گروه موسیقی 13 نفره "فریاد هیچ" با خوانندگی ساسان پاشایی‌فر هر شب این نمایش را همراهی می‌کنند. از آنجا که نمایش "هامان کشان" فضایی مدرن دارد، موسیقی غربی را برای آن انتخاب کرده‌ایم اما قطعاتی که در آن خوانده می‌شود سنتی و ایرانی است.

این کارگردان در پایان گفت: واقعیت این است که این نمایش دستخوش اتفاقاتی شده است و دو سه بار به دلیل موضوعیت در بازبینی رد شد. در برخی موارد مدیریت تئاتر محتاط عمل می‌کند در صورتی‌که چنین موضوعات نابی که در راستای حال و هوای جامعه است و برای هر ایرانی جذاب و یادآور تلخی است که در تاریخ ایران اتفاق افتاده است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: "هامان کشان"  قصه دربار شاهی است که گرفتار نیروهای مرموز و پیدا و پنهانی شده که قصد دارند امپراطوریش را رو به نابودی و سقوط ببرند. در این میان چند تن از بزرگان دربار متوجه حضور و نفوذ این نیروهای متخاصم می‌شوند. درگیری 2 جناح درباری در نهایت یک تراژدی بزرگ را برای ایران زمین رقم می‌زند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: حمید علی نژاد، مشاور کارگردان: مسعود عجمی، سرمایه‌گذار: علیرضا علی‌نژاد، مجری طرح: احسان باقری، دستیار تولید: پریسا فراتی، گروه کارگردانی: علی سیبی، ساناز همت خانی و سید داوود میرنژادی، طراح صحنه: علیرضا مهران، طراح لباس: باران سیبی، طراحان گریم: مسعود عربی و فریبا فرجی، طراح نور: علیرضا مهران، عکاس: پیمان گرزم، دکوراتور: رضا عبدالله زاده، طراح پوستر: مهدی نقاش زاده، گرافیست فضای مجازی: شایسته تهرانی و مدیر تبلیغات و روابط عمومی: احسان باقری.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "هامان کشان" را از سایت تیوال تهیه کنند.