به گزارش هنرآنلاین، پنجاه و دومین نشست علمی تخصصی دراماتورژی قرآن کریم با حضور دکتر محمود اربابی برگزار شد. موضوع این نشست علمی رویکردها و روش‌ها در دراماتورژی قرآن کریم بود.

در ابتدای این جلسه اربابی با ذکر مقدمه‌ای کوتاه در باب اهمیت فیلمنامه؛ عقیده داشتند که فیلمنامه سنگ بنای اصلی سینماست و مهم‌ترین عنصر خلاقانه یک اثر سینمایی است.

رئیس مرکز علمی کاربردی رسانه در ادامه این جلسه با تحلیل به این نتیجه رسیدند که جوهره اصلی سینما واقعی پنداشتن امر غیر واقعی است به عبارت دیگر به همان شکلی که در شعر اکذب، احسن است؛ در سینما نیز واقع‌پنداری مخاطب از یک اثر بصری مصنوع نیز سبب بالارفتن عیار یک اثر سینمایی می‌شود. هر چقدر سینما به واقعیت نزدیک باشد به نظر می‌آید از سینما به معنای سینما دورتر می‌شود.

معاون اسبق آموزش و پژوهش دانشگاه صدا و سیما در ادامه گفت: مهم‌ترین آسیبی که سینمای ایران در این سال‌ها خورده است، عدم توجه به  مساله واقعیت‌گرایی است، بدین‌صورت که در تمامی آثار به گونه‌ای حالت مستندانگاری رعایت شده است و این رویکرد به دلیل دیدگاه‌های حاکمیتی و نوع تفسیر و تاویل مسئولین از سینما بوده است.

IMG_5884

دکتر اربابی اذعان داشتند که اگر فیلمنامه‌نویس فرآیند تبدیل یک مفهوم، شخص و یا یک ماجرا را به فیلم در فرم مناسبی پرداخت نماید سبب رضایت مخاطب و انتقال مفهوم و معنا به صحیح‌ترین شکل می‌شود.

لازم به یادآوری است، نشست‌های تخصصی دراماتورژی قرآن کریم، هر هفته در مدرسه اسلامی هنر برگزار می‌شود.