سرویس معماری هنرآنلاین: در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی گالری نظرگاه "معماری مارکوف؛ مدرنیسم ایرانیزه" در گالری نظرگاه برگزار می‌شود.

در این نشست علی اکبر نصرآبادی، رئیس موزه ارتباطات؛ ویکتور دانیل، پژوهشگر معماری دوران تحول و سید امیر منصوری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران سخنرانی خواهند داشت.

شایان ذکر است، نیکلای مارکف از معماران پیشروی آغاز قرن اخیر در ایران است. او در رشته معماری و سپس ادبیات فارسی از دانشگاه‌ سنت پترزبورگ فارغ‌التحصیل شد و به دلیل علاقه به ایران،پس‌ از پایان تحصیلات به‌عنوان افسر روسیه تزاری به این کشور آمد. مارکف پس از انقلاب کبیر روسیه در ایران ماند و این کشور را به‌ عنوان وطن دوم خود برگزید و به حرفه معماری بازگشت.

مارکف‌ نخستین دفتر کار خود را در خیابان استانبول و سپس در خیابان‌های‌ فردوسی و ارباب جمشید دایر کرد و تا وقوع جنگ جهانی دوم فعالیت‌ پر ثمری داشت.

از جمله آثار شاخص این معمار می‌توان به اداره پست و تلگراف تهران، مدرسه ژاندارک، دانشسرای عالیِ واقع در میدان بهارستان، عمارت شهرداری واقع در میدان توپخانه که در دوران محمدرضا شاه تخریب شد،کارخانه قند ورامین، دبیرستان البرز،مدرسه جدید دارالفنون،زندان قصر و ... اشاره کرد.

مارکف برای شهرداری تهران کار می‌کرد و ساختمان‌های بسیاری در تهران و شهرهای پیرامونی آن ساخته است.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند سه‌شنبه 17 مهرماه از ساعت 17 به گالری نظرگاه واقع در خیابان دکتر قریب، شماره 23 مراجعه کنند.