سرویس مد و لباس هنرآنلاین: "بحران هویت" عنوان نمایشگاهی گروهی است که با تلفیق هنرهای تجسمی و مد تلاش کرده است نمایشی گویا از بحران هویت در جوامع مدرن داشته باشد. این نمایشگاه از 13 تا 20 مهرماه در طبقه هشتم مجتمع تجاری آوا سنتر میزبان علاقه‌مندان است.

کیوریتورهای این نمایشگاه، سحر داودی و مهدیس بلوچی از اعضای گروه هنری "وَ" هستند. آن‌ها سال‌هاست در عرصه طراحی مد فعالیت می‌کنند و این بار با انتخاب موضوع "بحران هویت" تلاش کرده‌اند دغدغه‌های اجتماعی را با عرصه مد پیوند زده و عرصه فشن را در شکل‌گیری ارزش‌ها و هویت‌ مؤثر جلوه دهند.

به همین بهانه و در فرصت به وجود آمده، نگاهی به ارتباط عرصه مد و لباس با هویت داریم و تلاش می‌کنیم دیگر بار بر نقش و اهمیت پوشش در بازنمایی هویت افراد و جوامع انسانی تأکید کنیم.

رشد تکنولوژی‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی و به خصوص اینترنت، فردی شدن شیوه‌های زندگی جوانان را دامن زده و مرزهای تازه‌ای را در شکل گیری ارزش‌ها و هویت‌یابی، به‌ویژه ارزش‌های مربوط به آشنایی و دوستی‌های نو، پیش روی جوانان ایرانی قرار داده است. از سوی دیگر، ویژگی‌های فضای مجازی همچون گمنامی، سیال بودن و امکان پنهان نگاه داشتن هویت، پیامدهای گسترده‌ای را در روابط جنسیتی، روابط قدرت و الگوهای ارتباطی کاربران جدی گفتگوهای اینترنتی برجای می‌گذارد.

پیامدهای فرهنگی و اجتماعی تکنولوژی جدید ارتباطی به مانند اینترنت و شبکه های اجتماعی به نوعی برقراری ارتباطات انسانی را وارد عصر دوم رسانه‌ها کرده است که به کلی با عصر اول رسانه‌ها متفاوت است و به نوعی می‌توان گفت انسان در این عصر وارد همان دهکده جهانی شده است که مک لوهان بارها و بارها از آن سخن به میان آورده است.

در عصر اول رسانه‌ها، در برقراری ارتباط، انسان‌های عاقل، خود بسنده، با ثبات و متمرکز پرورش می‌یافت و تولید کنندگان اندک برای مصرف کنندگان بسیار، پیام‌ها را تولید و ارسال می‌کردند، اما در عصر دوم رسانه‌ها، ارتباطات دیجیتالی، انسان‌های لایه لایه، متغیر و منفعل و مصرف کننده را پرورش می‌دهد و به واقع مهمترین پیامدهای فرهنگی رسانه‌های الکترونیک جدید، در برقراری ارتباطات، ظهور هویت فرا ملی نزد استفاده‌کنندگان آنها بوده و این پدیده به کرات در زمینه پوشش نوجوانان و جوانان هم ظهور پیدا کرده است.

حال نظر به پیشینه تاریخی غنی پوشش در ایران، بخشی از اهمیت و گستردگی مقوله هویت به تکثر ذاتی مؤلفه‌های هویت بخش در جامعه ایرانی همچون عرصه مد و لباس مربوط می‌شود و این‌گونه است که طراحان لباس در چند سال اخیر تلاش کرده‌اند با یک چشم‌انداز تاریخی، تحولات هویت و فرهنگ ایرانی را مورد توجه جدی قرار دهند.

نمایشگاه "بحران هویت" تا 20 مهرماه همه روزه از ساعت 12 تا 20 در مجتمع تجاری آواسنتر به نشانی خیابان موحد دانش، نبش خیابان فیروزبخش میزبان علاقه‌مندان است.