به گزارش هنرآنلاین، مراسم افتتاحیه هفته فیلم استرالیا جمعه 13 مهر با حضور یان بیگز سفیر استرالیا در ایران، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، واریک تورنتون کارگردان سینمای استرالیا و جمع زیادی از هنرمندان و علاقمندان به سینما در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان افتتاح شد.

رجبی معمار در ابتدای این مراسم گفت: بسیار خوشحالیم که در پنجاهمین سال برقراری روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و استرالیا، نمایشگاهی از اسناد و مدارک این ارتباطات و به‌دنبال آن هفته فیلم استرالیا در حال برگزاری است. خانه هنرمندان ایران به‌عنوان محلی که به تمامی جامعه هنری ایران تعلق دارد، این مسئولیت را بر عهده دارد که برای توسعه ارتباطات فرهنگی با دیگر کشورهای دنیا به‌ویژه کشورهای دوست تلاش کند. این دهمین هفته فیلم خارجی است که در یکسال گذشته در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و تا پایان سال جاری نیز حداقل سه هفته فیلم خارجی دیگر را برگزار خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در حالی‌که خانه هنرمندان ایران در حوزه‌های سینما، عکاسی و نقاشی هفته‌های فیلم و نمایشگاهی را برای کشورهای مختلف برگزار کرده است، بسیار خوشحالیم که هم‌زمان اقدامات مختلف فرهنگی از جانب هنرمندان ایران خصوصا در زمینه موسیقی، تئاتر و سینما در کشورهای مختلف دنیا در حال انجام است. از جمله از ده روز دیگر نمایش تعدادی از فیلم‌های سینمای ایران در شش شهر بزرگ استرالیا آغاز خواهد شد. مردم ایران و هنرمندان ما به‌رغم سختی‌ها و فشارها، در طول تاریخ هیچ‌گاه فعالیت فرهنگی و هنری خود را رها نکرده‌اند.

در ادامه، یان بیگز صحبت‌های خود را با این بیت از حافظ "هان مشو نومید چون واقف نه‌ای از سر غیب، باشد اندر پرده بازی‌های پنهان غم مخور" آغاز کرد و گفت: هفته فیلم استرالیا بخشی از مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک بدون وقفه میان دو کشور استرالیا و ایران است. شاید از یکسو نمایش فیلم‌های استرالیایی در ایران برای ما مناسب نباشد، چرا که ایران خانه یکی از بزرگ‌ترین سنت‌های سینمایی معاصر است. مایلم به هر کسی که تاکنون به موزه سینما در تهران سر نزده، توصیه کنم که این کار را انجام دهد؛ این موزه شکوفایی سینما در ایران از دوره قاجار را نمایش می‌دهد. در آنجا می‌توان دید به‌رغم جنگ‌ها و تحولات، با بهره‌گیری از مشاهیر، نخبه‌های هنری و ستاره‌های صنعت سینما تلاش شده تا عمق و غنای تمدن ایران با این صنعت به دنیا معرفی شود.

سفیر استرالیا در ایران افزود: تقریبا تمامی فیلم‌هایی که در تهران به نمایش در می‌آیند ساخت ایران هستند و البته چرا این‌طور نباشد؟ من هم‌چون هر کسی که احترام خاصی برای تنوع فرهنگی قائل است، به آثار هنری نسل قبل مثل فیلم "حکم" اثر مسعود کیمیایی یا "ناخدا خورشید" اثر ناصر تقوایی و همین‌طور آثار سینمایی اخیر مثل "جدایی نادر از سیمین" و "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی که به شکل‌گیری نظرات شخصی من از جامعه ایرانی کمک کردند، عشق می‌ورزم.

وی ادامه داد: سنت سینمای استرالیا در دهه 1970 شکوفا شد و در اوایل دهه 1980 با فیلم‌های سینمایی که برای اکثر استرالیایی‌ها نام آشنایند، در تخیل جهانی ردپایی از خود به جا گذاشتند؛ با آثاری مثل "پیک نیک در صخره معلق" و "موج بزرگ" و موفقیت‌های اخیر آثاری مانند "پاهای خوشحال" و "مکس دیوانه". تمامی آثاری که در این هفته فیلم نمایش داده می‌شود، در جایگاه زیبا و درخشان طیف جدی فیلم‌های استرالیایی قرار می‌گیرند. همه این فیلم‌ها دارای موضوعاتی خاص هستند. اکثر استرالیایی‌ها در ساحل جنوب شرقی قاره استرالیا و در حومه مراکز ایالت‌های استرالیا زندگی می‌کنند و اکثر ما جزو نسل‌های بعدی مهاجران به این قاره هستیم. موضوع اصلی فیلم‌های این هفته، هویت ملی و روابط میان بومیان استرالیاست که سابقه کهن بیش از 60هزار ساله دارند و حیات بومی ما را در استرالیا حکایت می‌کنند.

بیگز در پایان گفت: مسائل غیرقابل کنترلی مثل عدم تعلق یا بازیابی و بازسازی، امید به زندگی، دستاوردهای آموزشی، فرصت‌های شغلی و موضوعات فرهنگی، مادی و سیاسی وجود دارند که دولت‌های متوالی در استرالیا با آنها دست و پنجه نرم کرده‌اند. قصد ندارم وانمود کنم امشب هیچیک از این مسائل را حل و فصل خواهم کرد، اما ثابت شده که فیلم‌ها بهترین راه برای استرالیایی‌ها و ایرانی‌ها برای دستیابی به درک بهتری از فشارهای ناشی از تنوع فرهنگی در جهت انسجام ملی بوده‌اند.

آرمین میلادی مسئول این هفته فیلم نیز در صحبت‌هایش گفت: مدیوم سینما یکی از موثرترین راه‌ها برای برقراری ارتباط فرهنگی میان دو کشور ایران و استرالیاست. فیلم‌هایی برای این هفته فیلم انتخاب شدند که ارتباط میان بومیان استرالیا با جامعه کنونی این کشور را تصویر کنند. امیدوارم این هفته فیلم باعث ایجاد فضایی برای همکاری بیشتر میان دو کشور ایران و استرالیا در زمینه‌های فرهنگی و به‌ویژه تعامل بیشتر در صنعت سینما شود.