مهندس عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما در گفت‌وگو با روابط عمومی نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران در مورد برگزاری این جشنواره گفت: تلاش و کوشش همکاران ما در برگزاری جشنواره فیلم‌های ویدئویی کار ارزشمندی است و این مهم به ارتقای کمی فیلم‌های ویدئویی و تلویزیونی کمک می‌کند که نیاز مبرم جامعه ماست و هم این‌که می‌تواند به این‌گونه آثار ارتقای تنوع بدهد و این تنوع موضوعی را که در کارهای نمایشی احتیاج داریم، فراهم کند.

وی همچنین گفت: صدا و سیما به عنوان مصرف‌کننده بزرگی که در این حوزه است نقش مهمی دارد و هماهنگی بین صدا و سیما و ستادهای جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران می‌تواند به تحقق اهدافی که در زمینه فیلم‌های ویدئویی داریم خیلی کمک کننده و مثمرثمر باشد.

وی افزود: به همه کسانی که در تولید فیلم‌های ویدئویی دست دارند خسته نباشید و خدا قوت می‌گویم. فیلم‌ ویدئویی در سال‌های اخیر مشخص شده است که هم به لحاظ نیاز عمومی که جامعه دارد و هم به لحاظ ظرفیت‌های بسیار خوب و گسترده‌ای که در زمینه تولید، بین هنرمندان عزیز، تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان ما وجود دارد برای کشور، امری ضروری است و خوشبختانه عملکرد خوبی که در سال‌های اخیر به طور کلی وجود داشته است نشان از این می‌دهد که اصل کار و اصل فکر و ایده، چیز درستی بوده است و الحمدالله کشور با توجه به بضاعت‌هایی که دارد در این حوزه، خوب و موفق کار کرده است.

ضرغامی در ادامه افزود: فیلم‌ ویدئویی یا تلویزیونی جای خود را دارد و فیلم سینمایی هم جای خود را دارد؛ دو مقوله کاملاً متفاوت هستند. فیلم تلویزیونی با فیلم سینمایی قابل مقایسه نیست و دو حوزه مختلف هستند. فیلم‌ ویدئویی یک مرحله نازل‌تر از فیلم سینمایی نیست. البته فیلم‌های سینمایی بعد از این‌که در سینماها اکران شد و بعد از این‌که به شبکه خانگی آمد در برنامه‌های تلویزیونی هم استفاده می‌شود.

وی همچنین گفت: اما خود فیلم ویدئویی با توجه به شاخص‌هایی که در دنیا دارد و عرصه‌ای که برایش تعریف شده است مخاطبان خاص خود را دارد.

رئیس رسانه ملی در ادامه گفت: ما در کشور قابلیت‌ های زیادی داریم، بضاعت هنری ما خیلی زیاد است، تعداد کارگردان، تهیه‌کننده‌ها، بازیگران و ... خیلی زیاد است. این ۳۰ صنفی که داریم واقعاً در هر صنفی وارد بشویم بضاعت‌های ما زیاد است.

وی همچنین گفت: بضاعت سینما و تولید فیلم ما چند برابر کنونی است، پس همه فکر کنیم فیلم ویدئویی یک فیلم کامل است؛ منتهی در چهارچوب و شاخص‌های خاص فیلم‌ ویدئویی و تله فیلم، این در کشور پا گرفته و تولید خوبی شده است. حالا برای نمونه آثاری هم تولید شده و بعضی از این‌ها در جشنواره‌های مختلف جایزه هم‌گرفته‌اند. به واقع در بخش زیادی از این عرصه مشت نمونه خروار است.

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه تأکید کرد: الان شاید بیش از ۸۰۰ فیلم ویدئویی تولید شده است هزارمین فیلم را می‌شود در آینده نزدیک رونمایی کرد. در مناسبت‌های مختلف این‌گونه فیلم‌ها تولید شده است. دیگر دست کشور در این زمینه خالی نیست. در خیلی از مناسبت‌ها، میلادها، وفاتها، ایام الله‌ها و جاهای خاصی و مردم توقع دارند چند فیلم مرتبط ببینند. قبلاً در این زمینه، هیچ فیلمی نبود، سال گذشته میلاد ثامن الاحجج امام رضا (ع) حدود ۸ تله فیلم خوب با موضوع رضوی در شبکه‌های تلویزیون پخش شد. وی افزود: چند سال پیش، یک فیلم در این زمینه نبود، یک سریال آقای فخیم زاده بود که نسخه‌ای از آن را درآورده بودند و همه ساله آن را نشان می‌دادند، چقدر مردم این فیلم‌ها را ببینند؟ الان در مناسبت‌های مختلف به همین شیوه است، از جمله: ۱۴ خرداد، ۱۵ خرداد، دفاع مقدس و ... به همین شیوه است و الان فیلم‌های مختلفی تولید شده است.

عزت الله ضرغامی در مورد سطح کیفی تولیدات ویدئویی گفت: ما در زمینه کیفیت و ارتقای سطح کیفی آثار ویدئویی خیلی مشکل داریم که باید توسط متتخصصان و افراد باتجربه آنها را رفع کنیم. اما این کاری هم که تا اینجا شده است خوب است. همه باید کمک کنند فیلم‌های ویدئویی ارتقای کیفیت پیدا کند.

وی در مورد سیاست‌گذاری تولید انبوه در تلویزیون گفت: ما وقتی قرار شد فیلم ویدئویی تولید انبوه کنیم مسائل خاص خود را دارد، دیگر به صورت تک موردی و جشنواره پسند نیست. ما در تولیداتمان دنبال یک چیزی هستیم که بر اساس نیازی که در کشور چه در شبکه خانگی و چه در شبکه تلویزیون داریم بتوانیم با یک قیمت استاندارد و متعادل تولید انبوه کنیم. بنابراین لازم نیست که موسیقی این‌گونه فیلم‌ها، موسیقی تولیدی باشد، می‌توان برای نمونه از موسیقی آرشیوی استفاده کرد. خیلی از موسیقی‌ها و تصاویر تولیدی می‌تواند در فیلم‌های ویدئویی به صورت آرشیوی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه اظهار داشت: ما اگر بتوانیم تهیه‌کنندگان حرفه‌ای، فرهنگی و کاربلد در حوزه فیلم‌های ویدئویی تربیت کنیم آن وقت معلوم است که چه کارهایی باید انجام بگیرد و به چه شیوه‌ای جمع و جور شود. ما در این حوزه تولید انبوه می‌خواهیم. حتما محور اصلی آن فیلم‌نامه و متن خوب است. همه جا هم گفته شده است در این زمینه، ما کم داریم. هزاران قصه و سوژه داریم که بایستی آنها را به فیلم‌نامه دربیاوریم.

وی افزود: برای نوشتن یک فیلم‌نامه و متن خوب، دادن ۵ یا ۱۰ میلیون تومان به یک آدم حرفه‌ای پول زیادی نیست. حتما لازم نیست ستاره‌های زیادی بیایند و به آنها رقم‌های درشتی بدهیم. از انواع و اقسام بازیگران با استعدادی که هم اکنون در کشور هستند می‌توان استفاده کرد.

ضرغامی در ادامه خاطرنشان ساخت: از آقای عباسیان و دوستانی که دست‌اندرکار هستند تا کار تولید فیلم‌های ویدئویی به سامان برسد و خوشبختانه با امکانات و زمینه‌هایی هم که فراهم کرده‌اند روز به روز این فرصت و این بستر، برای افزایش تولید و افزایش کیفیت بیشترآثار ویدئویی فراهم می‌شود؛ تقاضایمان این است که زمینه‌های بیشتری فراهم شود که عزیزانی که در این حوزه علاقه‌مند هستند حضور پیدا کنند و کار موفق انجام دهند روز به روز احساس کنند که انگیزه بیشتری برای این کار وجود دارد. ما از نظر فرهنگ کشور و صدور آن در این حوزه باید موفق شویم.

وی در مورد شرایط کنونی کشور برای تولید فیلم‌های ویدئویی و تأثیرگذاری این نوع آثار گفت: شرایط، شرایط خاصی است هم سینما و هم حوزه فیلم‌های ویدئویی می‌تواند فوق‌العاده تأثیرگذار باشد. چون موضوع مشابه است دوستان عزیزی که در حوزه سینما فعالیت می‌کنند با این تعریفی که در مورد فیلم‌ ویدئویی شد حتما باید تلاش مضاعفی انجام بدهند تا بتوانند این‌گونه آثار و نیازی که امروز در جامعه وجود دارد با ارتقای کیفیت آثار، آن را محقق کنند و امروز برای این کار، شرایط مهیاست.

وی در مورد چرخش مالی فیلم‌های ویدئویی گفت: در حوزه فیلم‌های ویدئویی بایستی چرخش مالی صورت بگیرد. فیلم‌ ویدئویی که تولید شد باید به شبکه خانگی برود و بعداً به شبکه‌های تلویزیونی بیاید. یعنی این دو، حتماً باید در کنار هم باشند.

عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما در پایان خاطرنشان ساخت: همه با هم باید تلاش کنیم در مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مشخص شده‌مان به کمک هم بتوانیم در حوزه فرهنگ و به‌خصوص در تولیدات فیلم، سینما و فیلم‌های ویدئویی تلاش کنیم و انشاءالله بتوانیم در این راه موفق باشیم.