سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه چاپ دستی شکوفه فلاح با عنوان "باغ سکوت" در گالری اُ برپاست. در این نمایشگاه 23 اثر به نمایش درآمده است که با تکنیک کالکوگرافی و به شیوه اچینگ و اکواتینت انجام شده‌اند. فلاح در گفت و گو با هنرآنلاین درباره موضوع نمایشگاه خود گفت: من سال‌ها روی سوژه درخت کار کرده بودم اما دلم می‌خواست دوباره به این موضوع برگردم و به طور جدی‌تر به آن نگاه کنم. بنابراین از 2 سال پیش به صورت جدی به طراحی از درختان پرداختم و روی این موضوع متمرکز شدم.

فلاح افزود: درختان برای من به معنای استواری و ایستایی و به نوعی نماد انسان هستند. اما نمی‌خواستم که به صورت مستقیم فیگور انسان را به تصویر بکشم، بلکه قصد داشتم آن معنا را در عنصر دیگری نمایش دهم. مقاومت، ایستایی و پایداری درخت را سوژه کردم تا منظور خود را برسانم.

این هنرمند افزود: در آثار من فضایی وهمناک و مه گرفته وجود دارد و انگار درختان مرا خزان دربرگرفته است و انتظار هیچ بهاری ندارند. این درختان رشد نمی‌کنند و فقط محکم سرجای خود ایستاده‌اند. این موضوع ناشی از تفکرات انسان امروز است که بر دنیا حاکم است و تصمیمات یک عده بر زندگی دیگران تاثیر دارد و باعث شده فضای بهت و حیرانی و وحشت در دنیا به وجود آید.

فلاح با اشاره به سیاه و سفید بودن آثار گفت: در چاپ دستی هم می‌توان از رنگ استفاده کرد ولی من برای این که بستری بسازم تا رنج و تنهایی درختان را بیشتر نشان دهم از رنگ استفاده نکردم. قصد داشتم از بُعد ساده نمایش درخت فراتر روم و برای اینکه فضای سرد مورد نظرم را ایجاد کنم اثر را به سیاه و سفید محدود کردم. البته در چاپ هم بحث رنگ چندان مطرح نیست و معمولا از مرکب سیاه استفاده می‌شود.

او درباره گرایش خود به چاپ گفت: من سال‌ها نقاشی می‌کردم و در چند نمایشگاه گروهی نیز شرکت داشتم اما علاقه‌ام به چاپ دستی باعث شد از سال 84 به طور جدی جذب این کار شوم. چاپ دستی پروسه خیلی جذابی دارد و کار در آن صبر و تحمل زیادی می‌طلبد چون باید قدم به قدم جلو بروید. این چالش موجود در چاپ دستی است که تا پایان کار نمی‌توانی طرح خود را ببینی و مثل یک راز باقی می‌ماند. البته هنرمند چاپگر هم با تجربه خود می‌داند که در هر لحظه چه اتفاقی در حال رخ دادن است اما گاه چند هفته طول می‌کشد تا پلیت به کلیشه تبدیل شده و در نهایت طرح به چاپ برسد.کار با اسید هم بازی‌های خاص خود را دارد و واکنش‌های آن باعث اتفاقات تصادفی می‌شود که جلوه‌های خاصی را به وجود می‌آورد.

فلاح ادامه داد: اگر این درخت‌ها را نقاشی می‌کردم قطعا نتیجه خیلی متفاوت می‌شد. با طراحی ممکن بود درخت‌ها را بتوان به همین شکل به تصویر کشید اما چاپ دستی هویت خاصی دارد که با رنگ و نقاشی کاملا متفاوت است.

نمایشگاه آثار شکوفه فلاح تا 17 مهر در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه اول برپاست.