سرویس معماری هنرآنلاین، در تعریف این نشست آمده است: چهارده مهر روزی است که به همت شورای شهر تهران در سال ۹۵ به نام روز تهران انتخاب شد.

حالا چرا ۱۴ مهرماه مفتخر به نام روز تهران، پایتخت کهن سرزمین ایران شده است؟!

درست ۱۱۱ سال پیش، تقریباً یکسال و سه ماه پس از امضای فرمان مشروطیت ایران توسط مظفرالدین شاه قاجار، متمم قانون اساسی مشروطه در ۱۴ مهرماه ۱۲۸۶ شمسی به امضای محمدعلی شاه قاجار رسید. طبق اصل چهارم این متمم پایتخت ایران طهران است.

و اما تهران، زادگاه، گذشته، حال و آینده ما.  شهری که غریب و مظلوم با همه مهربانی و سخاوتش، به بی‌معرفتی مردم دوران ما کم‌کم هویتش خاک آلود شده. واقعاً ما از حیات و تاریخ پرفراز و نشیب هزارساله‌اش چه می‌دانیم؟

از محمد بن حماد طهرانی به عنوان اولین طهرانی معروف تاریخ( قرن سوم هجری)، از خانه‌های زیرزمینی شبیه به سوراخ موش کورش، از حصار ۴۶۳ ساله صفوی‌اش، از لعنت شدن طهران توسط شاه عباس کبیر، از چهارباغ عباسی و چنارستان صفوی‌اش، از اردوهای نظامی متعدد نادرشاه در طهران، از اقامت طولانی مدت کریمخان زند در تهران، از پایتخت شدن آن توسط آغامحمدخان قاجار، از حصار ناصری، از دروازه‌هایش، از محلات قدیمی‌اش و ... که حتی نامی از آن‌ها نشنیده‌ایم.

بنابراین بر آن شدیم، که قدمی برای شهرمان برداریم و با دعوت از اساتید و پژوهشگران به نام این عرصه، شبی از سلسله برنامه‌های شب‌های تهران را با عنوان تولد طهران به بزرگداشت این روز  برگزینیم و به مرور تاریخ تهران از پیدایش آن تا به امروز بپردازیم.

نشست شب‌های تهران با سخنرانی علی کرم همدانی، مدیر دانشنامه تهران بزرگ؛ رضا شیرازیان، تدوینگر کتاب اطلس تهران قدیم و تهران نگاری و حمیدرضا حسینی پژوهشگر تاریخ و روزنامه‌نگار همراه خواهد بود.

علاقه‌مندان به حضور در این برنامه می‌توانند دوشنبه ۱۶ مهرماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ به خانه موزه شهید مدرس واقع در تهران، خیابان امیرکبیر شرقی (امین حضور)، کوچه شهید جاویدی (میرزا محمود وزیری)، بن بست مدرس (کوچه نصیرالدوله)،شماره ۵ مراجعه و یا جهت حضور با شماره تماس ۳۳۵۰۵۰۰۴ تماس حاصل فرمایند.