سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان "الف" در گالری شکوه برپاست. نرگس خالقی که گردآوری آثار این نمایشگاه را برعهده داشته است در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه در این نمایشگاه آثار 6 هنرمند به نمایش درآمده است، گفت: ما در طول چند سال گذشته به شکل جدی نقاشی کردیم و در جریان کار یکدیگر بودیم، اما تا به حال آثار خود را نمایش نداده بودیم. ما سال‌ها صبوری کردیم تا کارمان به سطح خوبی برسد و بعد آنها را نمایش دهیم و چون این نمایشگاه شروع کارمان است نام "الف" را به عنوان آغاز کار برای آن انتخاب کردیم.

خالقی افزود: همه ما در زمینه هنر معاصر کار می‌کنیم و هرکدام کانسپت جداگانه داریم، اما یک چیز مشترک در آثار ما وجود دارد و سعی کرده‌ایم معنا را در قالب فرم ارائه کنیم. این وجه مشترک باعث شد بتوانیم یک نمایشگاه گروهی برگزار کرده و آثاری را که هر کدام استیتمنت جداگانه دارند در کنار هم نمایش دهیم.

او با بیان اینکه این گروه از نقاشان آثاری ارائه کردند که بین فرم و معنا شناورند، افزود: نقاشان این مجموعه سعی دارند با وام‌گیری از اصول نقاشان کلاسیک نگاهی معاصر به مقولات فلسفی و انسان‌شناختی داشته باشند و فرم را در خدمت معنا به کار گیرند. نگاه معناگرایانه این آثار در قالبی از هرمنوتیک ارائه شده و جدا از معنایی که هنرمند سعی بر ارائه آن داشته، بستری مهیا می‌سازد که مخاطب تعریف شخصی خود را در آن جستجو کرده و در مسیر کانسپت ارائه شده به معنایی دست یابد که گاه از تصورات خود هنرمند هم فاصله دارد.

خالقی درباره شباهت‌های موجود در آثار این هنرمندان گفت: همه ما یک دوره طولانی زیر نظر سیامک عزمی به آموزش نقاشی پرداختیم و اگر شباهتی در آثار ما وجود دارد به همین دلیل است. همیشه انرژی استاد و تاثیر او روی شاگردان وجود دارد و اگر کسی بگوید این طور نیست به نظر من اشتباه کرده است. ولی هر کدام از ما خیلی تلاش کردیم که با وجود اینکه آموخته‌های‌مان از یک فرد است، فضای شخصی خود را حفظ کنیم. طبیعی است که وقتی تعدادی شاگرد تحت نظر یک استاد کار می‌کنند در کارهای آنها هماهنگی به وجود آید ولی از جایی به بعد نقاش مسیر خود را پیدا کرده و به فضای شخصی خود می‌رسد. علاوه بر اینها در نمایشگاه گروهی باید آثار تا حدودی به هم شباهت داشته باشند تا فضای یکدستی به وجود آید.

خالقی درباره آثار خود گفت: من در آثارم روی سوژه زمان کار می‌کنم و در 2 اثری که در این نمایشگاه ارائه دادم نیز همین مضمون را کار کردم. اعتقاد دارم که آفریش طی روندی اتفاق افتاده که اسم آن را زمان می‌گذاریم و ماشینی برای آن ساختیم که اسم آن ساعت است. فرم صنعتی ساعت از دید من بیانگر دنیای صنعتی امروز است. صنعتی که برای رفاه آدم به وجود آمده اما آنقدر بسط پیدا کرده که گاه باعث از بین رفتن مهم‌ترین بُعد زندگی انسان که همان طی مسیر معنوی به سمت تعالی‌ست، شده است.

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان "الف" تا 11 مهر در گالری شکوه برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این آثار به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 مراجعه کنند.