به گزارش هنرآنلاین،  مراسم بزرگداشت مولوی با حضور غلامرضا امامی و  سیدحسن شهرستانی، به میزبانی  حسن نورانی در خانه فرهنگ پندار برگزار شد.

در ابتدای مراسم غلامرضا امامی نویسنده و مترجم، به شرح بیاناتی درباره اندیشه و جهان‌بینی مولانا جلال‌الدین پرداخت.

او  با اشاره به برخی شعرهای مولانا تعریفی از عرفان ارائه کرد و مراحل آن را از دیدگاه او برشمرد.

این مترجم مولوی را خداوندگار عشق نامید و با بیان این‌ که نام مولانا با نام شمس تبریزی گره خورده و همه این دو را در کنار یکدیگر می‌شناسند، تاکید کرد: دیگرانی هم‌چون برهان‌الدین ترمذی، صلاح‌الدین زرکوب و حسام‌الدین چلبی نیز در سیر عرفان و سلوک مولوی تاثیرگذار بوده‌اند. به طوری که به تعبیر خود مولانا برای او شمس آفتاب، صلاح‌الدین ماه و حسام‌الدین ستاره است.

 امامی در پایان ابراز امیدواری کرد که نه فقط اسم مولانا بلکه رسم او برای دوستدارانش مورد تاکید و توجه باشد.

در ادامه این مراسم، حسن شهرستانی  مدرس دانشگاه و رئیس سابق کتابخانه ملی ایران، صحبت از مولانا را کاری سهل و ممتنع خواند.

او مولانا را ادیبی هنرمند و جامع علم و عقل و عشق دانست و افزود:  کمتر ادیبی در میان ادبای اهل عرفان را می‌توان یافت که این جامعیت به این گستردگی در او وجود داشته باشد.

شهرستانی گفت: کار دیگر مولانا آشتی دادن طریقت، شریعت و حقیقت بوده و این موضوعی است که همواره در حوزه عرفان مورد مناقشه بوده است. به بیان او مولانا خدای تمثیل بوده و پیچیده‌ترین مفاهیم را هوشمندانه در لفافه و در قالب بیان ساده تمثیلی به مخاطب ارائه می‌کند.

در پایان  این مراسم  مصطفی سلامی بیت‌هایی از "نی‌نامه" را برای حاضران خواند.

همچنین با اهدای لوح تقدیری از حضور  حسن شهرستانی قدردانی شد.