به گزارش هنرآنلاین، جشنواره سراسری معماری خشت فیروزه "جشنواره ملی معماری اسلامی ایرانی" با برپایی نمایشگاهی از آثار برگزیده، دی‌ماه 97 برگزار می‌شود.

این جشنواره و نمایشگاه معماری شامل 4 بخش اصلی خشت فیروزه، خشت خام، کهن خشت و نقد خشت است.

در بخش مسابقه‌ی "خشت فیروزه" پروژه‌هایی می‌توانند شرکت کنند که الزاماً ساخته شده باشند و سال ساخت یا بازسازی (شامل تغییر کاربری) آن‌ها مربوط به 40 سال گذشته باشد.

هدف از بخش مسابقه‌ی "خشت خام" نیز شناسایی معماران جوان برتر سال در حوزه معماری ایرانی اسلامی و معرفی معمار برتر جوان به جامعه است.

 موضوع مسابقه طراحی معماری "خانه هنر انقلاب اسلامی" است. در بخش "کهن خشت" هدف شناسایی، معرفی و تجلیل از معماران و استادکاران باتجربه و پیشکسوت به جامعه تخصصی معماری مورد توجه است.

در بخش "نقد خشت"، منتقدان عرصه معماری می‌توانند بناها و سازه‌های موجود در سطح کشور را به نقد بگذارند.

 تبیین و معرفی ویژگی‌های ذاتی و فنی هنر و معماری اسلامی ایرانی، رشد استعدادها و خلاقیت‌ها در زمینه معماری و شهرسازی از طریق شناسایی، تربیت، تقویت و معرفی معماران طراز انقلاب اسلامی، مقابله فرهنگی و هنری با جریان‌های هنری معارض با تفکر انقلاب اسلامی، ترویج فضای نقد و گفتمان هنری درباره معماری متعهد به بوم و فرهنگ ایران، بسترسازی برای رشد و شکوفایی معماری مبتنی بر معرفت اسلامی و متعهد به ارزش‌های اسلامی، توجه به تجربیات بومی و اقلیمی و آیینی سرزمین ایران و معرفی استادکاران و معماران سنتی به جامعه تخصصی و بازآموزی مفاهیم فراموش شده به عنوان اهداف این جشنواره از سوی دبیرخانه اعلام شده‌اند.

علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد که به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و با همکاری مرکز معماری حوزه هنری تا 12 آذرماه سال جاری فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. جزئیات و مقررات شرکت در جشنواره سراسری معماری خشت فیروزه در سایت artfest.ir قرار دارد.