سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "مده آ" برداشتی آزاد از اثر هاینر مولر به کارگردانی ندا قاسمیان از 9 مهرماه ساعت 21 در تئاتر مستقل تهران روی صحنه است. این اثر نمایشی برگزیده هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه و یکی از آثار نمایشی دومین دوره رپرتوار "عصر تجربه" است. بازیگران این نمایش ونوشه واحدی و هامون هوشیار هستند.

ندا قاسمیان فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران که با نمایش "مده آ" نخستین تجربه اجرای عمومی را پشت سر می‌گذارد در گفت‌و گو با هنرآنلاین درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: "مده‌آ" در هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه با استقبال خوبی مواجه شد و در این جشنواره به عنوان اثر برگزیده انتخاب و جایزه کارگردانی و جوایز دیگری را به خود اختصاص داد.

او درباره انتخاب این نمایشنامه و اجرای آن خاطرنشان کرد: "مده‌آ"یی که توسط اوریپید در دوران یونان باستان به نگارش در آمده است، همچون دیگر آثار کلاسیک دارای تاریخ انقضا نیست و ما در جامعه امروز با نگاهی دقیق می‌توانیم مابه‌ازای عینی آن را پیدا کنیم. این نمایش برداشتی آزاد از "مده‌آ" هاینر مولر است و داستان را در جامعه‌ای مدرن روایت می‌کند.

این کارگردان ضمن اشاره به اینکه نمایش "مده‌آ" روایت زنی است که به دلیل خیانت همسرش در پی انتقام‌جویی از اوست، درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش عنوان کرد: اجرای این اثر بر پایه فرم و موسیقی است. نمایش دیالوگ نیز دارد اما قالب آن فرم است. در شیوه اجرایی از یک عروسک که هم قد و کاملاً شبیه مده‌آ است، استفاده شده است. 

قاسمیان درباره موسیقی این نمایش گفت: ما در باب طراحی موسیقی سعی کردیم نگاه جامع‌تری به فرهنگ‌های مختلف داشته باشیم در عین حال با استفاده از صداهای طراحی شده، فضایی دوگانه به وجود آوریم. به عنوان مثال آواز عالیم قاسیم‌اُف با فضایی الکترونیک...

او در ادامه افزود: موسیقی با الهام از ریتم‌ها و آواهای باستانی، القاکننده نگاه اسطوره‌ای به نمایش است، اما صداهای طراحی شده به مراتب به زندگی امروز و روزمرگی ما نزدیک‌تر است.

ندا قاسمیان درباره طراحی و فضای صحنه نمایش "مده‌آ" یادآور شد: تماشاگر در اولین مواجهه با صحنه شاهد خطوط شکسته و ناهمگونی می‌شود که نمایانگر فضای ذهنی "مده‌آ" است.

دیگر عوامل نمایش "مده آ" عبارتند از: بازی‌دهنده عروسک: حجت هاشمی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: شیرین کمندی، منشی صحنه: فاطمه زین العابدین، طراح صحنه: حمید شهرانلو، طراح صدا و موسیقی: مهدی نادری، طراحی و دوخت لباس: ونوشه واحدی، طراح گریم: ندا قاسمیان، اجرای گریم: صفورا ستاری، طراح نور: رهی بالایی، ساخت عروسک: حجت هاشمی و حمید شهرانلو، طراح پوستر و بروشور: مهیار علیزاده (آیخان)، مدیر روابط عمومی: رضا پور زارعی، عکاسک: میلاد بهشتی و افسانه کمندی، طراح تیزر: شهرام خطی، تدوین: خشایار قائد رحمتی، گرافیک تیزر: امین یاوری، تصویر: شهرام خطی، دستیار تصویر: محمد میری و تبلیغات مجازی: سید فرید حسینی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.