سرویس موسیقی هنرآنلاین: شارل آزناوور خواننده و بازیگر که ژست‌ها و اداهایش احساسات عاشقانه پاریس را به تماشاگران در سراسر جهان منتقل می‌کرد، روز دوشنبه در 94 سالگی از دنیا رفت.

شارل آزناوور با نام اصلی شاه‌نور وارتاق آزناووریان متولد 22 مه 1924 در پاریس از پدر و مادری ارمنی بود. پدرش یک خواننده و مادرش یک بازیگر بود. او در 9 سالگی بازیگری را شروع کرد و در 11 سالگی مدرسه را رها کرد. 16 ساله بود که جنگ جهانی دوم شروع شد و در دوران جنگ با فروش روزنامه و جارو زدن خیابان‌ها دوام آورد.

آزناوور که کار خود را با بازیگری شروع کرد، تجسم شانسون‌خوانی فرانسوی بود و از او به‌عنوان نمونه فرانسوی فرانک سیناترا یاد می‌شد. ترانه‌‌های او که بخشی از آن‌ها را می‌خواند و بخشی را دکلمه می‌کرد، در ستایش عشق بود.

به گزارش هالیوود ریپورتر، آزناوور در 2005 در یک نظرسنجی آنلاین توسط مجله تایم بالاتر از سوپراستارهایی چون الویس پریسلی و فرانک سیناترا به‌عنوان "سرگرمی‌ساز قرن" انتخاب شد.

آزناوور در دوران کاری خود که حدود شش دهه ادامه داشت، بیش از 1000 آهنگ نوشت و بیش از 100 میلیون نسخه از آثار خود را فروخت. او اغلب ترانه‌هایی می‌نوشت که از دید دیگران غیراخلاقی محسوب می‌شد. تا سال 1960 پخش حدود 60 درصد آهنگ‌های آزناوور از رادیو فرانسه ممنوع بود. او همچنین موسیقی با مضامین سیاسی و اجتماعی می‌نوشت. او با تمام ستاره‌های موسیقی فرانسه از جمله ادیت پیاف که زمانی معلمش بود و موریس شوالیه همکاری کرده بود.

آزناوور از اواخر دهه 1950 وارد دنیای سینما شد و از معروف‌ترین نقش‌هایش می‌توان به یک پیانیست با گذشته‌ای پردردسر در فیلم "به پیانیست شلیک کنید" (1960) به کارگردانی فرانسوا تروفو اشاره کرد. "سر مقابل دیوار" اولین فیلم آزناوور برنده ستاره بلورین آکادمی فیلم فرانسه شد. یک دونده ماراتن در "بازی‌ها" و مغازه‌داری یهودی در "طبل حلبی" به کارگردانی فولکر شلوندورف از دیگر نقش‌های ماندنی اوست. آزناوور در "آرارات" به کارگردانی آتوم اگویان نیز بازی کرد که فیلمی درباره نسل‌کشی ارامنه است.

وقتی از او سؤال شد بین خوانندگی و بازیگری کدام را ترجیح می‌دهد، پاسخ داد: "هر کدام از آهنگ‌های من یک داستان است." او خود را یک "خواننده غمگینِ شاد" می‌دانست.

آزناوور در مقام خواننده، سالن‌ها و تالارهای فرانسه را از تماشاگر پر می‌کرد. در دهه‌های 1960 و 1970 تنها الویس پریسلی، گروه بیتلز و التون جان، به لحاظ فروش آثارشان بالاتر از او قرار داشتند.

آزناوور در 1975 در فیلم "هوا و هوس‌های مردم طبقه بالا" به کارگردانی کلود شابرول و در 1983 در "اشباح یک کلاه‌فروش" دیگر فیلم شابرول بازی کرد. او در فیلم‌های آمریکایی هم بازی کرد، از جمله نقش یک گوژپشت در "کندی" (1968) و یک شخصیت منفی در "ماجراجویان" (1970) به کارگردانی لوییس گیلبرت. آزناوور در فیلم "سواران آسمان" (1976) با بازی جیمز کابرن و سوزانا یورک نقش یک رئیس پلیس اروپایی را بازی کرد.

او در 1986 عضو داوران جشنواره فیلم کن بود و در سال 2017 در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود صاحب ستاره شد. آزناوور پنج بار ازدواج کرد و پنج فرزند داشت.