سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "23 بار مردن" به نویسندگی احسان رحیمی و کارگردانی مسلم رضایی از 8 مهرماه ساعت 18:30 در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه است و بازیگران آن  متین حسنی‌پور، فرهاد تفرشی، محمدرضا محمدپور و مسلم رضایی هستند. 

مسلم رضایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه این نمایش سال گذشته در تماشاخانه سرو اجرا شد و اکنون با متد و نگاه تازه‌ای در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه است، درباره تغییرات صورت گرفته در اجرای جدید این نمایش خاطرنشان کرد: اولین اتفاق تغییر بازیگران نمایش است ضمن اینکه طراحی صحنه سورئال‌تر از اجرای پیشین شده است و رنگ صحنه و میزانسن‌های نمایش تغییراتی داشته است. نمایشنامه "23 با مردن" قابلیت این را دارد تا به شکل‌ها و فرم‌های بسیاری اجرا شود.

رضایی ضمن ابراز تاسف نسبت به اینکه این روزها تئاتر، بازیگر سالار شده است، عنوان کرد: متاسفانه از زمانی‌که درهای تئاتر به روی همه باز شده است و هر کسی به آن ورود می‌کند، بازیگران هستند که برای کارگردان و دیگر عوامل تعیین تکلیف می‌کنند. خوشبختانه من این رویه را نپذیرفتم و از آنجا که امکان پرداخت دستمزدهای هنگفت را نداشتم، گروه بازیگران را عوض کردم.

این کارگردان درباره موضوع و مضمون این نمایش تصریح کرد: این اثر داستان شخصیتی به نام ظاهر است که سعی در روایت مردن‌های پی در پی خود می‌کند تا اولین مردن خود را که در سال 1367 اتفاق افتاده است را به یاد آورد. این نمایش داستان جنگ است و ظاهر که سال 67 جانباز و سپش شهید شده است همچنان در ذهن همسرش زنده است و زن اتفاقات گذشته را تداعی می‌کند.

مسلم رضایی ضمن اشاره به اینکه این اثر نمایشی به مرگ تدریجی یک مرد می‌پردازد، اظهار کرد: از آنجا که در تمام قومیت‌ها و ملت‌ها مرگ تدریجی دیده می‌شود، شخصیت مرد این نمایشنامه به زعم من به عنوان کارگردان، به شکل مرگ تدریجی جان سپرده است. به همین دلیل علاقمند به اجرای این اثر شدم.

او با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود یک ماه و نیم به طول انجامید، درباره سبک و شیوه نمایش گفت: اتفاقات این اثر قالباً به سبک سورئال است و لحظات آن پیرو اصل رئالیسم جادوئی است و در اجرای این اثر قالب‌های نمایشی را با هم تلفیق کرده‌ام. ظاهر به منظور تشدید شدن این شخصیت به دو ظاهر تبدیل می‌شود و با این کار قصد آن را داشتم که بگویم ظاهرها و جانبازها همچنان وجود دارند.

رضایی درباره موسیقی نمایش خاطرنشان کرد: موسیقی این نمایش ساخته شده است و فضایی سورئال دارد. در موسیقی "23 بار مردن" فضایی وهم‌گونه وجود دارد که به بهتر شدن روند نمایش کمک می‌کند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه: احسان برون، طراح گریم: نیلوفر فاطمی، منشی صحنه: هانیه دینی، آهنگساز:علی جهانبازی، طراح نور: رضا خضرایی، عکاس: اختر تاجیک، مدیر تولید: سعید سام، طراح پوستر و بروشور: محمدرضا محمد پور و طراح لباس: مینا لطفی و مریم اسکندری.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "23 بار مردن" را از سایت تیوال تهیه کنند.