سرویس تجسمی هنرآنلاین: مجید عباسی فراهانی کیوریتور نمایشگاه "جغرافیای انسان" گفت: این رویداد هنری در ادامه نمایشگاه نقاشی است که سال گذشته در گالری ایرانشهر و با همین نام برگزار کردیم. در آینده نیز با تمرکز بر بخش‌های دیگر، این نمایشگاه‌ را ادامه خواهیم داد.

او درباره انتخاب آثار این نمایشگاه گفت: از میان چهار نسل از هنرمندان شناخته‌شده فیگوراتیو که روی طراحی متمرکز هستند آثاری را انتخاب کردم. مثلا آقای فرشید ملکی پیشکسوت‌ترین هنرمند حاضر در این نمایشگاه است. سایر هنرمندان نیز طراحان و نقاشانی هستند که علاوه بر فیگوراتیو کار کردن در فضای اجتماعی دارای گفتمان و دغدغه هستند.

عباسی فراهانی همچنین توضیح داد: برای این به دنبال فیگور و انسان برای این نمایشگاه رفتم که به دنبال ایجاد تمرکز بودیم، زیرا شما در این آثار دنیای اطراف خود را می‌بینید. در این نمایشگاه‌ها تلاش کردیم سراغ آثاری برویم که دیالوگ دارند و در فضای کاری خاصی تداوم پیدا کرده‌اند.

این کیوریتور هنری درباره تعداد آثار گفت: از هر هنرمند به طور متوسط دو اثر در این نمایشگاه وجود دارد و روی هم ۲۰ اثر نمایش داده شده است.

او با بیان اینکه حضور هنرمندان جوان در چنین نمایشگاهی لزوما به معنای ارائه کارهای ناپخته‌تر نیست، توضیح داد: نهایت تلاشم را کردم که بیشتر از سن هنرمند، روی خود آثار تصمیم بگیرم. حالا یک هنرمند پیشکسوت بوده و یکی جوان. هنرمندان جوان ما هم سال‌هاست دارند فعالیت می‌کنند و تجربه کافی در این زمینه را دارند.

مجید عباسی فراهانی گفت: ایده اولیه نمایشگاه از دو سال قبل شکل گرفت و من تقریبا می‌دانستم از چه هنرمندانی کار خواهم داشت. البته این افراد در طول کار کمی تغییر کردند. از ۶ ماه قبل مشغول جمع‌آوری آثار شدم. برخی از این آثار قبلا نمایش داده شده است و برخی نه. کارها لزوما سفارشی نیست، هرچند بعضی از آنها برای این مقصود طراحی شده اند.

او در پایان گفت: طراحی یک مدیای کامل است، درواقع مدیا تنها یک ابزار برای گفتمان است و هر مدیا می‌تواند مفهوم مورد نظر هنرمند را به مخاطب منتقل کند.

نمایشگاه گروهی طراحی با عنوان "جغرافیای انسان" با کیوریتوری مجید عباسی فراهانی و آثاری از شیده تامی، علیرضا جدی، داریوش حسینی، رامتین زاد، سهیلا سخنوری، پیمان شفیعی‌زاده، مجید عباسی فراهانی، بهنام کامرانی، فرشید ملکی، نیکزاد نجومی و شادی نویانی تا 16 مهر ماه در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک11 میزبان علاقه‌مندان است.