سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم اسپانیایی "بین دو دریا" به کارگردانی ایساکی لاکوئستا فیلمساز کاتالان درباره دو برادر کولی رُمایی جایزه اصلی شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین را دریافت کرد که برندگان آن شنبه شب معرفی شدند.

الکساندر پین کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی و رئیس داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره گفت داوران این بخش به اتفاق آرا فیلم لاکوئستا را به عنوان برنده جایزه صدف طلایی انتخاب کردند. به گفته پین، "بین دو دریا" یک پرتره اجتماعی اندوهبار است که در داستانی درباره آشتی و رستگاری، تماشاگر را به درون زندگی قهرمانان فیلم دعوت می‌کند.

لاکوئستا در سال 2011 نیز برای فیلم " The Double Steps" جایزه صدف طلایی جشنواره فیلم سن سباستین را دریافت کرد.

با وجود اعطای جایزه اصلی جشنواره به فیلم لاکوئستا، این تریلر خشن "روخو" به کارگردانی بنخامین نیستات فیلمساز آرژانتینی بود که بیشترین جوایز شب اختتامیه شامل بهترین کارگردان، بهترین فیلمبرداریو بهترین بازیگر مرد برای داریو گراندینتی را به خود اختصاص داد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، نیستات پس از دریافت جایزه از فرصت استفاده کرد و اعتراض خود به شکنندگی صنعت فیلمسازی در آرژانتین را نشان داد. او گفت: با این جایزه، همه از موفقیت سینمای آرژانتین خواهند نوشت، اما واقعیت این است که هفته پیش وزارت فرهنگ آرژانتین بسته شد.

او ادامه داد: فرهنگ بخشی از ارزش مردم را تشکیل می‌دهد و این چیزی نیست که بتوانید درباره آن مذاکره کنید.

در واقع مراسم اختتامیه جشنواره سن سباستین فضایی بسیار سیاسی داشت و برندگان جوایز در سخنرانی‌های بعد از دریافت جایزه فرصت را غنیمت شمردند و از شرایط اجتماعی و سیاسی گفتند.

گراندینتی، زمان‌سنجی نیستات در ساخت فیلمی درباره آرژانتین دهه 1970 را مورد تحسین قرار داد. او گفت: کارگردان این فیلم زمانی که اتفاقات فیلم روی می‌دهد، حتی به دنیا نیامده بود، اما او تاریخ را خواند و به آن علاقه‌مند شد. بسیار زمان مناسبی است و فیلم در دورانی ساخته شده است که فاشیسم بار دیگر در دنیا طنین انداخته است.

پل لاورتی فیلمنامه‌نویس فیلم‌های کن لوچ نیز پس از دریافت جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم "یولی" به کارگردانی ایسیار بویایین از ایالات متحده و اسرائیل انتقاد کرد و آن‌ها را "جانی‌ها" و تنها کشورهایی در دنیا معرفی کرد که از تحریم‌های کوبا حمایت می‌کنند. "یولی" درباره کارلوس آکوستا رقصنده باله کوبایی است.

درام خانوادگی "یک مرد باوفا" به کارگردانی لویی گارل، دیگر برنده جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بود. این جایزه به گارل و ژان-کلود کریر اعطاء شد.

جایزه ویژه هیئت داوران به تریلرِ با موضوع مواد مخدر "آلفا، حق کشتن" به کارگردانی بریانته مندوزا رسید. پیا شلتا برای بازی در "نقطه کور" اولین تجربه کارگردانی تووا نووتنی بازیگر سوئدی جایزه صدف نقره‌ای بهترین بازیگر زن را به خانه برد. این فیلم درباره یک مادر است که می‌کوشد بحران دختر نوجوانش را درک کند.

هیروشی اوکویاما کارگردان ژاپنی برای "عیسی" اولین تجربه کارگردانی خود جایزه کارگردانان جدید Kutxa را دریافت کرد که با جایزه نقدی به مبلغ 58 هزار دلار همراه بود.

رایان گاسلینگ، آلفونسو کوارون، بردلی کوپر، کریس همسورث و رابرت پتینسن از مهمانان سرشناس این دوره جشنواره سن سباستین بودند که 21 تا 29 سپتامبر (30 شهریور تا 7 مهر) برگزار شد.

جشنواره سن سباستین قدیمی‌ترین و مهم‌ترین رویداد سینمایی اسپانیایی‌زبان و بزرگ‌ترین ویترین سینمای ملی اسپانیاست. این جشنواره از 1953 در شهر سن سباستین در سرزمین خودمختار باسک برگزار می‌شود.

فهرست برندگان جشنواره سن سباستین 2018 به شرح زیر است:

بخش مسابقه اصلی

صدف طلایی: "بین دو دریا" (Between Two Waters) به کارگردانی ایساکی لاکوئستا (اسپانیا)

جایزه ویژه هیئت داوران: "آلفا، حق کشتن" (Alpha, the Right to Kill) به کارگردانی بریانته مندوزا (فیلیپین)

صدف نقره‌ای بهترین کارگردان: بنخامین نیستات برای "روخو" (Rojo) (آرژانتین)

صدف نقره‌ای بهترین بازیگر زن: پیا شلتا برای "نقطه کور" (Blind Spot) (نروژ)

صدف نقره‌ای بهترین بازیگر مرد: داریو گراندینتی برای "روخو" (آرژانتین)

بهترین فیلمبرداری: پدرو سوترو برای "روخو" (آرژانتین)

بهترین فیلمنامه: پل لاورتی برای "یولی" (Yuli) و لویی گارل و ژان-کلود کریر برای "یک مرد باوفا" (A Faithful Man)

دیگر جوایز اصلی

جایزه کارگردانان جدید Kutxa: "عیسی" (Jesus) به کارگردانی هیروشی اوکویاما (ژاپن)

جایزه افق‌های لاتین: " Familia Sumergida" به کارگردانی ماریا آلچه (آرژانتین)

تقدیر: "قاپ‌زن" (The Snatch Thief) (آرژانتین/اروگوئه/فرانسه)

جایزه زابالتگی-تاباکالرا: "آهنگ جنگل" (Song for the Jungle) به کارگردانی ژان-گابریل پروا (فرانسه)

تقدیر: "آن‌ها که آرزو دارند" (Those who Desire) به کارگردانی النا لوپز ریرا (اسپانیا)

جایزه تماشاگران: "یک روز دیگر زندگی" (Another Day of Life) به کارگردانی رائول دی لا فوئنته، دامین ننو (اسپانیا/لهستان/بلژیک/آلمان)

جایزه تماشاگران، فیلم اروپایی: "دختر" (Girl) به کارگردانی لوکاس هونت (بلژیک/هلند)

جایزه جوان: "سفر به اتاق یک مادر" (Journey to a Mother’s Room) به کارگردانی سلیا ریکو کلاوینو (اسپانیا/فرانسه)